Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kasım Tınıstanov’un Eserlerinde Değerler Eğitimi ve Kaleme Aldığı Pedagojik/Didaktik Metinlere Analitik Bir Bakış

Yıl 2025, Sayı: 113, 127 - 152, 30.04.2025
https://doi.org/10.12995/bilig.7478

Öz

Değerler eğitimi toplumsal bütünlüğün sağlanması ve bireylerin insanî ve ahlaki değerlerle yetiştirilmesi noktasında çok kıymetli bir yere sahiptir. Kasım Tınıstanov ilmî, edebî ve kültürel çalışmalarının yanında henüz kurulan Kırgız eğitim sisteminin oluşması ve gelişmesi adına yazdığı eserlerde değerler eğitimine özel önem vermiştir. Çok yönlü kişiliği, Kırgız Türkçesinin edebî dil olması noktasında verdiği çabaları, filoloji alanında yapmış olduğu ilmî çalışmalar ile Kırgız sanat ve bilim dünyasında ön plana çıkan Tınıstanov aynı zamanda Kırgızistan’da doçent ve profesör unvanlarını alan ilk kişidir. Kasım Tınıstanov kaleme aldığı metinlerde Sovyet devleti ve ideolojisiyle ilgili temel bilgiler vermekle birlikte yeni neslin ahlaklı, dürüst, vicdan sahibi, çalışkan, dünyayı tanıyan, millî bilince sahip, tarih bilgisi olan, özüne yabancılaşmamış, Mankurt/Közkaman olmayacak bireyler olarak yetişmesini de hedeflediği için beslendiği ana kaynak Kırgız kültürü ve Ceditçilik akımı olmuştur. Makalede çok yönlü bir aydın olan Kasım Tınıstanov’un değerler eğitimi anlayışı ve kaleme aldığı pedagojik ve didaktik metinler analitik bir bakış açısıyla irdelenmektedir.

Kaynakça

  • Akbaş, Oktay. Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının (Değerlerinin) İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, 2004.
  • Aydın, Mehmet ve diğerleri. Türkiye Türklerinin Temel Kültürel Değerleri. KTMÜ Yayınları, 2019.
  • Beill, Brigitte. İyi Çocuk, Zor Çocuk, Doğru Davranışlar Çocuklara Nasıl Kazandırılır? Çev. C. Yorulmaz. Arkadaş Yayınevi, 2003.
  • Bektenov, Ziyaş. Zamandaştarım Cönündö Eskerüü. Adabiyat Yayınları, 1996.
  • Bektenov, A., ve Abdıganı Erkebayev. Kasım Tınıstan uulu. Adabiy çıgarmalar. Adabiyat Yayınları, 1991.
  • Canıbekov, Çabalday. Kasım Tınıstan Uuulu – Madaniy Kuruluş Colbaşçısı. Biyiktik Yayınları, 2006.
  • Cigitov, Salican. Keçeekinin Sabaktarı, Bügünkünün Talaptarı. Adabiyat Yayınları, 1991.
  • Çelikkaya, Hasan. Fonksiyonel Eğitim Sosyolojisi. Alfa Yayınları, 1996.
  • Ekşi, Halil. “Temel İnsani Değerlerin Kazanılmasında Bir Yaklaşım: Karakter Eğitimi Programları.” Değerler Eğitimi Dergisi, vol. I, no. 1, 2003, ss. 79-96.
  • Güven, Sami. Toplumbilim. Ezgi Kitapevi, 1999.
  • Halstead, J. Mark, ve J. Monica Taylor. “Learning and teaching about values: a review of recent research.” Cambridge Journal of Education, vol. 30, no. 2, 2000, ss. 169-202.
  • Tezcan, Mahmut. Türklerle İlgili Stereotipler (Kalıp Yargılar) ve Türk Değerleri Üzerine Bir Deneme. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 1974.
  • Tınıstanov, Kasım. Okuu Kitebi. Orto Aziya Basma Söz Taratuu Mekemesi Yayınları, 1924.
  • Tınıstanov, Kasım. “Men Basgan Col, Menin Betim, Menin Çıgarmam.” Kızıl Kırgızstan, no. 131, 9 Temmuz 1933.
  • Tınıstanov, Kasım. Algaçkı Emgekter. Kırgızstan-Soros fondu, 2001.
  • Yazıcı, Kubilay. “Değerler Eğitimine Genel Bir Bakış.” Türklük Bilimi Araştırmaları, no. 19, 2006, ss. 499-522.

Moral Values Education in the Works of Kasym Tynystanov and an Analytical View of His Pedagogical / Didactic Texts

Yıl 2025, Sayı: 113, 127 - 152, 30.04.2025
https://doi.org/10.12995/bilig.7478

Öz

Moral values education plays a valuable role in ensuring social integrity and raising individuals with built in human and moral values. Kasym Tynystanov has given special importance to the moral values education in his works about formation and development of the newly established Kyrgyz education system, above and beyond his scientific, literary and cultural studies. Moreover, Tynystanov, who came to the forefront in the Kyrgyz art and science world with his versatile personality, and enthusiastic hard work to make Kyrgyz a literary language by means of scientific studies in the field of philology, is the first person to receive the titles associate professor and professor in Kyrgyzstan. Kasym Tynystanov’s works were nourished by the Kyrgyz culture and the Jadidism movement, and therefore, provided basic information about the Soviet state and ideology, and furthermore aimed to raise the new generation of individuals who are, honest, conscientious, hardworking, with high moral values and knowledgeable of the world and of history, nationally conscious, and not alienated from their essence, and who will not be Mankurts/Kozkaman. In this article, the pedagogical and didactic texts written by Kasım Tynystanov and his versatile intellectual understanding of moral values education, are examined from analytical perspective.

Kaynakça

  • Akbaş, Oktay. Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının (Değerlerinin) İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, 2004.
  • Aydın, Mehmet ve diğerleri. Türkiye Türklerinin Temel Kültürel Değerleri. KTMÜ Yayınları, 2019.
  • Beill, Brigitte. İyi Çocuk, Zor Çocuk, Doğru Davranışlar Çocuklara Nasıl Kazandırılır? Çev. C. Yorulmaz. Arkadaş Yayınevi, 2003.
  • Bektenov, Ziyaş. Zamandaştarım Cönündö Eskerüü. Adabiyat Yayınları, 1996.
  • Bektenov, A., ve Abdıganı Erkebayev. Kasım Tınıstan uulu. Adabiy çıgarmalar. Adabiyat Yayınları, 1991.
  • Canıbekov, Çabalday. Kasım Tınıstan Uuulu – Madaniy Kuruluş Colbaşçısı. Biyiktik Yayınları, 2006.
  • Cigitov, Salican. Keçeekinin Sabaktarı, Bügünkünün Talaptarı. Adabiyat Yayınları, 1991.
  • Çelikkaya, Hasan. Fonksiyonel Eğitim Sosyolojisi. Alfa Yayınları, 1996.
  • Ekşi, Halil. “Temel İnsani Değerlerin Kazanılmasında Bir Yaklaşım: Karakter Eğitimi Programları.” Değerler Eğitimi Dergisi, vol. I, no. 1, 2003, ss. 79-96.
  • Güven, Sami. Toplumbilim. Ezgi Kitapevi, 1999.
  • Halstead, J. Mark, ve J. Monica Taylor. “Learning and teaching about values: a review of recent research.” Cambridge Journal of Education, vol. 30, no. 2, 2000, ss. 169-202.
  • Tezcan, Mahmut. Türklerle İlgili Stereotipler (Kalıp Yargılar) ve Türk Değerleri Üzerine Bir Deneme. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 1974.
  • Tınıstanov, Kasım. Okuu Kitebi. Orto Aziya Basma Söz Taratuu Mekemesi Yayınları, 1924.
  • Tınıstanov, Kasım. “Men Basgan Col, Menin Betim, Menin Çıgarmam.” Kızıl Kırgızstan, no. 131, 9 Temmuz 1933.
  • Tınıstanov, Kasım. Algaçkı Emgekter. Kırgızstan-Soros fondu, 2001.
  • Yazıcı, Kubilay. “Değerler Eğitimine Genel Bir Bakış.” Türklük Bilimi Araştırmaları, no. 19, 2006, ss. 499-522.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Asya Dilleri, Edebiyatları ve Kültürleri, Türk Dünyası Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdal Aydoğmuş 0000-0002-7642-7807

Halit Aşlar 0000-0003-3223-5907

Erken Görünüm Tarihi 30 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 113

Kaynak Göster

APA Aydoğmuş, E., & Aşlar, H. (2025). Kasım Tınıstanov’un Eserlerinde Değerler Eğitimi ve Kaleme Aldığı Pedagojik/Didaktik Metinlere Analitik Bir Bakış. Bilig(113), 127-152. https://doi.org/10.12995/bilig.7478
AMA Aydoğmuş E, Aşlar H. Kasım Tınıstanov’un Eserlerinde Değerler Eğitimi ve Kaleme Aldığı Pedagojik/Didaktik Metinlere Analitik Bir Bakış. Bilig. Nisan 2025;(113):127-152. doi:10.12995/bilig.7478
Chicago Aydoğmuş, Erdal, ve Halit Aşlar. “Kasım Tınıstanov’un Eserlerinde Değerler Eğitimi Ve Kaleme Aldığı Pedagojik/Didaktik Metinlere Analitik Bir Bakış”. Bilig, sy. 113 (Nisan 2025): 127-52. https://doi.org/10.12995/bilig.7478.
EndNote Aydoğmuş E, Aşlar H (01 Nisan 2025) Kasım Tınıstanov’un Eserlerinde Değerler Eğitimi ve Kaleme Aldığı Pedagojik/Didaktik Metinlere Analitik Bir Bakış. Bilig 113 127–152.
IEEE E. Aydoğmuş ve H. Aşlar, “Kasım Tınıstanov’un Eserlerinde Değerler Eğitimi ve Kaleme Aldığı Pedagojik/Didaktik Metinlere Analitik Bir Bakış”, Bilig, sy. 113, ss. 127–152, Nisan 2025, doi: 10.12995/bilig.7478.
ISNAD Aydoğmuş, Erdal - Aşlar, Halit. “Kasım Tınıstanov’un Eserlerinde Değerler Eğitimi Ve Kaleme Aldığı Pedagojik/Didaktik Metinlere Analitik Bir Bakış”. Bilig 113 (Nisan 2025), 127-152. https://doi.org/10.12995/bilig.7478.
JAMA Aydoğmuş E, Aşlar H. Kasım Tınıstanov’un Eserlerinde Değerler Eğitimi ve Kaleme Aldığı Pedagojik/Didaktik Metinlere Analitik Bir Bakış. Bilig. 2025;:127–152.
MLA Aydoğmuş, Erdal ve Halit Aşlar. “Kasım Tınıstanov’un Eserlerinde Değerler Eğitimi Ve Kaleme Aldığı Pedagojik/Didaktik Metinlere Analitik Bir Bakış”. Bilig, sy. 113, 2025, ss. 127-52, doi:10.12995/bilig.7478.
Vancouver Aydoğmuş E, Aşlar H. Kasım Tınıstanov’un Eserlerinde Değerler Eğitimi ve Kaleme Aldığı Pedagojik/Didaktik Metinlere Analitik Bir Bakış. Bilig. 2025(113):127-52.

Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanlığı