Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenleri 21.Yüzyıl Becerileri Açısından Kendilerini Nasıl Görüyorlar?*

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 60 - 78, 27.07.2025
https://doi.org/10.71272/debder.1678003

Öz

Son yıllarda eğitim programlarında meydana gelen köklü değişikliklerle öğretme merkezli anlayış ortadan kalkmıştır. Özellikle sınıf öğretmenlerinin üzerine düşen yük artmıştır ve 21. yüzyıl becerilerine sahip olma gerekliliği ortaya çıkmıştır. Sınıf öğretmenlerinin kendilerini 21.yüzyıl becerileri açısından nasıl gördüklerini ortaya koymayı amaçlayan çalışma, nitel araştırma desenlerinden olan olgubilim (fenomoloji) yöntemiyle yürütülmüştür. Çalışma grubu ise 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Niğde’de görev yapan 7’si erkek (%46.66) ve 8’i kadın (%53.34) olmak üzere 15 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Görüşmeyi kabul eden gönüllü sınıf öğretmenlerinin yaşları 27 ve 56 arasında değişmektedir. Çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan kartopu örnekleme tekniği kullanılarak belirlenmiştir. Veriler elde edilirken üç açık uçlu yarı yapılandırılmış sorudan oluşan görüşme formu kullanılmış olup veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Öğretmenlerin kendi okullarındaki sınıflarında ses kaydı alınarak görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlarda, sınıf öğretmenleri aldıkları lisans eğitiminin 21. yüzyıl becerilerine uygun olmadığını ve görev yaptıkları okullardaki sınıfların fiziki koşullarının da 21. yüzyıl becerileri kazandırmada uygun ve yeterli olmadığını düşünmektedir. Yaşam boyu öğrenmenin sınıf ortamında öğrencilere her açıdan hitap edebilmek için önemli olduğunu vurgulamışlardır.

Kaynakça

  • Alan, B., & Güven, M. (2022). Uluslararası bir kavram karmaşası: Yeterlik, yeterlilik ve yetkinlik kavramları üzerine bir doküman incelemesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 12(1), 271-293.
  • Apak, J., Taat, M. S., & Suki, N. M. (2021). Measuring teacher creativity-nurturing behavior and readiness for 21st century classroom management. International Journal of Information and Communication Technology Education (IJICTE), 17(3), 52-67.
  • Arıkan, A. (2025). Mekânsal beceriler, 21. yüzyıl becerileri ve akademik başarının öğretmen adaylarının mesleki yetkinlikleri üzerindeki rolü. lnternational Journal of Geography and Geography Education, (54), 1-23.
  • Arslan, A. (2020). Öğretmen adayları perspektifinden pandemi öncesi ve sonrası öğrencilere kazandırılması gereken 21. yüzyıl becerilerinin belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 553-571.
  • Arslan, Ö. (2022). Okul öncesi öğretmen adaylarının 21. yy beceri öz yeterlikleri ile öğrenme kavramı ve küçük çocukları yaşama hazırlamak hakkındaki görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Edirne.
  • Arslan Ataseven, D., İnanç, Ö., & Kılavuz, İ. (2022). İş arama sürecinde 21 yüzyıl yetkinliklerinin önemi. https://youtu.be/FEEfUYVt_ns
  • Avdiu, E., Bekteshi, E., & Gollopeni, B. (2025). Learning skills for the future–implementing the 21st-century learning. Multidisciplinary Science Journal, 7(1), 2025011-2025011.
  • Creswell, J. W. (2009). Researchdesign: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd Ed.). SAGE Publications, Inc.
  • Çiftçi, S., Yayla, A., & Sağlam, A. (2021). 21. yüzyıl becerileri bağlamında öğrenci, öğretmen ve eğitim ortamları. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 718-734.
  • Çiğilli, E. & Eryaman, M. Y. (2023). Sınıf Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi İle 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri Algı Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Mediterranean Educational Research Journal/Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 17(44).
  • Dede, C. (2010). Comparing frameworks for 21st century skills. 21st century skills: Rethinking how students learn, 20(2010), 51-76.
  • Devrani, A. E. P. (2021). Gençler için 21. yüzyıl becerileri ve dijitalleşen dünyanın gereklilikleri: yeni okuryazarlıklar. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 9(24), 5-24.
  • Fatimah, A. S., & Santiana, S. (2017). Teaching in 21st century: Students-teachers’ perceptions of technology use in the classroom. Script Journal: Journal of Linguistic and English Teaching, 2(2), 125.
  • Fırat, M. (2016). 21. yüzyılda uzaktan öğretimde paradigma değişimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 6 (2), 142-150.
  • Fıske, J. (1996). İletişim çalışmalarına giriş. (S. İrvan, Çev.). Bilim ve Sanat Yayınları. Ankara.
  • Gebel, S., & Bozkurt, A. T. (2022). Öğretmenlerin Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yürütülen uzaktan hizmet içi eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 42-62.
  • Gökçe, E. (2000). İlköğretimde okul aile işbirliğinin geliştirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 204-209.
  • Gökçe, E. (2000). Yirmi birinci yüzyılın öğretmeni. Çağdaş Eğitim Dergisi, 270, 21-26.
  • Gyurova, V.& Zeleeva, V. (2017). The knowledge and skills of the 21st century teachers. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences.
  • Herlinawati, H., Marwa, M., Ismail, N., Liza, L. O., & Situmorang, D. D. B. (2024). The integration of 21st century skills in the curriculum of education. Heliyon, 10(15).
  • Korkmaz, H. (2019). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının 7.sınıf öğrencilerin bilimsel epistemolojik inançlarına ve 21. yüzyıl becerilerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla
  • Kozikoğlu, İ.& Altunova, N. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 522-531.
  • Kültekin, S. (2006). Bilgi toplumu ve eğitim programları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Balıkesir
  • Lubis, M.A., Hassan, W. N. S. W. & Hamzah, M. I. (2017). Tahap pengetahuandan kesediaan guru-guru Pendidikan Islam sekolah menengah di Selangor terhadap penggunaan multimedia dalam pengajaran Pendidikan Islam, ASEAN Comparative Education Research Journal on Islam and Civilization, 1(1), 1-13.
  • MEB. (2008). Ortaöğretim kurumları teknoloji tasarım dersi öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Erişim tarihi: 02.02.2024.
  • Meifauziah, U., & Said, I. (2024). An Analysis Of 21st Century EFL Teachers’ Pedagogical Competence Regarding The Digital Era. Journal of English Education Program (JEEP), 11(1), 85-92.
  • Mesleki Yeterlilik Kurumu. (2015). Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi. Ankara.
  • Nalbantoğlu, C. B. (2021). 2020 Küresel beceriler endeksinde 21. Yüzyıl becerileri değerlendirmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 9(56), 20-29.
  • Namsone, D., Čakāne, L., France, I., & Butkeviča, A. (2016). Lesson based professional development: helping primary teachers teach 21st century skills. In ICERI2016 Proceedings (pp. 3892-3902). IATED.
  • Nurhidayat, E., Mujiyanto, J., Yuliasri, I., & Hartono, R. (2024). Technology integration and teachers’ competency in the development of 21st-century learning in EFL classroom. Journal of Education and Learning (EduLearn), 18(2), 342-349.
  • OECD (2018) The future we want. In OECD future of education and ekills 2030 (Paris, OECD). https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2018/06/the-future-of-education-and-skills_5424dd26/54ac7020-en.pdf
  • Özdemir, S. (2019). Kuramdan uygulamaya Türkçe ders kitabı incelemeleri. Anı Yayınları. Ankara
  • Özenç, M. & Doğan, M.C. (2012). Sınıf öğretmenlerinin yapılandırıcı yaklaşım yeterlilik düzeylerinin belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 67-83.
  • Özenç, M., & Çarkıt, C. (2021). The relationship between functional literacy and problem-solving skills: A study on 4th-grade students. Participatory Educational Research, 8(3), 372-384.
  • Rotherham, A.J., Willingham, D., (2009). 21st Century skills: The challenges ahead, Educ. Leader 67 (1), 16–21.
  • Poonputta, A.& Nuangchalerm, P. (2024). A model framework for enhancing twenty-first century competencies in primary school teachers within northeastern thailand's sub-area. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 23(1), 98-113.
  • Sevindik, T. (2006). Akıllı sınıfların yüksek öğretim öğrencilerinin akademik başarı ve tutumlarına etkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, , Elazığ.
  • Sumardi, L., Rohman, A., & Wahyudiati, D. (2020). Does the teaching and learning process in primary schools correspond to the characteristics of the 21st century learning?. International Journal of Instruction, 13(3), 357-370.
  • Sulaiman, J. & Ismail, S. N. (2020). Teacher competence and 21st century skills in transformation schools 2025. (TS25). Universal Journal of Educational Research, 8(8), 3536-3544.
  • Turgut, S. (2012). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının saptanması [Yayımlanmamış dokrota tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Burdur.
  • Uçak, S.& Erdem, H. H. (2020). Eğitimde yeni bir yön arayışı bağlamında “21. yüzyıl becerileri ve eğitim felsefesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi , 6 (1), 76-93.
  • Valtonen, T., Hoang, N., Sointu, E., Näykki, P., Virtanen, A., Pöysä-Tarhonen, J., ... & Kukkonen, J. (2021). How pre-service teachers perceive their 21st-century skills and dispositions: A longitudinal perspective. Computers in Human Behavior, 116, 106643.
  • Varas, D., Santana, M., Nussbaum, M., Claro, S., & Imbarack, P. (2023). Teachers’ strategies and challenges in teaching 21st century skills: Little common understanding. Thinking Skills and Creativity, 48, 101289.
  • Voogt, J., & Roblin, N. P. (2012). A comparative analysis of international frameworks for 21st century competences: Implications for national curriculum policies. Journal of Curriculum Studies, 44(3), 299e321. http://dx.doi.org/10.1080/ 00220272.2012.668938.
  • Wu, W. C. V., Manabe, K., Marek, M. W., & Shu, Y. (2023). Enhancing 21st-century competencies via virtual reality digital content creation. Journal of Research on Technology in Education, 55(3), 388-410.
  • Yazıcıoğlu, Y.& Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Onuncu Baskı). Seçkin Yayıncılık. Ankara
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yılmaz, M. (2005). İlköğretim 7. sınıflarda simetri konusunun öğretimde eğitim teknolojilerinin başarı ve tutuma etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Zamora, J. T. & Zamora, J. J. M. (2022). twenty-first century teaching skills and teaching standards competence level of teacher. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 21(5), Article 5.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıfiçi Ölçme Uygulamaları, Hizmetiçi Eğitim, Öğretim Teknolojileri, Hayat Boyu Öğrenme, Yetişkin Eğitimi, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi, Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Özenç 0000-0003-3161-4251

Sevinç Ulucan Akbaş 0000-0001-7169-4108

Erken Görünüm Tarihi 27 Temmuz 2025
Yayımlanma Tarihi 27 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 16 Nisan 2025
Kabul Tarihi 25 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özenç, E., & Ulucan Akbaş, S. (2025). Sınıf Öğretmenleri 21.Yüzyıl Becerileri Açısından Kendilerini Nasıl Görüyorlar?*. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(1), 60-78. https://doi.org/10.71272/debder.1678003
AMA Özenç E, Ulucan Akbaş S. Sınıf Öğretmenleri 21.Yüzyıl Becerileri Açısından Kendilerini Nasıl Görüyorlar?*. debder. Temmuz 2025;9(1):60-78. doi:10.71272/debder.1678003
Chicago Özenç, Emine, ve Sevinç Ulucan Akbaş. “Sınıf Öğretmenleri 21.Yüzyıl Becerileri Açısından Kendilerini Nasıl Görüyorlar?*”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 9, sy. 1 (Temmuz 2025): 60-78. https://doi.org/10.71272/debder.1678003.
EndNote Özenç E, Ulucan Akbaş S (01 Temmuz 2025) Sınıf Öğretmenleri 21.Yüzyıl Becerileri Açısından Kendilerini Nasıl Görüyorlar?*. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 9 1 60–78.
IEEE E. Özenç ve S. Ulucan Akbaş, “Sınıf Öğretmenleri 21.Yüzyıl Becerileri Açısından Kendilerini Nasıl Görüyorlar?*”, debder, c. 9, sy. 1, ss. 60–78, 2025, doi: 10.71272/debder.1678003.
ISNAD Özenç, Emine - Ulucan Akbaş, Sevinç. “Sınıf Öğretmenleri 21.Yüzyıl Becerileri Açısından Kendilerini Nasıl Görüyorlar?*”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 9/1 (Temmuz 2025), 60-78. https://doi.org/10.71272/debder.1678003.
JAMA Özenç E, Ulucan Akbaş S. Sınıf Öğretmenleri 21.Yüzyıl Becerileri Açısından Kendilerini Nasıl Görüyorlar?*. debder. 2025;9:60–78.
MLA Özenç, Emine ve Sevinç Ulucan Akbaş. “Sınıf Öğretmenleri 21.Yüzyıl Becerileri Açısından Kendilerini Nasıl Görüyorlar?*”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 9, sy. 1, 2025, ss. 60-78, doi:10.71272/debder.1678003.
Vancouver Özenç E, Ulucan Akbaş S. Sınıf Öğretmenleri 21.Yüzyıl Becerileri Açısından Kendilerini Nasıl Görüyorlar?*. debder. 2025;9(1):60-78.