Financing
is required for forestry activities such as the protection against all kinds of
pests, forest fires and illegal interventions, establishment, development,
maintenance, rehabilitation and rejuvenation of forests through sowing or
planting and versatile and continuous utilization of forests. Forests also
provide some economic benefits that do not directly lead to income. Calculation
of the market value of the benefits provided by the ecological, social and
protective functions of forests is very difficult. For these reasons, the
financing of forestry is being tried to be carried out with the shares
allocated from the budgetary sources. The purpose of this study to determine
the necessity of the budgets used on the basis of General Directorate of
Forestry (GDF), calculation of the share of these budgets in GDF financing with
the help of percentage solutions and evaluation of the effect of production of
goods and services of these budgets. However, the revolving capital budget and
special budget data for GDF 2013, 2014 and 2015 were used.
As
a result of the percent analysis; according to the average of three years
covering the working years; While the revolving capital budget (RCB), which
processes according to business management and market requirements, created 51%
of GDF total budget resources, special budget (SB) based on public
administration and benefit constitutes 49% of its. The ratios of the RCB
sub-items which gross sales, ordinary income and profits from other activities,
and extraordinary income and profits, within the RCB total income were
determined as 97.1%, 1.5% and 1.4%, respectively. The ratios of the SB
sub-items which self-income and shares allocated from the general budget,
within the SB total income were determined as 50.3 % and 49.7 %, respectively. With
this study, it was suggested such as the shares transferred to the forestry
sector from the general budget should be increased in order to ensure the
economic sustainability of the forestry sector.
Ormanların
ekim ya da dikim yoluyla tesis edilmesi, her türlü zararlılara, orman
yangınlarına ve yasa dışı müdahalelere karşı korunması, geliştirilmesi, bakımı,
ıslahı, gençleştirilmesi ve ormanlardan çok yönlü ve sürekli olarak
faydalanılması gibi ormancılık faaliyetlerinin gerçekleştirilebilmesi için finasman
gerekli olmaktadır. Ormanlar ekonomik olarak doğrudan gelir sağlamayan birtakım
faydalar da sağlamaktadır. Ormanların ekolojik, sosyal ve koruyucu
fonksiyonlarının sağladığı faydaların pazar değerinin hesaplanması oldukça
zordur. Bu nedenlerle ormancılığın finansmanı bütçe kaynaklarından ayrılan
paylarla da yürütülmeye çalışılmaktadır. Bu çalışma ile, Orman Genel Müdürlüğü(OGM)
temelinde kullanılan bütçelerin gereği ve bu bütçelerin OGM finansmanındaki
paylarının yüzde çözümlemeleri yardımıyla hesaplanması ve mal ve hizmet
üretimindeki etkinliğinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bununla birlikte,
çalışmada OGM 2013, 2014 ve 2015 yıllarına ait döner sermaye bütçesi ve özel
bütçe verileri kullanılmıştır.
Yapılan
yüzde çözümlemeleri neticesinde; çalışma yıllarını kapsayan üç yılın
ortalamasına göre; OGM toplam bütçe kaynağının % 51’ini işletme yönetimi ve pazar
gereklerine göre işleyen döner sermaye bütçesi(DSB) oluştururken, % 49’unu ise kamu
yönetimi ve yararını esas alan özel bütçenin(ÖB) oluşturduğu görülmüştür. Çalışma yıllarının ortalamasına göre; OGM
bütçe kaynağının çoğunluklu kısmını oluşturan döner sermaye bütçesini
oluşturan; brüt satışlar, diğer faaliyetlerden olağan gelir ve karlar ve olağan
dışı gelir ve karlar alt kalemlerin DSB toplam geliri içindeki ağırlıkları
sırasıyla % 97.1, %1.5 ve %1.4 olarak belirlenmiştir. Bunun yanında, özel
bütçeyi oluşturan öz gelirler ve genel bütçeden ayrılan paylar alt kalemlerinin
ÖB toplam geliri içindeki ağırlıkları sırasıyla% 50.3 ve % 49.7 olarak tespit
edilmiştir. Bu çalışma ile ormancılık sektörünün ekonomik sürekliliğini
sağlayabilmesi noktasında ormancılık sektörüne genel bütçeden aktarılan
payların artması gerekmekte gibi öneriler getirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Orman Endüstri Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 2 |