Bu araştırmada, kapsayıcı eğitim araştırmalarındaki son durumun ayrıntılı bir şekilde betimlenmesi amaçlanmıştır. Kapsayıcı eğitim araştırmalarında sıklıkla öğretmenlerle çalışılmıştır ve araştırmalarda öğretmenlerin kapsayıcı eğitime yönelik farkındalık, görüş, düşünce, uygulama, tutum ve özyeterliklerini tespit etmeye ağırlık verilmiştir (Emam & Mohamed, 2011; Özokcu, 2018; Weber & Greiner, 2019; Zhalelkanova, 2019; San Martin, Ramirez, Calvo, Muñoz-Martínez & Sharma, 2021; Moran, 2022; Yıldırım Hacıibrahimoğlu, 2022; Deliktaş, 2023; Çakar, 2024; Yükseler, 2024; Postallı, 2024; Yalvaç, 2024; Çalışkan Özbek, 2024; Karabulut, 2024; Ocak, 2024; Şenay, 2024; Zhao, Ai, Zhang & Peng, 2025). Ayrıca öğretmenlerin kapsayıcı eğitime yönelik tutum ve özyeterlikleri arasındaki ilişki, öğretmenlerin kapsayıcı eğitime ilişkin tutumları ve etik davranışları arasındaki ilişki, öğretmenlerin kapsayıcı eğitime ilişkin tutumları ve sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki ve öğretmenlerinin çocuk hakları eğitimine ilişkin tutumları ile kapsayıcı eğitime yönelik farkındalıkları arasındaki ilişki de çalışmalarda incelenmiştir. Öğretmenlerle yapılan araştırmalarda kapsayıcı eğitime yönelik tutum ve özyeterliğin tespit edilmesine dayanan çok sayıda çalışma bulunmaktadır. Bununla birlikte öğretmenlerin kapsayıcı eğitime yönelik tutum ve özyeterlikleri arasındaki ilişkiyi inceleyen çalışmalar sayıca azdır. Öğretmenlerin kapsayıcı eğitime yönelik tutum ve özyeterliklerini etkileyen faktörleri inceleyen araştırmaların yapılması, öğretmen yetiştirme alanına ve öğretmenlerin kapsayıcı eğitime yönelik mesleki gelişimlerini desteklemeye katkı sağlayabilir.
kapsayıcı eğitim kapsayıcı eğitime yönelik tutum kapsayıcı eğitime yönelik özyeterlik
This study which aims to describe the current status of inclusive education research, the basic concepts of inclusive education are explained and the subheadings that guide inclusive education research are evaluated. First, the definition of inclusive education is made, the historical transformation of the notion of inclusive education, inclusive systems, inclusive school and inclusive teacher characteristics, teacher attitudes towards inclusive education and teacher self-efficacy towards inclusive education are mentioned. Then, examples from inclusive education research are presented and a general evaluation of inclusive education research is made.
In inclusive education studies, studies have frequently focused on teachers and the emphasis has been placed on determining teachers' awareness, opinions, thoughts, practices, attitudes and self-efficacy towards inclusive education (Emam & Mohamed, 2011; Özokcu, 2018; Weber & Greiner, 2019; Zhalelkanova, 2019; San Martin, Ramirez, Calvo, Muñoz-Martínez & Sharma, 2021; Moran, 2022; Yıldırım Hacıibrahimoğlu, 2022; Deliktaş, 2023; Çakar, 2024; Yükseler, 2024; Postallı, 2024; Yalvaç, 2024; Çalışkan Özbek, 2024; Karabulut, 2024; Ocak, 2024; Şenay, 2024; Zhao, Ai, Zhang & Peng, 2025; Gültekin & Çetin, 2025). Conducting research examining the factors affecting teachers' attitudes and self-efficacy towards inclusive education can present to the field of teacher training and supporting teachers' professional development towards inclusive education.
attitude towards inclusive education self efficacy towards inclusive education inclusive education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 22 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 1 |
ASA DERGİSİ Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası lisansı ile lisanslanmıştır.