Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Evaluation of the Attitudes Towards Green Consumption of University Students from a Green Economy Perspective in Terms of Demographic Characteristics

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 23 - 33, 15.08.2022

Öz

In the standard and linear economy paradigm, consumers are only interested in consumption and purchasing, while in the green and circular economy paradigm, they can show a high level of sensitivity towards the environment. Businesses understand that individuals with green consumption awareness can be loyal consumers and create a profitable market, so they attach importance to developing green marketing and green product production strategies. Green consumption is a form of consumption that is based on the use of the world's resources within the limits of sustainability and seeks ways to minimize the damage to natural life. The interaction of green consumption with these variables, especially young people, who are the new generation consumers, and drawing the framework of the green consumer profile are important. The aim of this study is to determine whether there is a significant difference in terms of demographic and general characteristics and attitudes towards green consumption for 500 university students studying in economics and engineering departments. As a result of group difference analysis, significant differences were obtained in terms of gender and the department studied. It has been determined that the green consumption attitude of women and students studying economics is higher.

Kaynakça

  • AUTIO, M. & HEINONEN, V. (2004). “To Consume or Not To Consume?: Young People’s Environmetalism in the Affluent Finnish Society”, Journal of Youth Research, 12(2), 137-153.
  • AYYILDIZ, H. & GENÇ, K. Y. (2008). “Çevreye Duyarlı Pazarlama: Üniversite Öğrencilerinin Çevreye Duyarlı Pazarlama Uygulamaları ile İlgili Tutum ve Davranışları Üzerine Bir Araştırma”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 505-527.
  • BAŞOL, O., DÜLGEROĞLU, İ. & ÖZTÜRK BAŞOL, R. (2016). “Genç Tüketicilerin Yeşil Tüketim Davranışı: Uluslararası Algı Farklılıkları”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 1-16.
  • CESUR Z. & MEMİŞ S. (2016). “Yeşil Ürünlere İlişkin Öğrencilerin Tutumlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (46), 664-673.
  • CHEN, T. B., & CHAI, L. T. (2010). “Attitude towards the environment and green products: Consumers’ perspective”. Management Science and Engineering, 4(2), 27-39.
  • ÇAKMAK, A. Ç. & ÖZKAN, B. (2016). “Üniversite Öğrencilerinin Ekolojik Farkındalıkları İle Yeşil Tüketim Alışkanlıklarının Farklı Değişkenler Perspektifinden Karşılaştırılması: İnteraktif Bir Uygulama”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 3144-3144.
  • ÇETİNKAYA, C. & ÖZCEYLAN, E. (2017). “Üniversite Öğrencilerinin Yeşil Satın Alma Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma: Gaziantep Üniversitesi Örneği”, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16(1), 289-302.
  • EUROPEAN COMMISSION. (EC). (2020). “A new Circular Economy Action Plan For a cleaner and more competitive Europe”, https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:9903b325-6388-11ea-b735-01aa75ed71a1.0017.02/DOC_1&format=PDF(Erişim Tarihi: 20.07.2022).
  • IPCC (2018). “Global Warming of 1.5”-Special Report, Chapter 5, https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/sites/2/2022/06/SR15_Chapter_5_LR.pdf(Erişim Tarihi: 29.07.2022).
  • IPCC (2022). “Climate Change 2022: Impacts, Adaptation And Vulnerability, WGII 6th Assessment Report”, Chapter 1, https://report.ipcc.ch/ar6wg2/pdf/IPCC_AR6_WGII_FinalDraft_FullReport.pdf,pp.1-102, (Erişim Tarihi: 30.07.2022).
  • KARACA Ş. (2013). “Tüketicilerin Yeşil Ürünlere İlişkin Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”. Ege Bakış, 13(1), 99-111.
  • KOLLMUSS, A. & AGYEMAN, J. (2002). “Mind the Gap: Why Do People Act Environmentally and What Are the Barriers to Pro-Environmental Behavior?”, Environmental Education Research, 8, 239-260.
  • NOAA (2022). “Global Average Surface Temperature”, https://www.ncei.noaa.gov/access/monitoring/climateat-a-glance/global/time-series (Erişim Tarihi: 28.07.2022).
  • OECD (2011). “Towards green growth”, https://www.oecd.org/greengrowth/48012345.pdf (Erişim Tarihi: 29.07.2022).
  • OECD. (2015). “The Economic Consequences of Climate Change”. Paris: OECD Publishing. https://read.oecdilibrary.org/environment/the-economic-consequences-of-climate-change_9789264235410-en#page1 (Erişim Tarihi: 12.06.2022).
  • SART G., SEZGİN F. H. & DEMİR N. (2018). “Mobbingin Mesleki Tükenmişlik Algısı Üzerine Etkileri: Kadın Akademisyenler Örneği”. Beykoz Akademi Dergisi, 6(1), 118-135.
  • SART, G. (2020). “Bireysel Girişimcilik Eğilimi Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. International Journal of Applied Economic and Finance Studies, 1(5), 58-72.

Yeşil Ekonomi Perspektifinden Üniversite Öğrencilerinde Yeşil Tüketime Yönelik Tutumun Demografik Özellikler Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 23 - 33, 15.08.2022

Öz

Standart ve doğrusal ekonomi paradigmasında tüketiciler yalnızca tüketim ve satın alma ile ilgilenirken, yeşil ve döngüsel ekonomi paradigmasında çevreye karşı oldukça yüksek anlamda duyarlılık gösterebilmektedirler. İşletmeler yeşil tüketim bilincine sahip bireylerin sadık tüketiciler olabileceğini ve karlı bir pazar oluşturabileceğini anlamakta, böylece yeşil pazarlama ve yeşil ürün üretme stratejilerini geliştirmeye önem vermektedir. Yeşil tüketim, dünyanın kaynaklarının sürdürülebilirlik sınırları içerisinde kullanılmasını temel alan ve doğal yaşama verilecek olan zararı en aza indirmenin yollarını arayan bir tüketim şeklidir. Yeni nesil tüketiciler olan gençler başta olmak üzere yeşil tüketimin söz konusu değişkenlerle olan etkileşimi ve yeşil tüketici profilinin çerçevesinin çizilmesi önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı, iktisat ve mühendislik bölümlerinde okuyan 500 üniversite öğrencisine yönelik olarak, demografik ve genel özelliklerinin, yeşil tüketime yönelik tutumları açısından anlamlı farklılık olup olmadığının belirlenmesidir. Grup farklılığı analizleri sonucunda, cinsiyet ve okunulan bölüm açısından anlamlı farklılıklar elde edilmiştir. Kadın ve iktisat okuyan öğrencilerin yeşil tüketim tutumunun daha yüksek olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • AUTIO, M. & HEINONEN, V. (2004). “To Consume or Not To Consume?: Young People’s Environmetalism in the Affluent Finnish Society”, Journal of Youth Research, 12(2), 137-153.
  • AYYILDIZ, H. & GENÇ, K. Y. (2008). “Çevreye Duyarlı Pazarlama: Üniversite Öğrencilerinin Çevreye Duyarlı Pazarlama Uygulamaları ile İlgili Tutum ve Davranışları Üzerine Bir Araştırma”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 505-527.
  • BAŞOL, O., DÜLGEROĞLU, İ. & ÖZTÜRK BAŞOL, R. (2016). “Genç Tüketicilerin Yeşil Tüketim Davranışı: Uluslararası Algı Farklılıkları”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 1-16.
  • CESUR Z. & MEMİŞ S. (2016). “Yeşil Ürünlere İlişkin Öğrencilerin Tutumlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (46), 664-673.
  • CHEN, T. B., & CHAI, L. T. (2010). “Attitude towards the environment and green products: Consumers’ perspective”. Management Science and Engineering, 4(2), 27-39.
  • ÇAKMAK, A. Ç. & ÖZKAN, B. (2016). “Üniversite Öğrencilerinin Ekolojik Farkındalıkları İle Yeşil Tüketim Alışkanlıklarının Farklı Değişkenler Perspektifinden Karşılaştırılması: İnteraktif Bir Uygulama”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 3144-3144.
  • ÇETİNKAYA, C. & ÖZCEYLAN, E. (2017). “Üniversite Öğrencilerinin Yeşil Satın Alma Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma: Gaziantep Üniversitesi Örneği”, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16(1), 289-302.
  • EUROPEAN COMMISSION. (EC). (2020). “A new Circular Economy Action Plan For a cleaner and more competitive Europe”, https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:9903b325-6388-11ea-b735-01aa75ed71a1.0017.02/DOC_1&format=PDF(Erişim Tarihi: 20.07.2022).
  • IPCC (2018). “Global Warming of 1.5”-Special Report, Chapter 5, https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/sites/2/2022/06/SR15_Chapter_5_LR.pdf(Erişim Tarihi: 29.07.2022).
  • IPCC (2022). “Climate Change 2022: Impacts, Adaptation And Vulnerability, WGII 6th Assessment Report”, Chapter 1, https://report.ipcc.ch/ar6wg2/pdf/IPCC_AR6_WGII_FinalDraft_FullReport.pdf,pp.1-102, (Erişim Tarihi: 30.07.2022).
  • KARACA Ş. (2013). “Tüketicilerin Yeşil Ürünlere İlişkin Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”. Ege Bakış, 13(1), 99-111.
  • KOLLMUSS, A. & AGYEMAN, J. (2002). “Mind the Gap: Why Do People Act Environmentally and What Are the Barriers to Pro-Environmental Behavior?”, Environmental Education Research, 8, 239-260.
  • NOAA (2022). “Global Average Surface Temperature”, https://www.ncei.noaa.gov/access/monitoring/climateat-a-glance/global/time-series (Erişim Tarihi: 28.07.2022).
  • OECD (2011). “Towards green growth”, https://www.oecd.org/greengrowth/48012345.pdf (Erişim Tarihi: 29.07.2022).
  • OECD. (2015). “The Economic Consequences of Climate Change”. Paris: OECD Publishing. https://read.oecdilibrary.org/environment/the-economic-consequences-of-climate-change_9789264235410-en#page1 (Erişim Tarihi: 12.06.2022).
  • SART G., SEZGİN F. H. & DEMİR N. (2018). “Mobbingin Mesleki Tükenmişlik Algısı Üzerine Etkileri: Kadın Akademisyenler Örneği”. Beykoz Akademi Dergisi, 6(1), 118-135.
  • SART, G. (2020). “Bireysel Girişimcilik Eğilimi Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. International Journal of Applied Economic and Finance Studies, 1(5), 58-72.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yeşil Ekonomi, Endüstri Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Esra Yüksel Acı

Funda H. Sezgin 0000-0002-2693-9601

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yüksel Acı, E., & Sezgin, F. H. (2022). Yeşil Ekonomi Perspektifinden Üniversite Öğrencilerinde Yeşil Tüketime Yönelik Tutumun Demografik Özellikler Açısından Değerlendirilmesi. BİLİM-TEKNOLOJİ-YENİLİK EKOSİSTEMİ DERGİSİ, 3(1), 23-33.