BibTex RIS Kaynak Göster

Environmental Education in Turkey

Yıl 2014, Yıl: 2014 Sayı: 2, 7 - 18, 01.07.2014

Öz

Environmental education aims at training sensitive individuals who have positive attitudes and behaviours about environment and also it
enables effective solution to environmental problems. However, conducted academic and scientific researches related to environmental
education could be seen insufficient. In this study, all aspects of environmental education are discussed and specified that a good
environmental consciousness for a healthy environment education should be imparted primarily. The current situation of environmental
education, the gaps and how to solve related problems were also handled from the points of different views. For this purpose, the direct and
indirect environmental acquisitions in the programs were determined by examining particularly in primary and secondary school curriculum
programs and tables were created accordingly, and finally a number of conclusions were obtained by evaluating the terms of environmental
education. At the end of the study, some suggestions were developed to have a more effective environmental education and its requirements.
Also, the importance of environmental education was emphasized once again.

Türkiye’de Çevre Eğitimi

Yıl 2014, Yıl: 2014 Sayı: 2, 7 - 18, 01.07.2014

Öz

Çevre eğitimi; çevreye duyarlı ve çevre koruma konusunda olumlu tutum ve davranışlara sahip bireyler yetiştirmeyi amaçlamakta ve
çevre sorunlarının çözümünde de en üst noktada yer almaktadır. Bununla birlikte çevre eğitimine ilişkin akademik ve bilimsel çalışmaların
yeterince yapılmadığı görülmektedir. Bu çalışmada çevre eğitimi tüm yönleriyle ele alınmış, sağlıklı bir çevre eğitimi için öncelikle sağlam
bir çevre bilinci kazandırılması gerektiği belirtilmiş, ayrıca çevre eğitiminin günümüzdeki durumu, eksikliklerin neler olduğu ve sorunların
nasıl giderilebileceği farklı bir bakış açısıyla ortaya konulmuştur. Bu amaçla, özellikle ilk ve ortaöğretim ders programları incelenerek
programlardaki çevreyle doğrudan ve dolaylı bir biçimde ilişkili olan kazanımlar belirlenmiş, çizelgeler oluşturulmuş ve bunlar çevre eğitimi
açısından değerlendirilerek birtakım sonuçlara ulaşılmaya çalışılmıştır. Çalışmanın sonunda, çevre eğitiminin daha etkili hale getirilebilmesi
için neler yapılması gerektiğine ilişkin çeşitli öneriler sunulmuş, çevre eğitiminin önemi bir kez daha vurgulanmıştır.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA33BF54GK
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ebru Demir

Hüseyin Yalçın

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Yıl: 2014 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demir, E., & Yalçın, H. (2014). Environmental Education in Turkey. Turkish Journal of Scientific Reviews(2), 7-18.
AMA Demir E, Yalçın H. Environmental Education in Turkey. Turkish Journal of Scientific Reviews. Temmuz 2014;(2):7-18.
Chicago Demir, Ebru, ve Hüseyin Yalçın. “Environmental Education in Turkey”. Turkish Journal of Scientific Reviews, sy. 2 (Temmuz 2014): 7-18.
EndNote Demir E, Yalçın H (01 Temmuz 2014) Environmental Education in Turkey. Turkish Journal of Scientific Reviews 2 7–18.
IEEE E. Demir ve H. Yalçın, “Environmental Education in Turkey”, Turkish Journal of Scientific Reviews, sy. 2, ss. 7–18, Temmuz 2014.
ISNAD Demir, Ebru - Yalçın, Hüseyin. “Environmental Education in Turkey”. Turkish Journal of Scientific Reviews 2 (Temmuz 2014), 7-18.
JAMA Demir E, Yalçın H. Environmental Education in Turkey. Turkish Journal of Scientific Reviews. 2014;:7–18.
MLA Demir, Ebru ve Hüseyin Yalçın. “Environmental Education in Turkey”. Turkish Journal of Scientific Reviews, sy. 2, 2014, ss. 7-18.
Vancouver Demir E, Yalçın H. Environmental Education in Turkey. Turkish Journal of Scientific Reviews. 2014(2):7-18.