Aim: This study aims to evaluate the readiness status of medical faculty students regarding medical
artificial intelligence and to determine whether it varies according to demographic characteristics.
Materials and Methods: The study population consists of medical faculty students in Kayseri
province. Accordingly, 368 medical faculty students voluntarily participated in the cross-sectional
study conducted between June 1 and July 15, 2024. The “Medical Artificial Intelligence Readiness
Scale” consisting of 22 items, was used in the study, and data were collected through a survey
technique. The SPSS software package was used for the analysis of the collected data, employing
descriptive analysis, correlation analysis, t test, and ANOVA. Results: The study revealed that medical
school students' level of readiness for medical artificial intelligence and their mean scores in the skill,
foresight and ethical sub dimensions were high, while their mean scores in the cognitive sub dimension
were low. In addition, medical faculty students' medical artificial intelligence readiness levels and
cognitive, skill, foresight and ethical sub dimension averages significantly differed according to
demographic characteristics (gender, age and class). Conclusion: The research findings indicate that
medical school students have above-average readiness for medical artificial intelligence. This study is
considered to guide the development of a new curriculum in medical education and to provide
significant practical contributions to the medical education literature.
Artificial intelligence Medical artificial intelligence Medical education Medical faculty Medical students
Amaç: Bu çalışma tıp fakültesi öğrencilerinin tıbbi yapay zeka hazır bulunuşluk durumlarını
değerlendirmek ve demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymak
amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma evrenini Kayseri ilindeki tıp fakültesi öğrencileri
oluşturmaktadır. Bu doğrultuda 01 Haziran-15 Temmuz 2024 tarihleri arasında yapılan kesitsel
çalışmaya 368 tıp fakültesi öğrencisi gönüllü katılmıştır. Çalışmada 22 ifadeden oluşan “Tıbbi Yapay
Zeka Hazır Bulunuşluk Ölçeği” kullanılmış olup veriler anket tekniği ile toplanmıştır. Elde edilen
verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmış olup verilerin analizinde tanımlayıcı analizler,
korelasyon analizi, t-testi ve ANOVA analizlerinden yararlanılmıştır. Bulgular: Çalışma, tıp fakültesi
öğrencilerinin tıbbi yapay zeka hazır bulunuşluk düzeyleri ile beceri, öngörü ve etik alt boyut puan
ortalamalarının yüksek, bilişsel alt boyut puan ortalamalarının ise düşük olduğunu ortaya koymuştur.
Ayrıca, tıp fakültesi öğrencilerinin tıbbi yapay zeka hazır bulunuşluk düzeyleri ile bilişsel, beceri,
öngörü ve etik alt boyut ortalamalarının demografik özelliklere (cinsiyet, yaş ve sınıf) göre anlamlı
farklılıklar gösterdiği tespit edilmiştir. Sonuç: Araştırma bulguları tıp fakültesi öğrencilerinin tıbbi
yapay zeka konusunda ortalamanın üzerinde bir hazır bulunuşluğa sahip olduğunu göstermektedir. Bu
çalışma, tıp eğitiminde yeni bir müfredatın gelişiminde yol gösterici bir çalışma olacağı ve tıp eğitimi
alan yazınına uygulamaya yönelik önemli katkılar sağlayacağı değerlendirilmektedir.
yapay zeka tıbbi yapay zeka tıp eğitimi tıp fakültesi tıp öğrencileri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dijital Sağlık, Sağlık Yönetimi, Tıp Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 1 |