Amaç: Bu çalışmanın amacı, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi klinik öncesi öğrencileri arasında sosyal sağlık belirleyicileri (SDOH) ile akademik başarı arasındaki ilişkiyi araştırmak, öğrenci refahını destekleyen politikalar ve uygulamalar hakkında fikir vermek ve akademik başarı için eşit destek sağlama konusunda farkındalık yaratmaktır.
Gereç ve Yöntemler: Ekim 2021'den Mart 2023'e kadar on sekiz aylık bir süre boyunca kesitsel bir anket tasarımı kullanıldı. Veriler Google Forms aracılığıyla çevrimiçi olarak toplandı ve demografik ve akademik başarı bilgilerini içeriyordu. Veriler istatistiksel testler kullanılarak analiz edildi. Etik kurul onayı alındı ve analiz için 153 katılımcıdan oluşan bir örneklem kullanıldı.
Bulgular: Çalışmamızda SDOH, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi klinik öncesi öğrencilerinden 153'ü üzerinde incelendi. Katılımcıların çoğu Türk vatandaşı (%93,5) ve kadındı (%65,4) ve aileleriyle birlikte yaşama (%39,9) veya yurtta oda arkadaşlarıyla yaşama (%32,0) gibi farklı konaklama düzenlemelerine sahip oldukları görüldü. Sağlık hizmetlerine erişim, aylık gelir, güvenlik, sosyal destek ve çevresel koşullar gibi faktörler de değerlendirildi. Likert ölçeğiyle ölçülen akademik başarının ayrımcılığa uğramamak ve psikolojik destek almakla önemli ölçüde ilişkili olduğu bulundu. Ancak, diğer SDOH'lerin akademik başarıyla önemli bir ilişkisi görülmedi.
Sonuç: Çalışmamızda ayrımcılığa uğramamak ve psikolojik destek almak dışında SDOH'lerin akademik başarıyla önemli bir ilişkisi görülmese de, etkilerini araştırmak için daha fazla çalışmaya ihtiyaç vardır. Destekleyici ve ayrımcılık yapmayan bir ortam yaratmak, tıp öğrencilerinin akademik başarısını ve refahını desteklemek için önemlidir
: Akademik başarı akademik envanter ölçeği sağlığın sosyal belirleyicileri tıp öğrenciler
-
Objectives: The aim of this study was to investigate the relationship between social determinants of health (SDOH) and academic achievement among preclinical students at Ankara University Faculty of Medicine. We aim to provide insights for policies and practices that promote student well-being and ensure equal support for academic achievement.
Materials and Methods: A cross-sectional survey design was used over an 18-month period from October 2021 to March 2023. Data were collected via an online survey using Google Forms, including demographic and academic achievement information, and analyzed using statistical tests. Ethical approval was obtained, and a sample of 153 participants were used for analysis.
Results: This study was conducted with 153 preclinical students at Ankara University Faculty of Medicine and SDOH was assessed. The majority of participants were Turkish citizens (93.5%) and female (65.4%), and had various housing arrangements such as living with their parents (39.9%) or living in a dormitory with roommates (32.0%). Factors such as access to healthcare, monthly income, safety, social support, and environmental conditions were assessed. Academic achievement measured by Likert scale revealed that feeling free from discrimination and receiving psychological support were significantly associated with academic performance. However, other SDOHs did not show significant associations with academic achievement.
Conclusion: Although SDOHs other than feeling free from discrimination and receiving psychological support did not show significant correlations in our study, further research is needed to explore their effects. Creating a supportive and non-discriminatory environment is important for the academic success and well-being of medical students.
Academic success academic inventory scale social determinants of health medical students
: Ethical approval was obtained from the Ankara University Faculty of Medicine Ethics Committee for Student Research (decision no.: E-72189195- 050.03.04-775372, date: 02.01.2023)
-
-
-
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Tıp Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 79 Sayı: 2 |