Farklı Branş Öğretmenlerinin Sportif Faaliyetlere Katılan Öğrencilere Bakış Açılarını Anlamak
Yıl 2025,
Cilt: 9 Sayı: 1, 13 - 26, 30.06.2025
Bekir Barış Cihan
,
Tansu Kurtuldu
,
Mehmet İnan
,
Levent Var
Öz
Öğrenme yalnızca okulda gerçekleştirilen faaliyetlerle değil sosyal yaşamdan edinilen deneyimlerle de gerçekleşmektedir. Eğitim kurumlarının öncelikli görevi öğrenci için uygun öğrenme ortamı sağlamaktır. Etkili öğrenme-öğretme sürecinde öğrenci yetenekleri ve özelliklerini ilerletmek ve kalıcı öğrenme ortamı oluşturmaktır. Öğrenme ortamları kalıcı ve amaçlı eğitimin oluşması için anlık bir faaliyet değil süreç içerisinde gerçekleşen sosyal yaşamı etkileyip bireye özgü davranışların ortaya çıkmasına katkı sağlayan faaliyetlerdir. Öğrencilerin fiziksel aktiviteye yönlendirilmesi sırasında yaşanılan zorlukların ve engellerin sebeplerinin araştırılması amacıyla, çalışmanın katılımcılarını, eğitim kurumlarında görev yapan 15 farklı branşda öğretmen oluşturmuştur. Araştırma verileri, nitel veri toplama araçlarından yarı yapılandırılmış görüşme ile elde edilmiştir. Katılımcılarla yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen veriler, içerik analiziyle incelenmiştir. Verilerin analizi sonunda literatür göz önünde bulundurularak uzaktan eğitim farkındalığı oluşturan yedi tema belirlenmiştir. Bu temalar (1) Akademik başarı, (2) Akademik başarıya etkisi, (3) Sportif yetenek desteği, (4) Sportif faaliyet gereklimi, (5) Başarı, (6) Katkı ve (7) Olumlu bağlılık şeklindedir. Okul hayatının öğrenciler için önemli olan görev ve sorumluluklarının bilincinde olan bireylerin yetiştirilmesi için çaba sarf edilmelidir. Bu konuda Milli Eğitim Bakanlığının gerekli çalışmaları başlatması ve çocukların hem eğitim hem de yeteneklerinin geliştirileceği projelere yer verilip desteklenmesinin bireye katkı sağlayacağı söylenebilir.
Teşekkür
Teşekkür ederiz. İyi çalışmalar.
Kaynakça
- Adak, S., ve Yüksel, M. F. (2021). Lise Öğrencilerinin Akademik Öz Yeterlik ve Fiziksel Aktivitelere Katılımını Engelleyen Faktörlerin İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(3), 507-519.
- Ay, Ş., Arslan, F. Z., Adıgüzel, İ., ve Kübra, Ç. (2019). Lise Öğrencilerinin Akademik Öz-Yeterlik Algısı ve Akademik Erteleme Davranışı Arasındaki İlişki. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 116-126.
- Cihan, B. B., Ilgar Araç, E. (2018). Spor Yapan ve Spor Yapmayan (Sedanter) Lise Öğrencilerinin Meraklılık Düzeylerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1649-1660. DOI:10.29299/kefad.2018.19.02.016
- Corbin, J. ve Strauss, A. (2007). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Thousand Oaks: Sage.
- Erdoğdu, Y. (2006). Yaratıcılık İle Öğretmen Davranışları ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkiler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17), 95-106.
- Glesne, C. (2016). Becoming qualitative researchers: An introduction (5th ed.). Boston, MA: Pearson.
İncirci, A. (2021). Ortaöğretim Öğrencilerinin Akademik Başarı ve Başarısızlığını Etkileyen Faktörler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 1248-1285.
- İşmar, Z., ve Şehitoğlu, G. (2021). Akademik Benlik Algısı ve Akademik Başarı Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 78-99.
- Karaburçak, S., Turhan, S., ve Akalan, C. (2021, Şubat). Akademik Başarı, Fiziksel Aktivite, Egzersiz ve Spor İlişkisi: 2015’ten Günümüze Bibliyografi Tabanlı Sistematik Derleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(76), 595-601.
- Karahüseyinoğlu, F., Ramazaoğlu, F., Nacar, E., Savucu, Y., Ramazanoğlu, O., ve Altıngül, O. (2005). Türkiye’nin Spordaki Konumunun Bazı Avrupa Ülkeleri İle Karşılaştırılması. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 75-82.
- Mücevher, M. H., Demirgil, Z., ve Erdem, R. (2016). Sportif Aktivitelerin Akademik Başarı Üzerindeki Etkisi: SDÜ İİBF Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. M. H. Mücevher içinde, V. Türkiye Lisansüstü Çalışmaları Kongresi - Bildiriler Kitabı I (s. 119-132). Isparta: Muhammet Hamdi Mücevher.
- Orhan, R. (2019). Çocuk Gelişiminde Fiziksel Aktivite ve Sporun Önemi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 157-176.
- Sıcak, A., ve Başören, M. (2015, Aralık). Ortaöğretim Öğrencilerinin Akademik Motivasyonlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Bartın Örneği). Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 548-560.
- Uyulgan, M. A., ve Akkuzu, N. (2017). Ortaöğretim Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Yordayan Kişisel Faktörler Üzerine Bir Araştırma. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 1211-1226.