Purpose - Studies that associate social media addiction with negative emotional states are cross-sectional and correlation-based, making it impossible to establish causality. The aim of this study is to test the relationship between social media use and addiction—frequently linked to negative emotions and life experiences in the literature—with positive emotional states and life experiences. If social media use and addiction lead to negative emotional states, they should exhibit strong and inverse relationships with variables indicating positive emotions and life conditions.
Methodology/Approach/Design- A quantitative research method was employed, and a correlational survey design was adopted. Data were collected from 739 participants through a survey using the Bergen Social Media Addiction Scale, the Psychological Well-Being Scale, and the Life Satisfaction Scale.
Findings- The analysis results indicate a strong, positive, and significant relationship between life satisfaction and psychological well-being. Social media addiction, however, exhibits a weak but significant negative relationship with both variables. These findings do not provide strong support for the association of social media with negative emotional states and life experiences.
Originality/Value- This study contributes to understanding the impact of social media addiction on individuals’ quality of life and helps raise awareness regarding social media use. Instead of making broad negative generalizations about social media use, future research should adopt the uses and gratifications approach to examine how individuals use social media either to escape the distress they experience in daily life or to seize opportunities and advantages they perceive on these platforms. In this context, conducting ethnographic research on the social media habits and motivations of different demographic groups appears to be of particular importance.
Life Satisfaction Psychological Well-Being Social Media Addiction Uses and Gratifications Theory
Amaç - Sosyal medya bağımlılığını olumsuz duygu durumları ile ilişkilendiren çalışmalar kesitsel ve korelasyona dayalı olduğu için nedensellik tespit edememektedir. Çalışmanın amacı literatürde sık sık olumsuz duygu ve yaşam deneyimleri ile ilişkilendirilen sosyal medya kullanımı ve bağımlılığının olumlu duygu durumları ve yaşam deneyimleri ile ilişkisini test etmektir. Eğer sosyal medya kullanımı ve bağımlılığı olumsuz duygu durumlarına yol açıyorsa, olumlu duygu ve yaşam durumlarını işaret eden değişkenlerle ters yönlü ve güçlü ilişkiler kurması beklenmelidir.
Yöntem/Metodoloji/Dizayn- Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış ve ilişkisel tarama deseni benimsenmiştir. Veriler, Bergen Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği, Psikolojik İyi Oluş Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılarak 739 katılımcıdan anket yöntemiyle toplanmıştır.
Sonuçlar-Analiz sonuçlarına göre yaşam doyumu ve ruhsal iyi oluş arasında anlamlı, pozitif yönlü ve güçlü bir ilişki bulunmaktadır. Sosyal medya bağımlılığı ise her iki değişkenle de negatif, anlamlı ve zayıf bir ilişki kurmaktadır. Bu sonuçlar sosyal medyanın olumsuz duygu durumları ve yaşam deneyimleri ile ilişkilendirilmesine çok fazla olanak sağlamamaktadır.
Katkı/Farklılıklar- Bu araştırma, sosyal medya bağımlılığının bireylerin yaşam kalitesi üzerindeki etkilerini anlamaya katkı sağlamakta ve sosyal medya kullanımına dair bilinç oluşturulmasına yardımcı olmaktadır. Sosyal medya kullanımına yönelik olumsuz genellemeler yerine; kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı çerçevesinde insanların sosyal medyayı, gündelik yaşamda deneyimledikleri ne tür acılardan uzaklaşmak ya da sosyal medyada gördükleri ne tür fırsatlar ve olanakları yakalamak üzere kullandıkları araştırılmalıdır. Bu bağlamda farklı demografik grupların sosyal medya kullanma alışkanlık ve motiasyonlarının etnografik araştırmasının yapılması önemli görünmektedir.
Yaşam Doyumu Ruhsal İyi Oluş Sosyal Medya Bağımlılığı Kullanımlar ve Doyumlar Modeli
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal Politika (Diğer), Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 27 Sayı: 1 |
Twitter Google Akademik Academia.edu
@DergisiBilgi Bilgi Dergisi Google Akademik Hesabı Bilgi Dergisi Academia.edu Hesabı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.