Lozan Barış Antlaşması’nın imzalanmasından sonra Türkiye, Mustafa Kemal Atatürk’ün liderliğinde, yurt içinde inkılaplar sürecine girmiş; dışarıda ise “Yurtta sulh cihanda sulh” anlayışı çerçevesinde, bütün komşu coğrafyadaki ülkelerle iyi geçinme politikasını uygulamaya koymuştur. Bu çerçevede batı sınırını güvence altına almak için girişimlere başlayan Türkiye, Balkan devletleriyle saldırmazlık anlaşması imzalamıştır. Venizolos’un Yunanistan’da iktidara gelmesi ve 1930 yılında Türkiye ile Yunanistan arasındaki “Etabli” sorununun çözüme kavuşması, iki devleti biraz daha yakınlaştırmıştır. Bu iki devletin öncülüğünde 1930, 1931, 1932 ve 1933 yıllarında düzenlenen Balkan konferansları sonucunda Türkiye, Yunanistan, Yugoslavya ve Romanya arasında 9 Şubat 1934’te Atina’da Balkan Antantı imzalanmıştır. İşte, bu çalışmanın amacı, Balkan Antantı’nın, 1945-2022 yılları arasındaki dönemde Türkiye’deki lise tarih ders kitaplarında nasıl ele alındığının incelenmesidir. Çalışma kapsamında incelenen lise tarih ders kitapları içerisinde, Balkan Antantı’ndan ilk bahseden kitap, Enver Ziya Karal’ın 1945 yılında basılan “Türkiye Cumhuriyeti Tarihi (1918-1944)” kitabıdır. Fakat 1980’e kadar liselerde okutulan tarih ders kitaplarında, Balkan Antantı, aynı yazarın 1954 yılında basılan Türkiye Cumhuriyeti Tarihi (1918-1953) kitabı temel alınarak açıklanmıştır. 1980’den sonra ise Mükerrem K. Su ve Ahmet Mumcu tarafından yazılan ve içerik açısından konuya bazı değişiklikler getiren 1982 yılında basılan Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi kitabının liselerde konunun anlatılmasında temel alındığı ve bunun 2010’lu yıllara kadar devam ettiği belirlenmiştir. 2010’lu yıllarda liselerde okutulmaya başlanan tarih ders kitaplarında, içerik yönünden fazla bir değişiklik olmasa da yapılandırmacı eğitim kapsamında konuyla ilgili etkinliklere ve görsellere yer verildiği görülmüştür. 2020 yılında basılan Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük kitabının ise konuyu bütüncül bir yaklaşımla ele aldığı görülmektedir.
Tarih Tarih eğitimi Lise Tarih Ders Kitapları Balkan Antantı.
After the signing of the Lausanne Peace Treaty, Türkiye, under the leadership of Mustafa Kemal Atatürk, embarked on a process of reforms domestically; externally, within the framework of the understanding of “Peace at home, peace in the world”, Türkiye put into practice the policy of getting along well with all neighboring countries. Within this framework, Türkiye started initiatives to secure its western border and signed a non-aggression treaty with the Balkan states. The coming to power of Venizolos in Greece and the resolution of the “Etabli” problem between Türkiye and Greece in 1930 brought the two states a little closer. As a result of the Balkan conferences organized under the leadership of these two states in 1930, 1931, 1932 and 1933, the Balkan Entente was signed between Türkiye, Greece, Yugoslavia and Romania on February 9, 1934 in Athens. The aim of this study is to examine how the Balkan Entente was handled in high school history textbooks in Türkiye in the period between 1945 and 2022. Among the high school history textbooks examined within the scope of the study, the first book that mentions the Balkan Entente is Enver Ziya Karal’s “History of the Republic of Türkiye (1918-1944)” published in 1945. However, in the history textbooks taught in high schools until 1980, the Balkan Entente was explained on the basis of the same author’s book “History of the Republic of Türkiye (1918-1953)” published in 1954. After 1980, the book “History of the Reforms of the Republic of Türkiye” written by Mükerrem K. Su and Ahmet Mumcu and published in 1982, which brought some changes to the subject in terms of content, was taken as the basis for explaining the subject in high schools and this continued until the 2010s. In the high school history textbooks that started to be taught in high schools in the 2010s, although there was not much change in terms of content, it was seen that activities and visuals related to the subject were included within the scope of constructivist education. Published in 2020, the “Turkish Republic History of Reforms and Kemalism” textbook is seen to deal with the subject with a holistic approach.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tarihsel Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 1 |
Balkan Araştırma Enstitüsü Dergisi (BAED), DergiPark üzerinden makale kabul ve hakemlik süreçlerini yürütmemektedir.
Makale göndermek isteyen yazarların baedergisi@gmail.com adresine yazılarını göndermeleri gerekmektedir.
For submission of articles to the JBRI: baedergisi@gmail.com
Creative Commons Attribution 4.0 International License