Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Öğretim Süreçlerinde Kullandıkları Teknolojik Gelişmelere İlişkin Tutumları: Bir Meta Analiz Çalışması
Yıl 2025,
Cilt: 20 Sayı: 2, 312 - 324
Burcu Özdemir
Olcay Kiremitci
,
Feride Zişan Kazak
Öz
Bu araştırmanın amacı, gelişen teknolojiye bağlı olarak beden eğitimi derslerinde kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerinin nasıl şekillendiğini ve bu gelişim sürecinde beden eğitimi öğretmenlerinin derslerinde teknolojiyi kullanabilmelerine yönelik tutumlarının cinsiyet değişkenine göre nasıl etkilendiğinin belirlenmesidir. Araştırmada, daha önce yapılan çalışmalar temel alınarak meta analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada, kullanılan meta analiz yönteminde, son 15 yıl içerisinde yapılan çalışmalardan elde edilen bulgulara odaklanılmış ve elde edilen sonuçlar sorunun cevabına yönelik eleştirel bir değerlendirmeyle sistematik şekilde yorumlanmıştır. Meta analizin sonuçlarının sistematik ve objektif bir şekilde yorumlanabilmesi için verilerin analizinde Comprehensive Meta-Analysis Software (CMA) 3.0 ve Open Meta Analysis programları kullanılmıştır. Yapılan meta analiz çalışmasında ilk olarak yayın yanlılığının varlığını anlamak amacıyla oluşturulan huni dağılım grafiğinde yanlılığın görülmediği anlaşılmıştır. Gerçekleştirilen meta analiz sonucunda; elde edilen verinin cinsiyet değişkenine göre sabit etkiler (d=.123) ve rastgele etkiler (d=.121) modeline göre küçük ve önemsiz düzeyde bir etki büyüklüğüne sahip olduğu belirlenmiştir. Bu etki büyüklüğü değerleri incelendiğinde, erkek öğretmenlerin teknoloji kullanımına ilişkin tutum puanlarının kadın öğretmenlere göre istatistiksel olarak daha anlamlı olduğu görülmüştür. Bulgular ışığında, Türk beden eğitimi öğretmenleri derslerine bir yabancı gibi teknolojiyi entegre edemediği anlaşılmıştır.
Etik Beyan
Ege Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu'nun 02/16 toplantı ve karar sayısı gereğince "İnsan ile çalışma yapılarak veri toplanmayacağı için etik kurul gündemine alınmasına gerek olmadığına" OYBİRLİĞİ ile karar verilmiştir.
Destekleyen Kurum
Ege Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü
Teşekkür
Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor ABD. kapsamında gerçekleştirilen bu yüksek lisans tezi, 22712 proje numarası ile Ege Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü tarafından desteklendiği için teşekkürlerimizi sunarız.
Kaynakça
- Aboagye, E., & Nathanael, A. D. U. (2022). Physical education tutors perceptions of the use of technological tools for remote teaching during covid 19. International Online Journal of Primary Education, 11(1), 33-46.
- Akça, T. (2021). Aydın il merkezinde görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı kullanım alışkanlıklarının belirlenmesi. Yüksek lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- Akgöz, S., Ercan, E., & Kan, İ. (2004). Meta-analizi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(2), 107-112.
- Alkan, C.(2005). Eğitim Teknolojisi. (7. Baskı) Anı.
- Avcu, D. Ü., & Gökdaş, İ. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine ilişkin kabul ve kullanım niyetleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 42-59.
- Bakioğlu, A. & Özcan, Ş. (2016). Meta Analiz. Nobel.
- Beard, J., & Konukman, F. (2020). Teaching online physical education: The Art of connection in the digital classroom. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 91(7), 49-51. https://doi.org/10.1080/07303084.2020.1785772
- Borenstein, M. (2009). Effect sizes for continuous data. In H. Cooper, L. V. Hedges, & J. C. Valentine (Eds.), The handbook of research synthesis and meta-analysis (2nd ed., 221–235). Russell Sage Foundation.
- Borenstein, M., Hedges, L.V., Higgins, J. P., & Rothstein, H.R. (2013). Meta-Analize Giriş (Çev. S. Dinçer). Anı Yayıncılık.
- Camnalbur, M. (2008). Bilgisayar destekli öğretimin etkililiği üzerine bir meta analiz çalışması, Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd Edition). Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
- Cooper, H., Hedges, L.V. & Valentine, J.L., (2009). Handbook of Research Synthesis and Meta Analysis, Russell Sage Foundation.
- Davis, N. (2003), Technology in teacher education in the USA: What makes for sustainable good practice? Technology, Pedagogy and Education 12(1), 59-84. https://doi.org/10.1080/14759390300200146
- Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz, Pegem Akademi, 16-20. https://doi.org/10.14527/pegem.001
- Fullan, M. (2013), Stratosphere: Integrating technology, pedagogy, and change knowledge. Pearson.
- Friskawati, G. F., Karisman, V. A., & Stephani, M. R. (2020). Analyzing the challenges to using technology in physical education. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 407, 15-17.
- Gibbone, A., Rukavina, P., & Silverman, S. (2010). Technology integration in secondary physical education: Teachers’ attitudes and practice. Journal of educational technology development and exchange (JETDE), 3(1), 27-42. https://doi.org/10.18785/jetde.0301.03
- Göktaş, Z. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik bilgi, tutum ve özgüven algılamaları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(57), 908-916. https://doi.org/10.17719/jisr.2018.2501
- Harrer, M., Cuijpers, P., Furukawa, T., & Ebert, D. D. (2019). dmetar: Companion R Package For The Guide 'Doing Meta-Analysis in R'. R package version 0.1.0. URL http://dmetar.protectlab.org/.
- Hennessy, S., Ruthven, K., & Brindley, S. U. E. (2005). Teacher perspectives on integrating ICT into subject teaching: Commitment, constraints, caution, and change. Journal of Curriculum Studies, 37(2), 155-192.
- Kocayiğit, A., & Uşun, S. (2020). Milli eğitim bakanlığına bağlı okullarda görev yapan öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumları (Burdur ili örneği). Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(23), 285-299. https://doi.org/10.33692/avrasyad.662503
- Kong, S. C., Chan, T. W., Griffin, P., Hoppe, U., Huang, R., … & Yu. S. (2014). E-learning in school education in the coming 10 years for developing 21st century skills: Critical research ıssues and policy ımplications. Educational Technology and Society, 17(1), 70-78.
- Konukman, F., Filiz, B., & Ünlü, H. (2022). Teachers’ perceptions of teaching physical education using online learning during the COVID-19: A Qantitative study in Turkey. Plos one, 17(6), 1-17. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0269377
- Korcz, A., Krzysztoszek, J., Łopatka, M., Popeska, B., Podnar, H., Filiz, B., ... & Bronikowski, M. (2021). Physical education teachers’ opinion about online teaching during the COVID-19 pandemic—Comparative study of European countries. Sustainability, 13(21), 11730. https://doi.org/10.3390/su132111730
- Krause, J. M. (2017). Physical education student teachers' technology integration self-efficacy. Physical Educator, 74(3), 476. https://doi.org/10.18666/TPE-2017-V74-I3-7329
- Murathan, T. (2014). Spor eğitimcilerinin bilgisayar destekli eğitim algılarının öğrenmeye ilişkin tutumları açısından değerlendirilmesi. Doktora tezi, Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- North, A. S., & Noyes, J. M. (2002). Gender influences on children’s computer attitudes and cognitions. Computers in Human Behavior, 18, 135–150. https://doi.org/10.1016/S0747-5632(01)00043-7
- Palaigeorgiou, G. E., Siozos, P. D., Konstantakis, N. I., & Tsoukalas, I. A. (2005). A Computer attitude scale for computer science freshmen and its educational implications. Journal of Computer Assisted Learning, 21(5), 330-342. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2005.00137.x
- Perera, R., Heneghan, C., & Badenoch, D. (2008). Statistics toolkit. Blackwell Publishing.
- Roblyer, M.D., & Edwards, J. (2000). Integrating educational technology into teaching, Pearson.
- Sang, G., Valcke, M., Van Braak, J., & Tondeur, J. (2010). Student teachers’ thinking processes and ICT integration: Predictors of prospective teaching behaviors with educational technology. Computers & Education, 54(1), 103-112. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.07.010
- Sarı, A. A., Bilici, S. C., Baran, E., & Özbay, U. (2016). Farklı branşlardaki öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterlikleri ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(1), 1-21.
- Serpa, S., Sá, M. J., & Ferreira, C. M. (2020). Organizational learning culture in effective improvement of educational organizations. The International Journal of Educational Organization and Leadership, 27(1), 47-68. https://doi.org/10.18848/2329-1656/CGP/v27i01/47-68
- Şen, S., & Yıldırım, İ. (2020). CMA ile metaanaliz uygulamaları. Anı.
- Tanoğlu, G. (2019). Beden eğitim ve spor öğretmenleri ile farklı branşlarda görev yapan öğretmenlerin teknolojik kullanım tutumlarının araştırılması. Yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
- Tarım, K., & Uyandıran, A. (2021). Öğretmenlerin ve üniversite öğrencilerinin e-öğrenmeye yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 5(2), 41-64.
- Thalheimer, W., & Cook, S. (2002). How to calculate effect sizes from published research: A Simplified methodology. Work-Learning Research, 1-9.
- Tinio, V.L. (2003), ICT Education, Bureau for Development Policy.
- Türkeli, A. (2011). Beden eğitimi öğretmenlerinin eğitim felsefeleri ve teknolojiye karşı tutumları. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
- Tou, N. X., Kee, Y. H., Koh, K. T., Camire, M., & Chow, J. Y. (2020). Singapore teachers’ attitudes towards the use of information and communication technologies in physical education. European Physical Education Review, 26(2), 481-494. https://doi.org/10.1177/1356336X19869734
- Yıldız, N. (2002). Verilerin değerlendirilmesinde meta analizi, Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Yücel, A. S., & Devecioğlu, S. (2012). Spor eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımı. Sport Sciences, 7(2),1-17.
Physical Education Teachers’ Attitudes Towards Technological Advancement Utilized in Instructional Processes: A Meta-Analysis Study
Yıl 2025,
Cilt: 20 Sayı: 2, 312 - 324
Burcu Özdemir
Olcay Kiremitci
,
Feride Zişan Kazak
Öz
The purpose of this research is to determine how teaching methods and techniques used in physical education lessons are shaped depending on developing technology and how the attitudes of physical education teachers towards using technology in their lessons are affected by the gender variable in this development process. In the research, meta-analysis method was used based on previous studies. In the meta-analysis method used in the research, the focus was on the findings obtained from the studies conducted in the last 15 years and the obtained results were systematically interpreted with a critical evaluation aimed at the answer to the question. In order to interpret the results of the meta-analysis systematically and objectively, Comprehensive Meta-Analysis Software (CMA) 3.0 and Open Meta Analysis programs were used in the analysis of the data. In the meta-analysis study, it was understood that bias was not observed in the funnel distribution graph created to understand the existence of publication bias. As a result of the meta-analysis performed; it was determined that the obtained data had a small and insignificant effect size according to the fixed effects (d=.123) and random effects (d=.121) model according to the gender variable. When these effect size values were examined, it was seen that the attitude scores of male teachers towards the use of technology were statistically more significant than those of female teachers. In the light of the findings, it was understood that Turkish physical education teachers could not integrate technology into their lessons like a foreigner.
Destekleyen Kurum
Ege University Scientific Research Projects Coordination
Teşekkür
We would like to thank Ege University Scientific Research Projects Coordination Office for supporting this master's thesis, which was carried out within the scope of Ege University Health Sciences Institute, Department of Physical Education and Sports, with project number 22712.
Kaynakça
- Aboagye, E., & Nathanael, A. D. U. (2022). Physical education tutors perceptions of the use of technological tools for remote teaching during covid 19. International Online Journal of Primary Education, 11(1), 33-46.
- Akça, T. (2021). Aydın il merkezinde görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı kullanım alışkanlıklarının belirlenmesi. Yüksek lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- Akgöz, S., Ercan, E., & Kan, İ. (2004). Meta-analizi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(2), 107-112.
- Alkan, C.(2005). Eğitim Teknolojisi. (7. Baskı) Anı.
- Avcu, D. Ü., & Gökdaş, İ. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine ilişkin kabul ve kullanım niyetleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 42-59.
- Bakioğlu, A. & Özcan, Ş. (2016). Meta Analiz. Nobel.
- Beard, J., & Konukman, F. (2020). Teaching online physical education: The Art of connection in the digital classroom. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 91(7), 49-51. https://doi.org/10.1080/07303084.2020.1785772
- Borenstein, M. (2009). Effect sizes for continuous data. In H. Cooper, L. V. Hedges, & J. C. Valentine (Eds.), The handbook of research synthesis and meta-analysis (2nd ed., 221–235). Russell Sage Foundation.
- Borenstein, M., Hedges, L.V., Higgins, J. P., & Rothstein, H.R. (2013). Meta-Analize Giriş (Çev. S. Dinçer). Anı Yayıncılık.
- Camnalbur, M. (2008). Bilgisayar destekli öğretimin etkililiği üzerine bir meta analiz çalışması, Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd Edition). Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
- Cooper, H., Hedges, L.V. & Valentine, J.L., (2009). Handbook of Research Synthesis and Meta Analysis, Russell Sage Foundation.
- Davis, N. (2003), Technology in teacher education in the USA: What makes for sustainable good practice? Technology, Pedagogy and Education 12(1), 59-84. https://doi.org/10.1080/14759390300200146
- Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz, Pegem Akademi, 16-20. https://doi.org/10.14527/pegem.001
- Fullan, M. (2013), Stratosphere: Integrating technology, pedagogy, and change knowledge. Pearson.
- Friskawati, G. F., Karisman, V. A., & Stephani, M. R. (2020). Analyzing the challenges to using technology in physical education. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 407, 15-17.
- Gibbone, A., Rukavina, P., & Silverman, S. (2010). Technology integration in secondary physical education: Teachers’ attitudes and practice. Journal of educational technology development and exchange (JETDE), 3(1), 27-42. https://doi.org/10.18785/jetde.0301.03
- Göktaş, Z. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik bilgi, tutum ve özgüven algılamaları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(57), 908-916. https://doi.org/10.17719/jisr.2018.2501
- Harrer, M., Cuijpers, P., Furukawa, T., & Ebert, D. D. (2019). dmetar: Companion R Package For The Guide 'Doing Meta-Analysis in R'. R package version 0.1.0. URL http://dmetar.protectlab.org/.
- Hennessy, S., Ruthven, K., & Brindley, S. U. E. (2005). Teacher perspectives on integrating ICT into subject teaching: Commitment, constraints, caution, and change. Journal of Curriculum Studies, 37(2), 155-192.
- Kocayiğit, A., & Uşun, S. (2020). Milli eğitim bakanlığına bağlı okullarda görev yapan öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumları (Burdur ili örneği). Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(23), 285-299. https://doi.org/10.33692/avrasyad.662503
- Kong, S. C., Chan, T. W., Griffin, P., Hoppe, U., Huang, R., … & Yu. S. (2014). E-learning in school education in the coming 10 years for developing 21st century skills: Critical research ıssues and policy ımplications. Educational Technology and Society, 17(1), 70-78.
- Konukman, F., Filiz, B., & Ünlü, H. (2022). Teachers’ perceptions of teaching physical education using online learning during the COVID-19: A Qantitative study in Turkey. Plos one, 17(6), 1-17. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0269377
- Korcz, A., Krzysztoszek, J., Łopatka, M., Popeska, B., Podnar, H., Filiz, B., ... & Bronikowski, M. (2021). Physical education teachers’ opinion about online teaching during the COVID-19 pandemic—Comparative study of European countries. Sustainability, 13(21), 11730. https://doi.org/10.3390/su132111730
- Krause, J. M. (2017). Physical education student teachers' technology integration self-efficacy. Physical Educator, 74(3), 476. https://doi.org/10.18666/TPE-2017-V74-I3-7329
- Murathan, T. (2014). Spor eğitimcilerinin bilgisayar destekli eğitim algılarının öğrenmeye ilişkin tutumları açısından değerlendirilmesi. Doktora tezi, Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- North, A. S., & Noyes, J. M. (2002). Gender influences on children’s computer attitudes and cognitions. Computers in Human Behavior, 18, 135–150. https://doi.org/10.1016/S0747-5632(01)00043-7
- Palaigeorgiou, G. E., Siozos, P. D., Konstantakis, N. I., & Tsoukalas, I. A. (2005). A Computer attitude scale for computer science freshmen and its educational implications. Journal of Computer Assisted Learning, 21(5), 330-342. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2005.00137.x
- Perera, R., Heneghan, C., & Badenoch, D. (2008). Statistics toolkit. Blackwell Publishing.
- Roblyer, M.D., & Edwards, J. (2000). Integrating educational technology into teaching, Pearson.
- Sang, G., Valcke, M., Van Braak, J., & Tondeur, J. (2010). Student teachers’ thinking processes and ICT integration: Predictors of prospective teaching behaviors with educational technology. Computers & Education, 54(1), 103-112. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.07.010
- Sarı, A. A., Bilici, S. C., Baran, E., & Özbay, U. (2016). Farklı branşlardaki öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterlikleri ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(1), 1-21.
- Serpa, S., Sá, M. J., & Ferreira, C. M. (2020). Organizational learning culture in effective improvement of educational organizations. The International Journal of Educational Organization and Leadership, 27(1), 47-68. https://doi.org/10.18848/2329-1656/CGP/v27i01/47-68
- Şen, S., & Yıldırım, İ. (2020). CMA ile metaanaliz uygulamaları. Anı.
- Tanoğlu, G. (2019). Beden eğitim ve spor öğretmenleri ile farklı branşlarda görev yapan öğretmenlerin teknolojik kullanım tutumlarının araştırılması. Yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
- Tarım, K., & Uyandıran, A. (2021). Öğretmenlerin ve üniversite öğrencilerinin e-öğrenmeye yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 5(2), 41-64.
- Thalheimer, W., & Cook, S. (2002). How to calculate effect sizes from published research: A Simplified methodology. Work-Learning Research, 1-9.
- Tinio, V.L. (2003), ICT Education, Bureau for Development Policy.
- Türkeli, A. (2011). Beden eğitimi öğretmenlerinin eğitim felsefeleri ve teknolojiye karşı tutumları. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
- Tou, N. X., Kee, Y. H., Koh, K. T., Camire, M., & Chow, J. Y. (2020). Singapore teachers’ attitudes towards the use of information and communication technologies in physical education. European Physical Education Review, 26(2), 481-494. https://doi.org/10.1177/1356336X19869734
- Yıldız, N. (2002). Verilerin değerlendirilmesinde meta analizi, Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Yücel, A. S., & Devecioğlu, S. (2012). Spor eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımı. Sport Sciences, 7(2),1-17.