Tarihsel süreçte dünyanın ekonomik gelişimine baktığımızda sanayi devrimi ya da endüstri devrimi olarak isimlendirilen çeşitli kırılma noktalarının olduğu görülmektedir. Bu dönem 1760 yılından günümüze kadar olan süreci kapsamaktadır. Günümüzde Endüstri 4.0 adı verilen 4. Sanayi Devrimi temelde bilişim teknolojileriyle endüstriyi bütünleştirmeye çalışan, insanlardan tamamen bağımsız bir şekilde koordinasyon ve optimizasyon koşullarını sağlayarak üretim sürecini gerçekleştiren bir yapıyı ifade etmektedir. Çağımızda teknoloji her geçen gün insan hayatına daha fazla dâhil olmaktadır ve üretim sürecinde robotların kullanımı ve yapay zekâyı da kapsayan olağan üstü bir boyuta sahiptir. İnsanların beklentilerini karşılamaya ve hayatı kolaylaştırmaya çalışan ülkeler ve şirketler bu alana sürekli daha fazla kaynak aktarmaktadır. Tarihsel süreçte, başlangıcı felsefe, kurgu ve hayal gücüne dayansa da günümüzde Yapay Zekâ (AI), derin öğrenme, makine öğrenimi ve sinir ağları, çeşitli gerçek dünya sorunlarını çözmek için kullanılmayan son derece karmaşık ve güçlü makine öğrenimi tabanlı teknikleri temsil etmektedir. Dolayısıyla gerçek dünya sorunlarına çözüm sağlamaya odaklanan bir bilim haline gelmiştir. Yapay Zekâ sistemlerini artık sağlık sektörü, eğitim sektörü, ulaşım sektörü, iletişim sektörü, e-ticaret, otomotiv sektörü, savunma sanayi, medya vb. gibi pek çok farklı sektörde görmek mümkündür. Bu bağlamda, bu çalışmada Yapay Zekâ sistemlerinin tarihsel süreçteki gelişimi doğrultusunda ulaşım sektörüne etkileri incelenmeye çalışılmıştır. Amacımız Yapay Zekânın ulaştırma sektörüne sağladığı katkıları göstermek ve bu konuda daha fazla katkı sağlayabilmesi için öneriler getirmektir.
Yapay Zekâ Makine Öğrenimi Derin Öğrenme Sinir Ağları Robot Teknolojisi Ulaşım Ekonomi
Bu makale etik kurul kararı gerektirmemektedir ve daha önce herhangi bir yerde sözlü bildiri olarak sunulmamış ve bir tez çalışmasından üretilmemiştir. Tüm etik ilkeler uygun biçimde araştırmada göz önünde bulundurulmuştur.
When we look at the economic development of the world in the historical process, it is seen that there are various breaking points called the industrial revolution or industrial revolution. This period covers the period from 1760 to the present day. The 4th Industrial Revolution, now called Industry 4.0, basically refers to a structure that tries to integrate the industry with information technologies and performs the production process by providing coordination and optimization conditions completely independent of humans. In our age, technology is becoming more and more involved in human life every day and has an extraordinary dimension, including the use of robots and artificial intelligence in the production process. Countries and companies that try to meet people's expectations and make life easier are transferring more and more resources to this field. Historically, it has its beginnings in philosophy, fiction and imagination, but today Artificial Intelligence (AI), deep learning, machine learning and neural networks represent highly complex and powerful machine learning-based techniques that are not being used to solve a variety of real-world problems. Therefore, it has become a science that focuses on providing solutions to real world problems. It is now possible to see Artificial Intelligence systems in many different sectors such as health sector, education sector, transportation sector, communication sector, e-commerce, automotive sector, defense industry, media, etc. In this context, this study aims to examine the effects of Artificial Intelligence systems on the transportation sector in line with their development in the historical process. Our aim is to show the contributions of Artificial Intelligence to the transportation sector and to bring suggestions for further contributions in this regard.
Artificial Intelligence Machine Learning Deep Learning Neural Networks Robot Technology Transportation Economy
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kalkınma Ekonomisi - Makro, Makro İktisat (Diğer) |
Bölüm | İktisat |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 2 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |