Bekir Sıdkı Visâlî (Halıcıoğlu), who was raised in Kula, Manisa, is one of the prominent scholars and mystics of the late period. Witnessing the collapse of the Ottoman Empire and the establishment and progress of the Republic of Turkey, Visâlî spent most of his life during these challenging times. After studying under his father and various teachers, he completed his madrasa education in Istanbul. Later, he entered the path of Sufism and completed his spiritual journey (seyr-i sülûk). As far as can be seen, the author mostly engaged in works centered on Sufism. Among them, the one most related to our subject is his work Tavzîhu’l-ehâdîs. In this work, he explains the hadiths based on the principle of Wahdat al-Wujood (the unity of being). In this paper, after providing brief information about Visâlî, we will try to explain the errors and omissions in his commentary, the authenticity of the hadiths, and his commentary methodology. According to the investigation, some factual errors have been found in the information he provided about the sources of the hadiths. These mistakes may have originated from the author, or from the person who prepared the work for publication, or from the publishing house, and this should be considered. Generally, individuals with a dominant mystic identity tend to include unreliable and fabricated hadiths in their works. In Visâlî’s case, this trend does not change much. It is found that 53% of the hadiths he commented on are weak, fabricated, or have uncertain sources, while the remaining 47% consist of authentic or good hadiths. When explaining the hadiths, he refers to prominent Sufi figures such as Bāyezid al-Bistāmī (d. 234/848?), Junayd al-Baghdādī (d. 297/909), Abd al-Qādir al-Jīlānī (d. 561/1166), Ibn Arabī, and Shaykh Shiblī. One of the notable aspects of his commentary is the very well-expressed explanations of fiqh (Islamic jurisprudence). The information he provides is important in showing his position in the science of fiqh. In explaining the hadiths, he frequently references Quranic verses, hadiths, and sayings of the companions of the Prophet (sahabah), and at times addresses the reasons behind the transmission of certain hadiths. He occasionally discusses different readings (qira'at) to clarify the topic being discussed. However, he does not delve into grammar-related issues. Another interesting aspect of his commentary is the sections where he defends Abu Hanifah.
Hadith Bakır Sıdkı Visâlî Commentary mysticism unity of existence.
Manisa Kula’nın yetiştirdiği Bekir Sıdkı Visâlî (Halıcıoğlu), son dönemin önemli âlim ve mutasavvıflarındandır. Osmanlı’nın yıkılma ve Cumhuriyet’in kurulup ilerlemesine şahit olan Visâlî, hayatının çoğunu bu zor zamanlarda geçirmiştir. O, babasından ve çeşitli hocalardan ders almasının ardından medrese eğitimini İstanbul’da tamamlamıştır. İlerleyen yıllarda tasavvufa girmiş ve bu yolda seyr-i sülukunu tamamlamıştır. Müellifin çalışmaları incelendiğinde tasavvuf eksenli olduğu görülmektedir. Bunlar arasında konumuzla ilgili olanı Tavzîhu’l-ehâdîs adlı çalışmasıdır. Bu eserinde vahdet-i vücûd prensibinden hareketle rivayetleri açıklamıştır. Literatürde Visâlî’nin hadis şerh yöntemi üzerine müstakil ve sistematik bir analiz bulunmamaktadır. Hakkında yapılan çalışmalar tasavuf-edebiyat alanıyla yakından ilgilidir. Bizim bu çalışmamızdaki amacımız ise onun hakkında kısa bir bilgi verdikten sonra şerhteki hata ve noksanlıklarını belirlemek, rivayetlerin sıhhat durumlarını tespit etmek ile onun şerh metodunu anlatmaktır. Genel olarak mutasavvıf kimliği ağır basan kişiler kaynağı belli olmayan ve mevzû rivayetlere eserlerinde yer vermektedirler. Şârihte de durum pek farklı değildir. Şerh ettiği rivayetlerin %53’ü zayıf, mevzû ve kaynağı olmayanlardan müteşekkildir. Geri kalan %47 ise sahih veya hasen hadislerden teşekkül etmektedir. Rivayetleri açıklarken Bâyezid-i Bistâmî (ö. 234/848?), Cüneyd-i Bağdâdî (ö. 297/909) ve Şeyh Şiblî (ö. 334/946), Abdülkâdir Geylânî (ö. 561/1166) ve İbn Arabî (ö. 638/1240) gibi önemli sûfilere atıfta bulunmaktadır. Şerhin dikkat çekici bir tarafı ise fıkhî izahların oldukça güzel ifade edilmesidir. Bu verdiği bilgiler onun fıkıh ilmindeki yerini göstermesi bakımından oldukça önemlidir. O rivayetleri izah babında âyet, hadis ve sahâbî kavillerine başvurmuş, yeri geldiğinde rivayetin vürûd sebebine temas etmiştir. Bazen bahis mevzu olan konunun anlaşılması için kıraat farklılıklarından bahsetmiştir. Gramerle ilgili konulara ise girmemiştir. Şerhte dikkatimizi çeken bir diğer yön ise Ebû Hanîfe’yi savunduğu satırlardır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hadis |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 10 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 25 |