Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SÜRDÜRÜLEBİLİR TASARIM YAKLAŞIMIYLA FUAR STANTLARINDA ATIK MALZEME KULLANIMI: STÜDYO DENEYİMİ

Yıl 2025, Cilt: 34 Sayı: 1, 520 - 537, 30.04.2025
https://doi.org/10.35379/cusosbil.1586032

Öz

Günümüzde fuarlar, dünya çapında ticaretin gelişmesine, satış ve tanıtımın desteklenmesine, ticari ilişkilerin güçlenmesine katkı sağlayan önemli platformlardır. Bu gelişme, fuar standı sektöründe yoğun bir üretimle birlikte atık miktarının artmasına yol açmaktadır. Bu çalışma, Avrasya Üniversitesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü'nün sekizinci yarıyılında seçmeli ders olarak sunulan Fuar Alanları ve Stant Tasarımı dersi kapsamında gerçekleştirilen bir stüdyo deneyimine dayanmaktadır. Çalışmada, geçici organizasyonlar olan fuarların bitiminde bir çok standın kullanım dışı kalmasından hareketle atık malzeme kullanılarak fuar standı tasarlanması amaçlanmıştır. Tasarım sürecinde, yeniden kullanım bilincinin artırılması amaçlanmış ve çalışma sonucunda elde edilen projeler, atık malzemelerin tasarıma katkıları üzerinden değerlendirilmiştir. Stantlarda atık malzeme kullanımı işlevsel, teknik ve estetik açıdan incelenerek malzemelerin tasarıma sunduğu avantaj ve dezavantajlar ortaya konmuştur. Sonuç olarak, proje sürecinin öğrencilerin tasarım becerilerini geliştirirken, sürdürülebilirlik ve çevresel sorumluluk konularında da derin bir farkındalık kazandırdığı gözlemlenmiştir. Sürdürülebilir malzemelerin seçimi, geri dönüşüm süreçleri ve atık malzemelerin yaratıcı kullanımı, tasarım sürecinde kilit rehberler haline gelmiştir.

Teşekkür

Bu çalışmanın oluşturulmasına Fuar Alanları ve Stant Tasarımı dersi kapsamında yaptıkları tasarımlarla katkı sağlayan Avrasya Üniversitesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü 4. sınıf öğrencilerine teşekkürlerimizi sunarız.

Kaynakça

  • Aksu, C., (2011), Sürdürülebilir kalkınma ve çevre. Güney Ege Kalkınma Ajansı, 1-33. Erişim adresi (26 Şubat 2023): http://geka.gov.tr/Dosyalar/o_19v5e00u1ru61bbncf2qmlcpv8.pdf
  • Aksu, E. (2016). Küresel bir iletişin platformu olarak fuar iç mekanları ve uluslararası fuarlar üzerinden bir irdeleme, [Yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi]. İstanbul Teknik Üniversitesi Açık Erişim Sistemi: https://polen.itu.edu.tr/items/3d905566-760c-4cd0-8f59-c6ffb9a08e77
  • Altın, E. (2023). Fuar stant tasarım kriterleri ve uygulama süreçlerinin incelenmesi. Mimarlık ve Yaşam, 8(3), 693-718. https://doi.org/10.26835/my.1159187
  • Aydın, D. ve Uysal, M. (2009). Mimari program verilerinin mekan performansinin değerlendirilmesi yoluyla belirlenmesi:eğitim fakültesi örneği. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, 25 (1), 1-23.
  • Bekar, İ. (2023). Mobilya tasarımında atık malzeme kullanımının örnekler üzerinden değerlendirilmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 13 (1), 84-99. DOI: 10.20488/sanattasarim.1313909
  • Bekar, İ. ve Cürgül, T. (2024). The use of natural stone in furniture design within the context of limitations and creativity. Sanat ve Tasarım Dergisi, 14(1), 61-85. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1505760
  • Çebi, S. (2024). Varka ve Gülşah minyatürlerinin temel tasarım atölyesinde yeniden üretimi. Art-Sanat Dergisi, (22), 435-466. https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.22.1482465
  • Elibol, G. C., Bezci, İ., Dündar Türkkan, V. ve Varol, A. (2018). Mobilya tasarımında yeniden kullanım: Tasarımdan üretime dönüşüm. Art-e Sanat Dergisi, 11 (21), 134-156. DOI: 10.21602/sduarte.344513.
  • Gazal, C. (2021). Sürdürülebilir tüketim ekseninde sürdürülebilir moda pazarlaması uygulamaları. İktisadi ve İdari Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 131-144.
  • Gürcüm, H. B. ve Yüksel, C. (2011). Moda sektörünü “yavaşlatan” eğilim: Eko moda ve modada sürdürülebilirlik. Akdeniz Sanat, 4(8), 48-51.
  • Hasol, D. (2005). Ansikolopedik mimarlık sözlüğü. YEM Yayın - Mimarlık Dizisi.
  • Hatipoğlu, S.C., Kamaoğlu, M. Şensoy, G. ve İnceoğlu, M. (2024). Body, dance and abstraction for spatial and structural comprehension in the first year of design education. International Journal of Technology and Design Education. 34(1), 19-55.
  • Kaptan, S. (2021). Görsel iletişimde stant tasarımı ve anlam üretimi. Journal of History School, 51,1246-1268.
  • Küçükerman, Ö. (2002), Sergiler, fuarlar, standlar ve yaratıcı tasarımlar. G.İpek (Ed.). Fuar stand tasarımı içinde (s. 9-18). Yapı – Endüstri Merkezi Yayınları.
  • Mclennan, J. F. (2004). The philosophy of sustainable design: The future of architecture, Ecotone Publishing Company.
  • Onay, B., Okuyucu, Ş.E. ve Çoban, G. (2023). Atık malzemelerin işlevsel ürüne dönüştürülme süreci: İç mimarlık stüdyo deneyimi, Kent Akademisi Dergisi, 16(3), 1741-1758. https://doi.org/10.35674/kent.1252387
  • Önlü, N. (2010). Tasarimda yaraticilik ve işlevsellik tekstil tasarimindaki konumu. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (1), 85-95.
  • Radwan, A. ve Morsi, A.A.G. (2018). Integration of reusing materials as a Ttool in sustainable design education. 12th International Technology, Education and Development Conference. İspanya.
  • Sağlam, F. ve Enginoğlu, T. (2016). Atık Nesnelerin Sanat Eğitiminde Kullanılması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(14), 45-58.
  • Tütüncü, D. (2011). Mobilya tasarımını değerlendirmede kullanılan temel kriterlerin kullanıcı algısı açısından önceliklerinin belirlenmesi, [Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi] Anadolu Üniversitesi Açık Erişim Sistemi: https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/handle/11421/4975?show=full
  • Yılmaz, M. ve Tüfekçioğlu, D. (2018). Atık malzemelerden 1/1 tasarım uygualamaları, UTAK Ulusal Tasarım Araştırmaları Konferansı bildiriler kitabı içinde (567-575). Ankara: ODTÜ.

USE OF WASTE MATERIALS IN EXHIBITION STANDS WITH A SUSTAINABLE DESIGN APPROACH: A STUDIO EXPERIENCE

Yıl 2025, Cilt: 34 Sayı: 1, 520 - 537, 30.04.2025
https://doi.org/10.35379/cusosbil.1586032

Öz

Today, trade fairs are crucial platforms that contribute to the global trade development, support sales and promotion, and the strengthen commercial relationships. However, this growing industry has led to an increase in waste production due to the intensive manufacturing in the exhibition and industr. This study is based on a studio experience conducted as part of the Fairgrounds and Stand Design course, offered as an elective in the eighth semester at the Department of Interior Architecture and Environmental Design at Avrasya University. The objective of the study is to design exhibition stands using waste materials, addressing the issue of numerous stands becoming obsolete after temporary exhibitions. The project aimed to raise awareness of reuse in design, and upon completion, the projects were evaluated based on how waste materials contributed to the design process. The use of waste materials in stands has been examined from functional, technical, and aesthetic perspectives, revealing the advantages and disadvantages of integrating these materials into design. The findings demonstrated that the project not only enhanced students' design skills but also instilled a strong understanding of sustainability and environmental responsibility. The careful selection of sustainable materials, recycling processes, and the innovative use of waste materials emerged as key guiding principles in the design process.

Kaynakça

  • Aksu, C., (2011), Sürdürülebilir kalkınma ve çevre. Güney Ege Kalkınma Ajansı, 1-33. Erişim adresi (26 Şubat 2023): http://geka.gov.tr/Dosyalar/o_19v5e00u1ru61bbncf2qmlcpv8.pdf
  • Aksu, E. (2016). Küresel bir iletişin platformu olarak fuar iç mekanları ve uluslararası fuarlar üzerinden bir irdeleme, [Yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi]. İstanbul Teknik Üniversitesi Açık Erişim Sistemi: https://polen.itu.edu.tr/items/3d905566-760c-4cd0-8f59-c6ffb9a08e77
  • Altın, E. (2023). Fuar stant tasarım kriterleri ve uygulama süreçlerinin incelenmesi. Mimarlık ve Yaşam, 8(3), 693-718. https://doi.org/10.26835/my.1159187
  • Aydın, D. ve Uysal, M. (2009). Mimari program verilerinin mekan performansinin değerlendirilmesi yoluyla belirlenmesi:eğitim fakültesi örneği. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, 25 (1), 1-23.
  • Bekar, İ. (2023). Mobilya tasarımında atık malzeme kullanımının örnekler üzerinden değerlendirilmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 13 (1), 84-99. DOI: 10.20488/sanattasarim.1313909
  • Bekar, İ. ve Cürgül, T. (2024). The use of natural stone in furniture design within the context of limitations and creativity. Sanat ve Tasarım Dergisi, 14(1), 61-85. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1505760
  • Çebi, S. (2024). Varka ve Gülşah minyatürlerinin temel tasarım atölyesinde yeniden üretimi. Art-Sanat Dergisi, (22), 435-466. https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.22.1482465
  • Elibol, G. C., Bezci, İ., Dündar Türkkan, V. ve Varol, A. (2018). Mobilya tasarımında yeniden kullanım: Tasarımdan üretime dönüşüm. Art-e Sanat Dergisi, 11 (21), 134-156. DOI: 10.21602/sduarte.344513.
  • Gazal, C. (2021). Sürdürülebilir tüketim ekseninde sürdürülebilir moda pazarlaması uygulamaları. İktisadi ve İdari Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 131-144.
  • Gürcüm, H. B. ve Yüksel, C. (2011). Moda sektörünü “yavaşlatan” eğilim: Eko moda ve modada sürdürülebilirlik. Akdeniz Sanat, 4(8), 48-51.
  • Hasol, D. (2005). Ansikolopedik mimarlık sözlüğü. YEM Yayın - Mimarlık Dizisi.
  • Hatipoğlu, S.C., Kamaoğlu, M. Şensoy, G. ve İnceoğlu, M. (2024). Body, dance and abstraction for spatial and structural comprehension in the first year of design education. International Journal of Technology and Design Education. 34(1), 19-55.
  • Kaptan, S. (2021). Görsel iletişimde stant tasarımı ve anlam üretimi. Journal of History School, 51,1246-1268.
  • Küçükerman, Ö. (2002), Sergiler, fuarlar, standlar ve yaratıcı tasarımlar. G.İpek (Ed.). Fuar stand tasarımı içinde (s. 9-18). Yapı – Endüstri Merkezi Yayınları.
  • Mclennan, J. F. (2004). The philosophy of sustainable design: The future of architecture, Ecotone Publishing Company.
  • Onay, B., Okuyucu, Ş.E. ve Çoban, G. (2023). Atık malzemelerin işlevsel ürüne dönüştürülme süreci: İç mimarlık stüdyo deneyimi, Kent Akademisi Dergisi, 16(3), 1741-1758. https://doi.org/10.35674/kent.1252387
  • Önlü, N. (2010). Tasarimda yaraticilik ve işlevsellik tekstil tasarimindaki konumu. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (1), 85-95.
  • Radwan, A. ve Morsi, A.A.G. (2018). Integration of reusing materials as a Ttool in sustainable design education. 12th International Technology, Education and Development Conference. İspanya.
  • Sağlam, F. ve Enginoğlu, T. (2016). Atık Nesnelerin Sanat Eğitiminde Kullanılması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(14), 45-58.
  • Tütüncü, D. (2011). Mobilya tasarımını değerlendirmede kullanılan temel kriterlerin kullanıcı algısı açısından önceliklerinin belirlenmesi, [Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi] Anadolu Üniversitesi Açık Erişim Sistemi: https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/handle/11421/4975?show=full
  • Yılmaz, M. ve Tüfekçioğlu, D. (2018). Atık malzemelerden 1/1 tasarım uygualamaları, UTAK Ulusal Tasarım Araştırmaları Konferansı bildiriler kitabı içinde (567-575). Ankara: ODTÜ.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İç Mimarlık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Havva Beril Bal 0000-0002-2347-3244

İrem Bekar 0000-0002-6371-9958

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2024
Kabul Tarihi 18 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 34 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bal, H. B., & Bekar, İ. (2025). SÜRDÜRÜLEBİLİR TASARIM YAKLAŞIMIYLA FUAR STANTLARINDA ATIK MALZEME KULLANIMI: STÜDYO DENEYİMİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34(1), 520-537. https://doi.org/10.35379/cusosbil.1586032