Sosyal medya kullanımının teknolojik ilerlemelerle birlikte artması, sosyal medyayla ilişkili kavramların ortaya çıkmasına yol açmıştır. Bu kavramlardan biri, bireylerin kendilerini bilinçli olarak çekici göstermeye çalıştığı sosyal medya paylaşımlarında önemli hale gelen 'Görünümle İlişkili Sosyal Medya Bilinci' olarak tanımlanabilir. Bu bilinç, özellikle Instagram gibi platformlarda filtre kullanımının yaygınlaşmasına zemin hazırlamıştır. Bu bağlamda, yapılan araştırma, görünümle ilişkili sosyal medya bilincinin artışının Instagram'da filtre kullanım oranlarıyla olan pozitif ilişkisini incelemeyi amaçlamıştır. Araştırmanın örneklemini oluşturan 351 üniversite öğrencisinden 251'i kadın ve 100'ü erkektir. Çalışmada kullanılan ölçüm araçları arasında 'Sosyal Beğenirlik Ölçeği' ve 'Görünümle İlişkili Sosyal Bilinç Ölçeği' bulunmaktadır. Verilerin analizinde tek yönlü ANOVA, t test, korelasyon analizi ve aracılık analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, kadınların sosyal beğenirlik seviyesinin erkeklerinkine göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca sosyal medya bilinç düzeyi, sosyal beğenirlikle Instagram fotoğraflarında filtre kullanım oranı arasındaki ilişkiler anlamlı bulunmuştur. Sosyal beğenirliğin, sosyal bilinç düzeyi ile filtre kullanım oranı arasındaki ilişkide kısmi ve orta derecede aracı bir rol oynadığı ortaya konmuştur.
Görünümle İlişkili Sosyal Medya Bilinci Filter Usage on Instagram Social Desirability
The increasing use of social media with technological advancements has introduced new concepts associated with social media. One such concept can be defined as ‘Appearance-Related Social Media Consciousness’, which referd to deliberate efforts of individuals to present themselves attractively in social media posts. This consciousness has led to increased filter use on platforms such as Instagram. In this context, the study aims to examine the positive relationship between the rise in appearance-related social media consciousness and the use of filters on Instagram. The sample for the study consisted of 351 university students, (251 of whom were female, and 100 male). Measurement tools were the "Social Desirability Scale" and the "Appearance-Related Social Consciousness Scale."One-way ANOVA, t-test, correlation analysis, and mediation analysis methods were used to analyze the data. Results revealed that women had significantly higher social desirability scores than men. In addition, significant relationships were found between social media consciousness levels, social desirability, and use of filters in Instagram photos. Social desirability was identified as a partial and moderate mediator in the relationship between social consciousness and the use of filters.
Appearance Related Social Media Consciousness Filter Usage on Instagram Social Desirability
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 34 Sayı: 1 |