Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ChatGPT 3.5, ChatGPT 4.0 ve Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Acillerde Hemşirelik Yaklaşımı Dersi Sınavındaki Performans Karşılaştırmaları

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 73 - 79, 21.04.2025
https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1472077

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, ChatGPT modelleri ve öğrenci hemşirelerin çocuk acillerde hemşirelik yaklaşımı dersindeki başarı performanslarını karşılaştırmaktır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma retrospektif ve karşılaştırmalı bir analiz olarak tasarlanmıştır. Çalışma bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümünde çocuk acillerde hemşirelik yaklaşımı dersinin yarıyıl sonu sınav soruları kullanılarak yapılmıştır. Sınavda yer alan beş seçenekli çoktan seçmeli 40 soru, ChatGPT 3.5 ve ChatGPT 4.0 modellerine yöneltilerek yanıtlanmıştır. Sorulara verilen cevaplar yapay zeka robotlarının verdikleri cevaplarla ve dersi alan öğrenci hemşirelerin verdikleri cevapların ortalamalarıyla karşılaştırılmıştır.
Bulgular: ChatGPT 4.0 sorular %90 oranında doğru yanıt verirken, öğrenciler %82.32 oranında doğru yanıt vermiştir. En düşük doğru yanıt oranı %55 ile ChatGPT 3.5 modelindedir. Bu sınavda en yüksek başarıyı sırasıyla ChatGPT 4.0, öğrenciler ve ChatGPT 3.5 elde etmiştir (p <0.05).
Sonuç: ChatGPT 4.0, çocuk acillerde hemşirelik yaklaşımı konusunda sağladığı doğru önerilerle iyi bir performans sergilemiştir. Yapay zeka temelli sistemler hemşirelik eğitiminde dersin öğretim elemanına ve öğrencilerine yardımcı bir referans aracı olarak kullanılabilir. Bu teknolojilerin hemşirelik eğitiminde nasıl daha etkin kullanılabileceğine yönelik stratejiler geliştirmek ve çalışmalar yapmak önemlidir.

Etik Beyan

Bu çalışmanın yürütülmesi için Bursa Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Araştırma ve Yayın Etik Kurulu'ndan onay (24.01.2024 tarih ve 2024-01 sayılı) ve çalışmanın yapıldığı Bursa Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nden kurum izni alınmıştır.

Destekleyen Kurum

Bu çalışma kapsamında finansal bir destek alınmamıştır.

Kaynakça

  • Alkhaqani, A. L. (2023). ChatGPT and academic integrity in nursing and health sciences education. Journal of Medical Research and Reviews, 1(1), 5-8. doi: 10.5455/JMRR.20230624044947
  • Asker, Ö. F., Özgür, E. G., Eriç, A., Bekiroğlu, N. (2023). Comparing the performance of medical students, chatgpt-3.5 and chatgpt-4 in biostatistics exam: pros and cons as an education assistant: a cross-sectional research. International Journal of Management Information Systems and Computer Science, 7(2), 85-94. doi: 10.33461/uybisbbd.1329650
  • Aydın, A. İ., Özyazıcıoğlu, N. (2023). Assessment of postoperative pain in children with computer assisted facial expression analysis. Journal of Pediatric Nursing, 71, 60–65. doi:10.1016/j.pedn.2023.03.008
  • Barata, I. A., Stadnyck, J. M., Akerman, M., OʼNeill, K., Castaneda, J., Subramony, A., … DʼAngelo, J. (2020). Novel approach to emergency departments' pediatric readiness across a health system. Pediatric Emergency Care, 36(6), 274–276. doi:10.1097/PEC.0000000000001385.
  • Chow, J. C. L., Sanders, L., Li, K. (2023). Impact of ChatGPT on medical chatbots as a disruptive technology. Frontiers in Artificial Intelligence, 6, 1166014. doi: 10.3389/frai.2023.1166014
  • Conlon, C., McDonnell, T., Barrett, M., Cummins, F., Deasy, C., Hensey, C., …Nicholson, E. (2021). The impact of the COVID-19 pandemic on child health and the provision of Care in Paediatric Emergency Departments: a qualitative study of frontline emergency care staff. BMC Health Services Research, 21(1), 279. doi:10.1186/s12913-021-06284-9
  • Handa, P., Chhabra, D., Goel, N., Krishnan, S. (2023). Exploring the role of ChatGPT in medical image analysis. Biomedical Signal Processing and Control, 86, 105292. doi: 10.1016/j.bspc.2023.105292
  • Hockenberry, M. J., Wilson, D., Rodgers, C. C. (2021). Wong's essentials of pediatric nursing-e-book. Elsevier Health Sciences.
  • Huang, H., Zheng, O., Wang, D., Yin, J., Wang, Z., Ding, S., …Shi, B. (2023b). ChatGPT for shaping the future of dentistry: the potential of multi-modal large language model. International Journal of Oral Science, 15(1), 29. doi: 10.1038/s41368-023-00239-y
  • Huang, Y., Gomaa, A., Semrau, S., Haderlein, M., Lettmaier, S., Weissmann, T., …Putz, F. (2023a). Benchmarking ChatGPT-4 on a radiation oncology in-training exam and Red Journal Gray Zone cases: potentials and challenges for ai-assisted medical education and decision making in radiation oncology. Frontiers in Oncology, 13, 1265024. doi: 10.3389/fonc.2023.1265024
  • Huang, H. (2023). Performance of ChatGPT on registered nurse license exam in Taiwan: A descriptive study. Healthcare, 11(21), 2855. doi: 10.3390/healthcare11212855
  • Lewandowski, M., Łukowicz, P., Świetlik, D., Barańska-Rybak, W. (2023). An original study of ChatGPT-3.5 and ChatGPT-4 dermatological knowledge level based on the dermatology specialty certificate examinations. Clinical and Experimental Dermatology, llad255. doi: 10.1093/ced/llad255
  • Moore, B., Shah, M. I., Owusu-Ansah, S., Gross, T., Brown, K., Gausche-Hill, M., ...American Academy of Pediatrics Committee on Pediatric Emergency Medicine. (2020). Pediatric readiness in emergency medical services systems. Pediatrics, 145(1). doi: 10.1542/peds.2019-3307
  • Ni, Z., Peng, R., Zheng, X., Xie, P. (2024). Embracing the future: Integrating ChatGPT into China’s nursing education system. International Journal of Nursing Sciences, 11(2), 295-299. doi: 10.1016/j.ijnss.2024.03.006
  • OpenAI. (2023). ChatGPT. Erişim adresi (01.04.2024): https://openai.com/chatgpt
  • Sahyoun, C., Cantais, A., Gervaix, A., Bressan, S., Löllgen, R., Krauss, B., …Pediatric Emergency Medicine Comfort and Analgesia Research in Europe (PemCARE) group of the Research in European Pediatric Emergency Medicine (2021). Pediatric procedural sedation and analgesia in the emergency department: surveying the current European practice. European Journal of Pediatrics, 180(6), 1799–1813. doi: 10.1007/s00431-021-03930-6
  • Sanchez-Ramos, L., Lin, L., Romero, R. (2023). Beware of references when using ChatGPT as a source of information to write scientific articles. American Journal of Obstetrics and Gynecology, 229(3), 356–357. doi: 10.1016/j.ajog.2023.04.004
  • Su, M. C., Lin, L. E., Lin, L. H., Chen, Y. C. (2024). Assessing question characteristic influences on ChatGPT's performance and response-explanation consistency: Insights from Taiwan's nursing licensing exam. International Journal of Nursing Studies, 153, 104717. Advance online publication. doi: 10.1016/j.ijnurstu.2024.104717
  • Taira, K., Itaya, T., Hanada, A. (2023). Performance of the large language model ChatGPT on the national nurse examinations in Japan: Evaluation Study. JMIR Nursing, 6, e47305. doi: 10.2196/47305
  • Talan, T., Kalınkara, Y. (2023). The role of artificial intelligence in higher education: ChatGPT assessment for anatomy course. International Journal of Management Information Systems and Computer Science, 7(1), 33-40. https://doi.org/10.33461/uybisbbd.1244777
  • von Gerich, H., Moen, H., Block, L. J., Chu, C. H., DeForest, H., Hobensack, M., …Peltonen, L. M. (2022). Artificial Intelligence -based technologies in nursing: A scoping literature review of the evidence. International Journal of Nursing Studies, 127, 104153. doi: 10.1016/j.ijnurstu.2021.104153
  • Walker, D. M., Tolentino, V. R. (2020). COVID-19: The impact on pediatric emergency care. Pediatric Emergency Medicine Practice, 17(Suppl 6-1), 1–27.
  • Watari, T., Takagi, S., Sakaguchi, K., Nishizaki, Y., Shimizu, T., Yamamoto, Y., …Tokuda, Y. (2023). Performance comparison of Chatgpt-4 and Japanese medical residents in the general medicine in-training examination: Comparison Study. JMIR Medical Education, 9, e52202. doi: 10.2196/52202

Comparison of CHATGPT 3.5, CHATGPT 4.0 And Nursing Students' Performance in the Nursing Approach in Child Emergencies Course Examinatıon

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 73 - 79, 21.04.2025
https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1472077

Öz

Aim: The aim of this study was to compare the success performances of ChatGPT models and student nurses in the course of nursing approach in pediatric emergencies.
Materials and Method: This study was designed as a retrospective and comparative analysis. The study was conducted by using the end-of-semester exam questions of the nursing approach in pediatric emergencies course in the nursing department of a state university. In the exam, 40 multiple-choice questions with five options were directed to ChatGPT 3.5 and ChatGPT 4.0 models. The answers given to the questions were compared with the answers given by the artificial intelligence robots and the averages of the answers given by the student nurses taking the course.
Results: ChatGPT 4.0 gave 90% correct answers to the questions, while the students gave 82.32% correct answers. The lowest correct response rate was 55% for ChatGPT 3.5. In this exam, ChatGPT 4.0, students and ChatGPT 3.5 achieved the highest success respectively (p < 0.05).
Conclusion: ChatGPT 4.0 performed well with the correct suggestions it provided on nursing approach in pediatric emergencies. Artificial intelligence-based systems can be used in nursing education as a reference tool to assist the instructor and students of the course. It is important to develop strategies and conduct studies on how these technologies can be used more effectively in nursing education.

Kaynakça

  • Alkhaqani, A. L. (2023). ChatGPT and academic integrity in nursing and health sciences education. Journal of Medical Research and Reviews, 1(1), 5-8. doi: 10.5455/JMRR.20230624044947
  • Asker, Ö. F., Özgür, E. G., Eriç, A., Bekiroğlu, N. (2023). Comparing the performance of medical students, chatgpt-3.5 and chatgpt-4 in biostatistics exam: pros and cons as an education assistant: a cross-sectional research. International Journal of Management Information Systems and Computer Science, 7(2), 85-94. doi: 10.33461/uybisbbd.1329650
  • Aydın, A. İ., Özyazıcıoğlu, N. (2023). Assessment of postoperative pain in children with computer assisted facial expression analysis. Journal of Pediatric Nursing, 71, 60–65. doi:10.1016/j.pedn.2023.03.008
  • Barata, I. A., Stadnyck, J. M., Akerman, M., OʼNeill, K., Castaneda, J., Subramony, A., … DʼAngelo, J. (2020). Novel approach to emergency departments' pediatric readiness across a health system. Pediatric Emergency Care, 36(6), 274–276. doi:10.1097/PEC.0000000000001385.
  • Chow, J. C. L., Sanders, L., Li, K. (2023). Impact of ChatGPT on medical chatbots as a disruptive technology. Frontiers in Artificial Intelligence, 6, 1166014. doi: 10.3389/frai.2023.1166014
  • Conlon, C., McDonnell, T., Barrett, M., Cummins, F., Deasy, C., Hensey, C., …Nicholson, E. (2021). The impact of the COVID-19 pandemic on child health and the provision of Care in Paediatric Emergency Departments: a qualitative study of frontline emergency care staff. BMC Health Services Research, 21(1), 279. doi:10.1186/s12913-021-06284-9
  • Handa, P., Chhabra, D., Goel, N., Krishnan, S. (2023). Exploring the role of ChatGPT in medical image analysis. Biomedical Signal Processing and Control, 86, 105292. doi: 10.1016/j.bspc.2023.105292
  • Hockenberry, M. J., Wilson, D., Rodgers, C. C. (2021). Wong's essentials of pediatric nursing-e-book. Elsevier Health Sciences.
  • Huang, H., Zheng, O., Wang, D., Yin, J., Wang, Z., Ding, S., …Shi, B. (2023b). ChatGPT for shaping the future of dentistry: the potential of multi-modal large language model. International Journal of Oral Science, 15(1), 29. doi: 10.1038/s41368-023-00239-y
  • Huang, Y., Gomaa, A., Semrau, S., Haderlein, M., Lettmaier, S., Weissmann, T., …Putz, F. (2023a). Benchmarking ChatGPT-4 on a radiation oncology in-training exam and Red Journal Gray Zone cases: potentials and challenges for ai-assisted medical education and decision making in radiation oncology. Frontiers in Oncology, 13, 1265024. doi: 10.3389/fonc.2023.1265024
  • Huang, H. (2023). Performance of ChatGPT on registered nurse license exam in Taiwan: A descriptive study. Healthcare, 11(21), 2855. doi: 10.3390/healthcare11212855
  • Lewandowski, M., Łukowicz, P., Świetlik, D., Barańska-Rybak, W. (2023). An original study of ChatGPT-3.5 and ChatGPT-4 dermatological knowledge level based on the dermatology specialty certificate examinations. Clinical and Experimental Dermatology, llad255. doi: 10.1093/ced/llad255
  • Moore, B., Shah, M. I., Owusu-Ansah, S., Gross, T., Brown, K., Gausche-Hill, M., ...American Academy of Pediatrics Committee on Pediatric Emergency Medicine. (2020). Pediatric readiness in emergency medical services systems. Pediatrics, 145(1). doi: 10.1542/peds.2019-3307
  • Ni, Z., Peng, R., Zheng, X., Xie, P. (2024). Embracing the future: Integrating ChatGPT into China’s nursing education system. International Journal of Nursing Sciences, 11(2), 295-299. doi: 10.1016/j.ijnss.2024.03.006
  • OpenAI. (2023). ChatGPT. Erişim adresi (01.04.2024): https://openai.com/chatgpt
  • Sahyoun, C., Cantais, A., Gervaix, A., Bressan, S., Löllgen, R., Krauss, B., …Pediatric Emergency Medicine Comfort and Analgesia Research in Europe (PemCARE) group of the Research in European Pediatric Emergency Medicine (2021). Pediatric procedural sedation and analgesia in the emergency department: surveying the current European practice. European Journal of Pediatrics, 180(6), 1799–1813. doi: 10.1007/s00431-021-03930-6
  • Sanchez-Ramos, L., Lin, L., Romero, R. (2023). Beware of references when using ChatGPT as a source of information to write scientific articles. American Journal of Obstetrics and Gynecology, 229(3), 356–357. doi: 10.1016/j.ajog.2023.04.004
  • Su, M. C., Lin, L. E., Lin, L. H., Chen, Y. C. (2024). Assessing question characteristic influences on ChatGPT's performance and response-explanation consistency: Insights from Taiwan's nursing licensing exam. International Journal of Nursing Studies, 153, 104717. Advance online publication. doi: 10.1016/j.ijnurstu.2024.104717
  • Taira, K., Itaya, T., Hanada, A. (2023). Performance of the large language model ChatGPT on the national nurse examinations in Japan: Evaluation Study. JMIR Nursing, 6, e47305. doi: 10.2196/47305
  • Talan, T., Kalınkara, Y. (2023). The role of artificial intelligence in higher education: ChatGPT assessment for anatomy course. International Journal of Management Information Systems and Computer Science, 7(1), 33-40. https://doi.org/10.33461/uybisbbd.1244777
  • von Gerich, H., Moen, H., Block, L. J., Chu, C. H., DeForest, H., Hobensack, M., …Peltonen, L. M. (2022). Artificial Intelligence -based technologies in nursing: A scoping literature review of the evidence. International Journal of Nursing Studies, 127, 104153. doi: 10.1016/j.ijnurstu.2021.104153
  • Walker, D. M., Tolentino, V. R. (2020). COVID-19: The impact on pediatric emergency care. Pediatric Emergency Medicine Practice, 17(Suppl 6-1), 1–27.
  • Watari, T., Takagi, S., Sakaguchi, K., Nishizaki, Y., Shimizu, T., Yamamoto, Y., …Tokuda, Y. (2023). Performance comparison of Chatgpt-4 and Japanese medical residents in the general medicine in-training examination: Comparison Study. JMIR Medical Education, 9, e52202. doi: 10.2196/52202
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Ayla İrem Aydın 0000-0002-9402-9861

Doğukan Reis 0009-0005-4616-5884

Erken Görünüm Tarihi 22 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi 21 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 22 Nisan 2024
Kabul Tarihi 8 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydın, A. İ., & Reis, D. (2025). ChatGPT 3.5, ChatGPT 4.0 ve Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Acillerde Hemşirelik Yaklaşımı Dersi Sınavındaki Performans Karşılaştırmaları. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, 7(1), 73-79. https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1472077
AMA Aydın Aİ, Reis D. ChatGPT 3.5, ChatGPT 4.0 ve Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Acillerde Hemşirelik Yaklaşımı Dersi Sınavındaki Performans Karşılaştırmaları. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. Nisan 2025;7(1):73-79. doi:10.46413/boneyusbad.1472077
Chicago Aydın, Ayla İrem, ve Doğukan Reis. “ChatGPT 3.5, ChatGPT 4.0 Ve Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Acillerde Hemşirelik Yaklaşımı Dersi Sınavındaki Performans Karşılaştırmaları”. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi 7, sy. 1 (Nisan 2025): 73-79. https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1472077.
EndNote Aydın Aİ, Reis D (01 Nisan 2025) ChatGPT 3.5, ChatGPT 4.0 ve Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Acillerde Hemşirelik Yaklaşımı Dersi Sınavındaki Performans Karşılaştırmaları. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 7 1 73–79.
IEEE A. İ. Aydın ve D. Reis, “ChatGPT 3.5, ChatGPT 4.0 ve Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Acillerde Hemşirelik Yaklaşımı Dersi Sınavındaki Performans Karşılaştırmaları”, Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, c. 7, sy. 1, ss. 73–79, 2025, doi: 10.46413/boneyusbad.1472077.
ISNAD Aydın, Ayla İrem - Reis, Doğukan. “ChatGPT 3.5, ChatGPT 4.0 Ve Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Acillerde Hemşirelik Yaklaşımı Dersi Sınavındaki Performans Karşılaştırmaları”. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 7/1 (Nisan 2025), 73-79. https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1472077.
JAMA Aydın Aİ, Reis D. ChatGPT 3.5, ChatGPT 4.0 ve Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Acillerde Hemşirelik Yaklaşımı Dersi Sınavındaki Performans Karşılaştırmaları. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2025;7:73–79.
MLA Aydın, Ayla İrem ve Doğukan Reis. “ChatGPT 3.5, ChatGPT 4.0 Ve Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Acillerde Hemşirelik Yaklaşımı Dersi Sınavındaki Performans Karşılaştırmaları”. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, c. 7, sy. 1, 2025, ss. 73-79, doi:10.46413/boneyusbad.1472077.
Vancouver Aydın Aİ, Reis D. ChatGPT 3.5, ChatGPT 4.0 ve Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Acillerde Hemşirelik Yaklaşımı Dersi Sınavındaki Performans Karşılaştırmaları. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2025;7(1):73-9.

23788 Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.