Bu çalışmada, değişen yer değiştirme kontrollü yükleme oranları altında dört nokta eğilmeye maruz bırakılan otoklavlanmış gazbeton (AAC) lentolarının eğilme davranışı araştırılmıştır. Toplam beş lento numunesi 2,5, 10, 20, 30 ve 40 mm/dakika yükleme oranlarında test edilmiştir. Maksimum yük kapasitesi, pik yükte yer değiştirme, sertlik, maksimum deformasyon ve enerji emilim kapasitesi dahil olmak üzere temel yapısal performans parametreleri yük-yer değiştirme eğrilerine göre değerlendirilmiştir. Sonuçlar, numuneler benzer hasar desenleri ve genel eğilme davranışı gösterirken, yükleme oranının mekanik performans üzerindeki etkisinin sınırlı olduğunu göstermektedir. Maksimum yük değerleri 14,25 kN ile 16,77 kN arasında değişmiş olup, artan yükleme oranlarında tutarlı bir eğilim görülmemiştir. Benzer şekilde, sertlik ve deformasyon kapasitesi dar bir aralıkta değişmiş ve yükleme oranına sistematik bir bağımlılık ortaya koymamıştır. Enerji dağılım değerlerinde bir miktar dalgalanma gözlemlenmesine rağmen, anlamlı bir korelasyon kurulamamıştır. Bu bulgular, AAC lentolarının eğilme tepkisinin incelenen aralıktaki yükleme hızı değişimlerinden önemli ölçüde etkilenmediğini göstermektedir. Yapısal davranış, yükleme hızından çok içsel malzeme özellikleri ve üretim tutarlılığı tarafından yönetiliyor gibi görünmektedir. Bu içgörü, AAC lentolarının performansta önemli bir kayıp olmadan çeşitli yükleme koşullarına maruz kaldığı pratik uygulamalar için özellikle önemlidir.
This study investigates the flexural behavior of autoclaved aerated concrete (AAC) lintels subjected to four-point bending under varying displacement-controlled loading rates. A total of five lintel specimens were tested at loading rates of 2.5, 10, 20, 30, and 40 mm/min. Key structural performance parameters, including maximum load capacity, displacement at peak load, stiffness, maximum deformation, and energy absorption capacity were evaluated based on the load–displacement curves. The results indicate that while the specimens exhibited similar failure patterns and general flexural behavior, the influence of loading rate on mechanical performance was limited. Maximum load values ranged between 14.25 kN and 16.77 kN, with no consistent trend across increasing loading rates. Similarly, stiffness and deformation capacity varied within a narrow range and did not reveal a systematic dependency on the rate of loading. Although some fluctuation was observed in energy dissipation values, no significant correlation could be established. These findings suggest that the flexural response of AAC lintels is not substantially affected by loading rate variations within the examined range. The structural behavior appears to be governed more by intrinsic material characteristics and production consistency than by the speed of loading. This insight is particularly relevant for practical applications, where AAC lintels are exposed to various loading conditions without significant loss in performance.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yapı Mühendisliği |
Bölüm | Research Articles |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 9 Temmuz 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 4 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 13 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 5 |