Yaygın eğitim kapsamındaki destekleme ve yetiştirme kurslarında (DYK) öğrencilerin ders başarısının artırılması hedeflenmektedir; ancak, bu süreçte öğrencilerin motivasyonel bileşenlere ilişkin algılarının ne yönde değiştiği dikkate alınmamaktadır. Bu ihtiyaca yönelen bu araştırma, yaz dönemi DYK kapsamındaki öğrencilerin fen dersi bağlamındaki motivasyonel bir bileşen olan üstbiliş öğrenme stratejilerine (ÜÖS) ilişkin algılarının boylamsal eğilimlerine odaklanmıştır. İlişkisel tarama modelinde yürütülen bu araştırmaya, dört farklı ortaokuldan toplamda 622 öğrenci (%51.6 kadın; %48.4 erkek) katılmıştır. Ulaşılan sonuçlara göre, öğrencilerin ÜÖS kullanma eğilimleri, boylamsal olarak anlamlı düzeyde artmıştır. Buna ek olarak, kadın ve erkek öğrencileri yansıtan gruplar arası sonuç, iki grubun ÜÖS puanları arasında anlamlı bir farklılık oluşmadığını yansıtmaktadır. Öğrencilerin herhangi bir öğretimsel müdahale olmadan ÜÖS puanlarının artması, seçime dayalı DYK’nın öğrencilerin öğrenme görevlerine aktif katılımını artırdığı ve derse yönelik motivasyonel süreçleri teşvik ettiğini göstermektedir. Bu da öğrencilerin öğrenme sırasında ve sonunda bilişsel stratejileri aktif olarak kontrol ettikleri anlamına gelmektedir. Sonuçlar, öğrencilerin fen dersine yönelik yaygın ve informal öğrenme ortamlarından daha fazla yararlanmalarının gerektiğini göstermektedir. Kursların kapsayıcılığının, öğrenme kayıpları yüksek olan, fen dersine karşı ilgi düzeylerinde gerileme olan ve sosyoekonomik dezavantajlara sahip olan öğrenciler dahil edilerek genişletilmesi, öğrenciler arasında akademik yeterlikler açısından homojenliği artırabilir. Dolayısıyla, üstbiliş ve buna bağlı öğrenme stratejilerinin rutin fen eğitiminde yer edinebilmesi için, politika yapıcıların öğretim programlarında ve öğretmen eğitiminde bunu kolaylaştıracak süreçleri hazırlamaları gerekmektedir.
Üstbiliş okul dışı eğitim fen eğitimi fen öğretimi ortaokul öğrencileri
Fırat Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu'ndan onay alındı (Tarih: 22.07.2022, Sayı: 2022/9684)
Support and training courses (STCs) within the scope of non-formal education, it is aimed to increase students' course success; however, the direction in which students' perceptions of motivational components change in this process is not taken into account. The present study is dedicated to examining the longitudinal trends of students' perceptions of metacognitive learning strategies (MLS) within the context of science lessons during the summer term. A total of 622 students (51.6% female; 48.4% male) from four different secondary schools were involved in the research, which utilized the relational screening model. The findings indicate a significant longitudinal increase in students' tendencies to use MLS. Additionally, the intergroup analysis comparing female and male students revealed no significant difference in MLS scores between the two groups. The rise in students' MLS scores without any instructional intervention indicates that choice-based STCs increase students' active engagement in learning tasks and encourages motivational processes related to the course. This underscores students' active control of cognitive strategies during learning and upon completion of tasks. The results show that students need to benefit more from non-formal and informal learning environments for science classes. Expanding the inclusiveness of STCs by including students with high learning losses, declining interest in science courses, and socioeconomic disadvantages may increase homogeneity among students regarding academic competencies. Therefore, policymakers should consider integrating metacognition and associated learning strategies into routine science education by devising processes that facilitate this integration in curricula and teacher education.
Metacognition out-of-school education science education science teaching middle school students
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 19 Sayı: 1 |