Bu çalışma dindarlık ve erteleme davranışı arasındaki ilişkiyi araştırmaktadır. Çalışmanın temel amacı “İşçilerin dindarlıkları ile erteleme davranışları arasında nasıl bir ilişki vardır?” sorusunu cevaplamaktır. Çalışma ilişkisel tarama modelinde ampirik bir araştırma olup erteleme davranışı ile dindarlık arasındaki ilişkiyi tespit etmeyi amaçlamaktadır. Çalışma verileri anket tekniği yöntemiyle elde edilmiş ve anket formunda Kişisel Bilgi Formu, Yetişkin Erteleme Envanteri Ölçeği ve Dini Tutum Ölçeği yer almıştır. Toplanan verilerin analizi için Pearson Korelasyon Analizi, Regresyon Analizi ve T Testi kullanılmıştır. Yapılan analizler neticesinde işçilerin dindarlık puanları ile erteleme davranışları arasında negatif yönde ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu, dindarlık arttıkça erteleme davranışlarının azaldığı ve erteleme davranışı ile dindarlığın alt boyutları arasında da negatif yönde ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Erkeklerin erteleme davranışı ortalamasının (x=61,03) kadınların erteleme puanlarından (x=20,50) daha yüksek olduğu saptanmış ve yapılan t testine göre iki grup arasında erteleme davranışı puanları bakımından istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca kadınların dindarlık puanlarının ortalaması (x=32,58) erkeklerin dindarlık puanlarından (x=13,87) daha yüksektir ve gerçekleştirilen t testine göre iki grup arasında dindarlık puanları bakımından istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. 40 altı yaş grubundaki işçilerin erteleme davranışı puanlarının ortalaması (x=57,29) 40 ve üstü yaş grubundaki işçilerin ortalama puanlarından (x=31,23) daha yüksektir ve yapılan t testine göre iki grup arasında erteleme davranışı puanları bakımından istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte 40 ve üstü yaş grubundaki işçilerin dindarlık puanlarının ortalaması (x=27,41) 40 altı yaş grubundaki işçilerin ortalama puanlarından (x=15,84) daha yüksektir ve gerçekleştirilen t testine göre iki grup arasında dindarlık puanları bakımından istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Lise ve üstü eğitim düzeyi grubundaki işçilerin erteleme davranışı puanlarının ortalaması ise (x=51,05) Lise altı grubundaki işçilerin ortalama puanlarından (x=35,75) daha yüksektir ve yapılan t testine göre iki grup arasında erteleme davranışı puanları bakımından istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. Ayrıca lisenin altı eğitim düzeyindeki işçilerin dindarlık puanlarının ortalamasının (x=25,40) lise ve üstü eğitim düzeyindeki işçilerin ortalama puanlarından (x=18,62) daha yüksektir ve uygulanan t testine göre iki grup arasında dindarlık puanları bakımından istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Diğer taraftan meslekte bulunma süresi “20 yıl altı” olan işçilerin erteleme davranışı puanlarının ortalamasının (x=57,50) meslekte bulunma süresi “20 ve üstü” olan işçilerin ortalama puanlarından (x=30,48) daha yüksek olduğu saptanmış ve yapılan t testine göre iki grup arasında erteleme davranışı puanları bakımından istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir.
This study examines the relationship between procrastination behavior and religiosity. In this context, the main aim of the research is to answer the question, "What is the relationship between workers' religiosity and procrastination behavior?" Additionally, the study aims to investigate the differences in workers' religiosity and procrastination behaviors according to the variables of gender, age, education level, and duration of employment. The research is an empirical study within the relational screening model and aims to identify the relationship between procrastination behavior and religiosity. The research data were collected using the survey technique, and the survey form included the Personal Information Form, the Adult Delay of Gratification Scale, and the Religious Attitude Scale. In data analysis, Pearson Correlation Analysis and T-Test were used.
As a result of the analyses conducted, the following conclusions have been reached:
1. It has been determined that the relationship between procrastination behavior and religiosity is strong and statistically significant in a negative direction, with procrastination behavior decreasing as workers' religiosity scores increase. Additionally, it has been determined that the relationship between procrastination behavior and the sub-dimensions of religiosity—cognition, emotion, behavior, and relationship—is strongly negative and statistically significant.
2. It has been determined that the average procrastination behavior score of men (x=61.03) is higher than that of women (x=20.50), and the t-test conducted revealed a statistically significant difference between the two groups in terms of procrastination behavior scores. Additionally, it has been determined that the average religiosity score of women (x=32.58) is higher than the average score of men (x=13.87).
3. It has been determined that the average procrastination behavior score of workers under 40 years old (x=57.29) is higher than the average score of workers aged 40 and above (x=31.23), and the t-test conducted revealed a statistically significant difference between the two groups in terms of procrastination behavior scores. Additionally, it has been determined that the average religiosity score of workers aged 40 and above (x=27.41) is higher than the average score of workers under 40 (x=15.84), and the t-test conducted revealed a statistically significant difference between the two groups in terms of religiosity scores.
4. It has been determined that the average procrastination behavior scores of workers in the high school and above education level group (x=51.05) are higher than the average scores of workers in the below high school education level group (x=35.75), and that there is a statistically significant difference between the two groups in terms of procrastination behavior scores according to the applied t-test. Additionally, it was found that the average religiosity scores of workers with an education level below high school (x=25.40) were higher than the average scores of workers with a high school and above education level (x=18.62), and the t-test conducted revealed a statistically significant difference between the two groups in terms of religiosity scores.
5. It was found that the average procrastination behavior scores of workers with less than 20 years of experience (x=57.50) were higher than the average scores of workers with 20 years or more of experience (x=30.48), and the t-test conducted revealed a statistically significant difference between the two groups in terms of procrastination behavior scores.
Psychology of Religion Procrastination Behavior Worker Religion Piety
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dini Araştırmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 1 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 68 |