Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Animelerde Kadın Temsiliyetine Dair Bir İnceleme: Naruto Shippuden Örneği

Yıl 2025, Cilt: 25 Sayı: 2, 55 - 72, 30.06.2025
https://doi.org/10.18037/ausbd.1497055

Öz

Tarihsel süreç içerisinde kadın ve erkeğe toplumsal olarak birtakım roller yüklenmiştir. Kadın ve erkeğe yüklenen bu roller günümüz modern toplumlarında da devam ettirilmekte ve bu iki cinsten kendilerine yüklenen farklı cinsiyet rollerine uygun bir şekilde davranışlarda bulunmaları beklenmektedir. Kadın ve erkek arasında biyolojik farktan kaynaklanan durum cinsiyet şeklinde ifade edilmektedir. Fakat toplumun sosyal ve kültürel olarak bu iki cinse yüklemiş olduğu kalıp yargılar ve roller ise toplumsal cinsiyet olarak adlandırılmaktadır. Özellikle kitle iletişim araçları vasıtasıyla yapılan kadın temsilleri kadını bu bağlamda metalaştırmakta ve bir cinsel obje halinde sunmaktadır. Günümüzde kadın temsili konusunda yaşanan tartışmaların odağında kadının sunuş biçimi nedeniyle medya yer almaktadır. Yapılan bu çalışmada özellikle son dönemde yaşanan dijitalleşmeyle izleyici sayısını dünya çapında artıran anime dizilerinde kadın karakterlerin sunum şekilleri incelenmiştir. Yapılan incelemeyle anime dizilerde kadın karakterlerin cinsel bir obje olarak sunulduğunu ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu bağlamda tüm dünyada çok popüler bir anime dizi olan Naruto Shippuden örnek anime dizi olarak ele alınmış ve Naruto Shippuden’de yer alan cinsiyetçi sahneler göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. 21 dakikalık toplam 500 bölümden oluşan Naruto Shippuden de örneklem olarak derinlemesine inceleme yapılabilmesi amacıyla amaçlı örneklem yöntemi ile ilgili bölümler ele alınmıştır. Yapılan analizler sonucunda Naruto Shippuden’de kadın temsilinin kadının medyanın genelinde temsil ediliş şekilleriyle benzerlikler taşıdığı ve kadın anime karakterlerin de cinsiyetçi kalıplar içerisinde sunulduğu ve kadın karakterlerin cinsel kimlikleriyle ön plana çıkarıldıkları anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akşit, O. O. (2017). Japon anime sinemasında modernite eleştirisi: Fantezi ve bilim kurgu animeleri üzerine bir inceleme. Journal of Academic Social Science, 5(55), 120-133. doi: 10.16992/ASOS.12774
  • Alicenap, Ç. T. (2012). Japon çizgi film (anime) sanatı, Hayao Miyazaki çözümlemesi ve Türkiye örneği (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Arslan, E. (2019). Sevimli koruyucu Ay savaşçısı animesinde kadın kahramanların temsili üzerine bir değerlendirme. Selçuk İletişim, 12(1), 384-404. doi: 10.18094/josc.456864
  • Aydınlıoğlu, Ö., & Susur, M. (2021). Sürdürülebilirlik ve kurumsal reklam ilişkisi bağlamında göstergebilimsel bir analiz. Selçuk İletişim, 14(4), 1727-1763. https://doi.org/10.18094/josc.936904
  • Bhasin, K. (2014). Toplumsal cinsiyet: Bize yüklenen roller (K. Ay Ve Z. Sarıhacıoğlu, Çev.). İstanbul: Kadınlarla Dayanışma Vakfı Yayınları.
  • Brenner, R. E. (2007). Understanding Manga and Anime. California: Greenwood Publishing Group.
  • Çam, Ş. (2015). Medya çalışmalarında göstergebilim çözümlemeleri. B. Yıldırım (Ed.), İletişim araştırmalarında yöntemler İçinde. Konya: Literatürk.
  • Çelenk, S. (2010). Kadınların medyada temsili ve etik sorunlar. Televizyon haberciliğinde etik, 229-236. Erişim adresi: https://www.academia.edu/6835097/Kad%C4%B1nlar%C4%B1n_medyada_temsili_ve_etik_sorunlar
  • Chanter, T. (2019). Toplumsal cinsiyet (M. Erguvan, Çev.). Ankara: Fol Yayınları.
  • Connell, R. W. (2019). Toplumsal cinsiyet ve iktidar: Toplum, Kişi Ve Cinsel Politika (C. Soydemir, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Denison, R. (2015). Anime: A critical introduction. Bloomsbury Academic.
  • En, G. and Ting, Y. (2020). Gender, manga and anime. In J. Coates, L. Fraser, and M. Pendleton (Eds.), The Routledge Companion to Gender and Japanese Culture. London: Routledge.
  • Fiske, J. (2015). İletişim çalışmalarına giriş. (S. İrfan, Çev.) Ankara: Pharmakon.
  • Giddens, A. (2012). Sosyoloji (İ. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Holmes, M. (2013). İnterseks: Tehlikeli bir farklılık (B. Günay, Çev.). Cogito, 99-122. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Hood, B. (2019). Benlik yanılsaması: Sosyal beyin kimliği nasıl oluşturur. (E. Özdemir, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • İmançer, D. (2006). Cinsiyet rolü temsili: Medya kültürü, feminizm, televizyon ve serialler. D. İmançer (Ed.), Medya ve Kadın. İçinde. İstanbul: Ebabil Yayıncılık.
  • Izawa, E. (2000). Erişim Adresi: https://www.mit.edu/~rei/manga-gender.html
  • Kaylı, D. Ş. (2014). Türkiye’de yazılı basında parlamentodaki siyasi partilerin kadın politikalarındaki temsili: 2011 Genel seçimleri üzerine bir inceleme. Journal of Yasar University, 9(36), 6261-6380. doi: 10.19168/jyu.42837.
  • Küçük Durur, E. ve Bendaş, K. (2018). Kültürel tüketim ürünü olarak kadın bedeni: Video klipler örneği. The Journal of Academic Science, 6(79), 188-207. doi: 10.16992/ASOS.14200
  • Lamarre, T. (2002). From animation to anime: Drawing movements and moving drawings, Japanforum(14).Erişimadresi:http://www.lamarremediaken.com/Site/Animation_Technics_files/From%20animation%20to%20anime.pdf
  • Laughey, D. (2002). Medya çalışmaları-teoriler ve yaklaşımlar. (A. Toprak, Çev.). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Masserschmidt, J. W. (2019). Hegemonik erkeklik: Formülasyon, yeniden formülasyon ve genişletme. (Eleştirel Erkeklik İncelemeleri İnisiyatifi, Çev.). İstanbul: Özyeğin Üniversitesi Yayınları.
  • Nye, J. S. (2004). Soft Power: The means to success in world politic. Erişim adresi: http://users.tmok.com/~tumble/jpp/japor.html.
  • Polat, H. (2019). Medyada kadın ve temsil biçimi: Tv dizileri üzerinden bir tartışma. Karadeniz İletişim Araştırmaları Dergisi, 9(2), 77-96. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/e-kiad/issue/51167/656945
  • Richmond, S. (2009). The rough guide to anime. London: Rough Guides.
  • Saktanber, A. (2011). Türkiye’de medyada kadın: Serbest, müsait kadın veya iyi eş, fedakâr Anne. Ş. Tekeli (Ed.), 1980’ler Türkiye’sinde kadın bakış açısından kadınlar İçinde. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Saussure, F. D. (1998). Genel dilbilim dersleri. (B. Vardar, Çev.) İstanbul: Multilingual.
  • Stratford, T. (2011). Kadınlar ve basın. A. Belsey & R. Chadwick (Ed.), Medya ve gazetecilikte etik sorunlar (N. Türkoğlu, Çev.), İçinde. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Türkoğlu, N. (2015). İletişim bilimlerinden kültürel çalışmalara toplumsal iletişim tanımlar, kavramlar, tartışmalar. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Uslu, Z. K. (2000). Televizyon ve kadın. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Wood, J. T. (2009). Gendered lives: Communication, gender and culture. Wadsworth Cengage Learning.
  • Yaman, M. (2013). Ataerkil kapitalist tahakküm altında kadın emeği, bedeni. İstanbul: SAV Yayınları.

A Review of Female Representation in Animes: Naruto Shippuden Example

Yıl 2025, Cilt: 25 Sayı: 2, 55 - 72, 30.06.2025
https://doi.org/10.18037/ausbd.1497055

Öz

Throughout the historical process, certain social roles have been assigned to men and women. These roles assigned to men and women continue in today’s modern societies, and these two genders are expected to behave in accordance with the different gender roles assigned to them. The situation resulting from the biological difference between men and women is expressed as gender. However, the stereotypes and roles that society has socially and culturally assigned to these two genders are called gender. Representations of women, especially through mass media, commodify women in this context and present them as a sexual object. Today, the media is at the center of discussions about women’s representation due to the way women are presented. In this study, the presentation of female characters in anime series, which has increased the number of viewers worldwide, especially with the recent digitalization, has been examined. The aim of the analysis was to reveal that female characters are presented as sexual objects in anime series. In this context, Naruto Shippuden, a very popular anime series all over the world, was taken as an example anime series and the sexist scenes in Naruto Shippuden were analyzed using semiotic analysis method. In Naruto Shippuden, which consists of a total of 500 episodes of 21 minutes, the sections related to the purposeful sampling method were taken into consideration in order to conduct an in-depth analysis as a sample. As a result of the analysis, it was understood that the representation of women in Naruto Shippuden is similar to the way women are represented in the media in general, and that female anime characters are also presented in sexist stereotypes and that female characters are highlighted with their sexual identities.

Kaynakça

  • Akşit, O. O. (2017). Japon anime sinemasında modernite eleştirisi: Fantezi ve bilim kurgu animeleri üzerine bir inceleme. Journal of Academic Social Science, 5(55), 120-133. doi: 10.16992/ASOS.12774
  • Alicenap, Ç. T. (2012). Japon çizgi film (anime) sanatı, Hayao Miyazaki çözümlemesi ve Türkiye örneği (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Arslan, E. (2019). Sevimli koruyucu Ay savaşçısı animesinde kadın kahramanların temsili üzerine bir değerlendirme. Selçuk İletişim, 12(1), 384-404. doi: 10.18094/josc.456864
  • Aydınlıoğlu, Ö., & Susur, M. (2021). Sürdürülebilirlik ve kurumsal reklam ilişkisi bağlamında göstergebilimsel bir analiz. Selçuk İletişim, 14(4), 1727-1763. https://doi.org/10.18094/josc.936904
  • Bhasin, K. (2014). Toplumsal cinsiyet: Bize yüklenen roller (K. Ay Ve Z. Sarıhacıoğlu, Çev.). İstanbul: Kadınlarla Dayanışma Vakfı Yayınları.
  • Brenner, R. E. (2007). Understanding Manga and Anime. California: Greenwood Publishing Group.
  • Çam, Ş. (2015). Medya çalışmalarında göstergebilim çözümlemeleri. B. Yıldırım (Ed.), İletişim araştırmalarında yöntemler İçinde. Konya: Literatürk.
  • Çelenk, S. (2010). Kadınların medyada temsili ve etik sorunlar. Televizyon haberciliğinde etik, 229-236. Erişim adresi: https://www.academia.edu/6835097/Kad%C4%B1nlar%C4%B1n_medyada_temsili_ve_etik_sorunlar
  • Chanter, T. (2019). Toplumsal cinsiyet (M. Erguvan, Çev.). Ankara: Fol Yayınları.
  • Connell, R. W. (2019). Toplumsal cinsiyet ve iktidar: Toplum, Kişi Ve Cinsel Politika (C. Soydemir, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Denison, R. (2015). Anime: A critical introduction. Bloomsbury Academic.
  • En, G. and Ting, Y. (2020). Gender, manga and anime. In J. Coates, L. Fraser, and M. Pendleton (Eds.), The Routledge Companion to Gender and Japanese Culture. London: Routledge.
  • Fiske, J. (2015). İletişim çalışmalarına giriş. (S. İrfan, Çev.) Ankara: Pharmakon.
  • Giddens, A. (2012). Sosyoloji (İ. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Holmes, M. (2013). İnterseks: Tehlikeli bir farklılık (B. Günay, Çev.). Cogito, 99-122. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Hood, B. (2019). Benlik yanılsaması: Sosyal beyin kimliği nasıl oluşturur. (E. Özdemir, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • İmançer, D. (2006). Cinsiyet rolü temsili: Medya kültürü, feminizm, televizyon ve serialler. D. İmançer (Ed.), Medya ve Kadın. İçinde. İstanbul: Ebabil Yayıncılık.
  • Izawa, E. (2000). Erişim Adresi: https://www.mit.edu/~rei/manga-gender.html
  • Kaylı, D. Ş. (2014). Türkiye’de yazılı basında parlamentodaki siyasi partilerin kadın politikalarındaki temsili: 2011 Genel seçimleri üzerine bir inceleme. Journal of Yasar University, 9(36), 6261-6380. doi: 10.19168/jyu.42837.
  • Küçük Durur, E. ve Bendaş, K. (2018). Kültürel tüketim ürünü olarak kadın bedeni: Video klipler örneği. The Journal of Academic Science, 6(79), 188-207. doi: 10.16992/ASOS.14200
  • Lamarre, T. (2002). From animation to anime: Drawing movements and moving drawings, Japanforum(14).Erişimadresi:http://www.lamarremediaken.com/Site/Animation_Technics_files/From%20animation%20to%20anime.pdf
  • Laughey, D. (2002). Medya çalışmaları-teoriler ve yaklaşımlar. (A. Toprak, Çev.). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Masserschmidt, J. W. (2019). Hegemonik erkeklik: Formülasyon, yeniden formülasyon ve genişletme. (Eleştirel Erkeklik İncelemeleri İnisiyatifi, Çev.). İstanbul: Özyeğin Üniversitesi Yayınları.
  • Nye, J. S. (2004). Soft Power: The means to success in world politic. Erişim adresi: http://users.tmok.com/~tumble/jpp/japor.html.
  • Polat, H. (2019). Medyada kadın ve temsil biçimi: Tv dizileri üzerinden bir tartışma. Karadeniz İletişim Araştırmaları Dergisi, 9(2), 77-96. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/e-kiad/issue/51167/656945
  • Richmond, S. (2009). The rough guide to anime. London: Rough Guides.
  • Saktanber, A. (2011). Türkiye’de medyada kadın: Serbest, müsait kadın veya iyi eş, fedakâr Anne. Ş. Tekeli (Ed.), 1980’ler Türkiye’sinde kadın bakış açısından kadınlar İçinde. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Saussure, F. D. (1998). Genel dilbilim dersleri. (B. Vardar, Çev.) İstanbul: Multilingual.
  • Stratford, T. (2011). Kadınlar ve basın. A. Belsey & R. Chadwick (Ed.), Medya ve gazetecilikte etik sorunlar (N. Türkoğlu, Çev.), İçinde. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Türkoğlu, N. (2015). İletişim bilimlerinden kültürel çalışmalara toplumsal iletişim tanımlar, kavramlar, tartışmalar. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Uslu, Z. K. (2000). Televizyon ve kadın. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Wood, J. T. (2009). Gendered lives: Communication, gender and culture. Wadsworth Cengage Learning.
  • Yaman, M. (2013). Ataerkil kapitalist tahakküm altında kadın emeği, bedeni. İstanbul: SAV Yayınları.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gazetecilik, Gazetecilik Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kadir Bendaş 0000-0003-3145-8703

Erken Görünüm Tarihi 28 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 6 Haziran 2024
Kabul Tarihi 28 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bendaş, K. (2025). Animelerde Kadın Temsiliyetine Dair Bir İnceleme: Naruto Shippuden Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), 55-72. https://doi.org/10.18037/ausbd.1497055