Investigation of Reading Habit Characteristics of Teachers Working in Primary Schools
Yıl 2025,
Cilt: 12 Sayı: 1, 240 - 249
Hida Can
,
Barış Çeçen
,
Özgül Erdugan
,
Medine İla
,
Aslı Yilmaz
,
İdris Demir
,
Zinnur Malbora
Öz
Reading, which is the basic means of acquiring knowledge, is also the basis of lifelong learning. Reading is an important factor in acquiring knowledge and lifelong learning. Basic reading is one of the most important skills that any individual should acquire. The transformation of reading into a habit is possible with the development of a positive attitude towards reading in individuals. Various social formations play an important role in the acquisition and development of this attitude. In this respect, the aim of this study is to examine the reading habit characteristics of teachers working in primary schools. The research is descriptive, cross-sectional and relational. The population of the research consists of teachers working in Diyarbakır Bağlar in the 2024-2025 academic year. The data were collected using the ‘Demographic Information Form’ and ‘Reading Habit Scale’. The data collection period lasted approximately 8-12 minutes. According to the findings of the research, when the mean scores of the Book Reading Habit Scale were compared with the demographic characteristics such as gender, age, and class status, a statistically significant difference was found between the demographic questions of the teachers and the scales in the gender and age variables, while no significant difference was found in other variables. (*p>0.05)
Kaynakça
- Alaca, E ve Kızılöz, T. (2015). Ankara üniversitesi ve Hacettepe üniversitesi bilgi ve belge yönetimi bölümü öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine karşılaştırmalı bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 29 (3), 515-543.
- Bircan, İ. ve Tekin, M. (1989). Türkiye’de okuma alışkanlığının azalması sorunu ve çözüm yolları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22 (1), 393-410.
- Coşkun, E. (2002). Okumanın hayatımızdaki yeri ve okuma sürecinin oluşumu. Türklük Bilimi Araştırmaları, 11, 231-244.
- Demir, T. (2009). İlköğretim II. kademe öğretmen adaylarının okuma alışkanlıkları üzerinde bir araştırma (Gazi Üniversitesi örneği). Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 4 (3), 717-745.
- Göçer, A. (2017). Türkçe özel öğretim yöntemleri. Pegem Akademi.
- Göksel, A. G., Caz, Ç., Zorba, E., & Gümüşdağ, H. (2016). Kitap Okuma Alışkanlığı: Bireysel ve Takım Sporu İle İlgilenen Üniversite Öğrencileri Örneği. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (55), 195-206.
- Gömleksiz, M. N. (2004). Geleceğin öğretmenlerinin kitap okumaya ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (1), 1-21.
- İlgar, L., İlgar, Ş., & Topaç, N. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlığına ilişkin görüş ve tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 41 (41), 99-116.
- Kalyoncu, R. (2013). Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (45), 281-289.
- Koçak, B., Kurtlu, Y., Ulaş, H., & Epçaçan, C. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Eleştirel Düşünme Düzeyleri ve Okumaya Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. Ekev Akademi Dergisi, (61), 211-228.
- Özdemir, E. (1995). Okuma sanatı. İnkılâp Kitabevi.
- Özen, F. (2001). Türkiye’de okuma alışkanlığı. Kültür Bakanlığı Yayınları.
- Saracalıoğlu, A., Yenice, N. & Karasakaloğlu, N. (2009). Öğretmen Adaylarının İletişim Ve Problem Çözme Becerileri İle Okuma İlgi ve Alışkanlıkları Arasındaki İlişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, VI (II), 186-206.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Arastirma Yöntemleri. (8th ed.). Seckin Yayinevi.
- Yıldız, A. K. (2015). Türkiye’de Okuma alışkanlığı kültürü İçİn Okul ÖncesI eğitim kurumlarInda anaokulu kütüphanelerinin gerekliliği. Milli Eğitim Dergisi, 45 (208), 90-105.
- Yılmaz, B. (2002). Ankara’daki ilköğretim öğretmenlerinin okuma ve halk kütüphanesi kullanma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciler Derneği, 16 (4), 441-460.
- Yılmaz. E. D. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yök Te
İlköğretim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Okuma Alışkanlığı Özelliklerinin İncelenmesi
Yıl 2025,
Cilt: 12 Sayı: 1, 240 - 249
Hida Can
,
Barış Çeçen
,
Özgül Erdugan
,
Medine İla
,
Aslı Yilmaz
,
İdris Demir
,
Zinnur Malbora
Öz
Bilgi edinmenin temel aracı olan okuma, yaşam boyu öğrenmenin de temelidir. Okuma, bilgi edinmede ve yaşam boyu öğrenmede önemli bir faktördür. Temel okuma, herhangi bir bireyin kazanması gereken en önemli becerilerden biridir. Okumanın bir alışkanlığa dönüşmesi, bireylerde okumaya karşı olumlu bir tutumun gelişmesiyle mümkündür. Bu tutumun kazanılmasında ve gelişmesinde çeşitli toplumsal oluşumlar önemli rol oynamaktadır. Bu doğrultuda bu konunun amacı ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin okuma alışkanlığı özelliklerinin incelenmesidir. Araştırma tanımlayıcı, kesitsel ve ilişkisel tiptedir. Araştırmanın evreni 2024-2025 eğitim öğretim yılında Diyarbakır Bağlar da çalışan öğretmenlerden oluşmaktadır. Veriler, “Demografik Bilgiler Formu” ve “Kitap Okuma Alışkanlığı Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Veri toplama süresi yaklaşık 8-12 dakika sürmüştür. Araştırma bulgularına göre cinsiyet, yaş, okuttuğu sınıf durumu gibi demografik özellikleri ile Kitap Okuma Alışkanlığı Ölçeğinin puan ortalamaları karşılaştırıldığında, öğretmenlerin demografik sorular ile ölçekler arasında istatistiksel olarak cinsiyet ve yaş değişkeninde anlamlı bir fark bulunurken diğer değişkenlerde anlamlı bir fark bulunamamıştır. (*p>0,05)
Kaynakça
- Alaca, E ve Kızılöz, T. (2015). Ankara üniversitesi ve Hacettepe üniversitesi bilgi ve belge yönetimi bölümü öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine karşılaştırmalı bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 29 (3), 515-543.
- Bircan, İ. ve Tekin, M. (1989). Türkiye’de okuma alışkanlığının azalması sorunu ve çözüm yolları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22 (1), 393-410.
- Coşkun, E. (2002). Okumanın hayatımızdaki yeri ve okuma sürecinin oluşumu. Türklük Bilimi Araştırmaları, 11, 231-244.
- Demir, T. (2009). İlköğretim II. kademe öğretmen adaylarının okuma alışkanlıkları üzerinde bir araştırma (Gazi Üniversitesi örneği). Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 4 (3), 717-745.
- Göçer, A. (2017). Türkçe özel öğretim yöntemleri. Pegem Akademi.
- Göksel, A. G., Caz, Ç., Zorba, E., & Gümüşdağ, H. (2016). Kitap Okuma Alışkanlığı: Bireysel ve Takım Sporu İle İlgilenen Üniversite Öğrencileri Örneği. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (55), 195-206.
- Gömleksiz, M. N. (2004). Geleceğin öğretmenlerinin kitap okumaya ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (1), 1-21.
- İlgar, L., İlgar, Ş., & Topaç, N. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlığına ilişkin görüş ve tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 41 (41), 99-116.
- Kalyoncu, R. (2013). Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (45), 281-289.
- Koçak, B., Kurtlu, Y., Ulaş, H., & Epçaçan, C. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Eleştirel Düşünme Düzeyleri ve Okumaya Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. Ekev Akademi Dergisi, (61), 211-228.
- Özdemir, E. (1995). Okuma sanatı. İnkılâp Kitabevi.
- Özen, F. (2001). Türkiye’de okuma alışkanlığı. Kültür Bakanlığı Yayınları.
- Saracalıoğlu, A., Yenice, N. & Karasakaloğlu, N. (2009). Öğretmen Adaylarının İletişim Ve Problem Çözme Becerileri İle Okuma İlgi ve Alışkanlıkları Arasındaki İlişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, VI (II), 186-206.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Arastirma Yöntemleri. (8th ed.). Seckin Yayinevi.
- Yıldız, A. K. (2015). Türkiye’de Okuma alışkanlığı kültürü İçİn Okul ÖncesI eğitim kurumlarInda anaokulu kütüphanelerinin gerekliliği. Milli Eğitim Dergisi, 45 (208), 90-105.
- Yılmaz, B. (2002). Ankara’daki ilköğretim öğretmenlerinin okuma ve halk kütüphanesi kullanma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciler Derneği, 16 (4), 441-460.
- Yılmaz. E. D. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yök Te