Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesinde Uygulanan Sanat Etkinliklerinin Öğrencilerin Görsel Okuryazarlık Becerilerine Etkileri

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 620 - 635

Öz

Görsel uyarıcı ve uyaranlar tarafından çevrelendiğimiz bugünün dünyasında görsel olarak bir dil edinmek doğal bir süreç haline gelmiştir. Sınırları belli olmayacak şekilde boyut kazanan görsel dil, görsel tecrübenin görünen, görünenin değerlendirilmesi ile görsel kültürü ifade etmiş olur. Araştırmanın amacı, Erken Çocukluk Döneminde okullarda ki Görsel Sanatlar Uygulama Atölyelerinde uygulaması yapılacak olan görsel kültür aktivitelerinin öğrencilerin çalışmalarına etkisinin yorumlanmasıdır. Uygulanan araştırma sanat etkinliklerinde görsel kültür aktivitelerinin eğitim öğretim uygulamalarına dayandığı için nitel araştırma deseni olan durum çalışması aracılığı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma Diyarbakır il merkezinde bulunan bir anaokulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırma 60-72 ay yaş gruplarını kapsamaktadır, 2023-2024 Eğitim- Öğretim dönemi sürecinde uygulanmıştır. Araştırmaya toplam da 19 öğrenci dahil olup; 5 odak öğrenci belirlenmiştir. Araştırma verileri olarak fotoğraf, video kayıtları ve araştırmacı günlüğü araçları kullanılmıştır. Görsel ve işitsel malzemelerden elde edilen dokümanların incelenmiş ve araştırma verileri betimsel analiz yolu ile tahlil edilmiş elde edilen bulgular araştırma sorularına bağlı kalınmış ve yorumlanmıştır. Toplanan verilerden “Kandinsky” ve “Benim Görsel Piktogramlarım” isimli 2 sanat aktivite konusuna ulaşılmıştır. Bulguların neticesinde, öğrencilerin görsel kültürün alt başlıklarını ifade etmeye yönelik bilinç kazanmalarına, sanat etkinliklerinde toplumsal ve çevresel imgeleri bireysel olarak oluşturmalarına, görsel okuma seviyesinin pozitif bir şekilde artış gösterdiğine, çevre ve toplumu edinilen bilgiler doğrultusunda bilinçlendirmeye yönelik istekli davrandıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Açıkgöz, S. (2018). Müzede Gerçekleştirilen Aktif Öğrenme Temelli Sanat Eleştirisi Etkinlikleri: Bir Durum Çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Arı, M. (2003). Türkiye’de Erken Çocukluk Eğitimi ve Kalitenin Önemi. M. Sevinç (Ed.). Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar (ss.31-35). Morpa Kültür Yayınları.
  • Artut, K. (2017). Okul Öncesinde Resim Eğitimi. (4.B.). Anı Yayıncılık.
  • Gökay Yılmaz, M. (2009). Görsel Sanatlar Eğitimi. Alakuş A.O. ve Mercin L. (Ed). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi içinde (ss.13-18). Pegem Yayıncılık.
  • Kırışoğlu, O. T. (2009). Sanat Kültür Yaratıcılık – Görsel Sanatlar ve Kültür Eğitimi Öğretimi. Pegem Yayınevi.
  • MEB. (1993). Milli Eğitim Bakanlığı On Dördüncü Milli Eğitim Şurası, Okul Öncesi Eğitim Komisyon Raporu 27-29 Eylül, MEB Yayınları.
  • MEB. (1998). Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı. 21 Yüzyıla Girerken Türk Eğitim Sisteminin İhtiyaç Duyduğu Çağdaş Öğretmen Profili Konulu Raporu.
  • MEB. (2016). Milli Eğitim Bakanlığı Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Okul Öncesi Eğitim Programı. Pegem yayıncılık.
  • MEB. (2009). Sanat nedir. Alakuş A.O. ve Mercin L. (Ed). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi içinde (ss.1-12). Pegem Yayıncılık.
  • Sarıbaş, S. (2019). Görsel Sanatlar Öğretmen Eğitimi Bağlamında Görsel Kültür Öğretimi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Sebik, C. (2017). Ortaokul Görsel Sanatlar Dersinde Açık Hava Eğitim Uygulamaları: Bir Durum Çalışması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel arastirma yontemleri. Seçkin Yayınları.

The Effects of Preschool Art Activities on Students' Visual Literacy Skills

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 620 - 635

Öz

In today's world where we are surrounded by visual stimuli and stimuli, acquiring a visual language has become a natural process. The visual language, which gains dimension in such a way that its boundaries are not clear, expresses visual culture with the evaluation of the visual experience that is visible and visible. The aim of the research is to interpret the effect of visual culture activities to be implemented in the Visual Arts Application Workshops in schools in Early Childhood Period on students' studies. Since the applied research is based on the education and training practices of visual culture activities in art activities, it was carried out through case study, which is a qualitative research design. The research was conducted in a kindergarten in Diyarbakır city centre. The research covers the age group of 60-72 months and was implemented during the 2023-2024 academic year. A total of 19 students were included in the study and 5 focus students were identified. Photographs, video recordings and researcher diary tools were used as research data. The documents obtained from visual and audio materials were examined and the research data were analysed through descriptive analysis and the findings obtained were interpreted and interpreted based on the research questions. From the collected data, two art activity topics named ‘Kandinsky’ and ‘My Visual Pictograms’ were reached. As a result of the findings, it was concluded that the students gained awareness to express the sub-headings of visual culture, individually created social and environmental images in art activities, the level of visual reading increased positively, and they were willing to raise awareness of the environment and society in line with the information obtained.

Kaynakça

  • Açıkgöz, S. (2018). Müzede Gerçekleştirilen Aktif Öğrenme Temelli Sanat Eleştirisi Etkinlikleri: Bir Durum Çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Arı, M. (2003). Türkiye’de Erken Çocukluk Eğitimi ve Kalitenin Önemi. M. Sevinç (Ed.). Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar (ss.31-35). Morpa Kültür Yayınları.
  • Artut, K. (2017). Okul Öncesinde Resim Eğitimi. (4.B.). Anı Yayıncılık.
  • Gökay Yılmaz, M. (2009). Görsel Sanatlar Eğitimi. Alakuş A.O. ve Mercin L. (Ed). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi içinde (ss.13-18). Pegem Yayıncılık.
  • Kırışoğlu, O. T. (2009). Sanat Kültür Yaratıcılık – Görsel Sanatlar ve Kültür Eğitimi Öğretimi. Pegem Yayınevi.
  • MEB. (1993). Milli Eğitim Bakanlığı On Dördüncü Milli Eğitim Şurası, Okul Öncesi Eğitim Komisyon Raporu 27-29 Eylül, MEB Yayınları.
  • MEB. (1998). Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı. 21 Yüzyıla Girerken Türk Eğitim Sisteminin İhtiyaç Duyduğu Çağdaş Öğretmen Profili Konulu Raporu.
  • MEB. (2016). Milli Eğitim Bakanlığı Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Okul Öncesi Eğitim Programı. Pegem yayıncılık.
  • MEB. (2009). Sanat nedir. Alakuş A.O. ve Mercin L. (Ed). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi içinde (ss.1-12). Pegem Yayıncılık.
  • Sarıbaş, S. (2019). Görsel Sanatlar Öğretmen Eğitimi Bağlamında Görsel Kültür Öğretimi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Sebik, C. (2017). Ortaokul Görsel Sanatlar Dersinde Açık Hava Eğitim Uygulamaları: Bir Durum Çalışması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel arastirma yontemleri. Seçkin Yayınları.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk Gelişimi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Simge Taş 0009-0006-9808-5058

Sibel Esmer Deniz 0009-0004-4040-1666

Erken Görünüm Tarihi 1 Mart 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2024
Kabul Tarihi 1 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Taş, S., & Esmer Deniz, S. (2025). Okul Öncesinde Uygulanan Sanat Etkinliklerinin Öğrencilerin Görsel Okuryazarlık Becerilerine Etkileri. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 12(1), 620-635.

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC