Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Impact of Using the Station Technique in Teaching the “Acids, Bases, and Salts” Unit on 10th Graders’ Academic Achievement and Attitudes towards Chemistry

Yıl 2025, Sayı: 64, 2165 - 2187, 30.06.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1612319

Öz

This research primarily seeks to investigate the impact of teaching the topics “Acids and Bases,” “Reactions of Acids and Bases,” “Acids and Bases in Our Lives,” and “Salts,” within the “Acids, Bases, and Salts” unit in the Chemistry course, using the station technique, on students’ academic achievement and attitudes towards the Chemistry course. This study was conducted with 113 students enrolled of the 2022-2023 academic year at a private vocational and technical high school in Denizli, Türkiye. A quasi-experimental design was employed, featuring intervention and control cohorts, utilizing pre- and post-tests. Two classes were randomly assigned to the intervention cohort and two to the control cohort. The intervention group received instruction via the station technique, while the controls were taught with the traditional lecture method in line with the official curriculum. Academic achievement was measured using an “Acid-Base Achievement Test” developed by the researcher, and attitudes were assessed using the “Chemistry Attitude Scale” adapted by İnal (2013). As a result of the research, it was found that there was a significant difference between the post-test academic achievement and chemistry attitude scores of the students in the control and experimental groups in favor of the experimental group. These findings suggest that the station technique not only enhances students’ academic performance but also positively influences their attitudes towards the Chemistry course. Future studies can address this technique under headings such as retention and motivation, and it is suggested that it can also be implemented in other grade levels.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2022). Kuramdan uygulamaya öğretimde yöntemsel yaklaşım ve öğrenme süreçler stratejiler yaklaşımlar modeller yöntemler ve teknikler. Eğitim Yayınevi.
  • Akgün, S. (2022). Görsel sanatlar dersindeki grafik tasarımı konularının 8. sınıfta istasyon tekniğiyle işlenmesinin öğrencilerin akademik başarılarına, tutumlarına ve kalıcılığa etkisi. Doktora tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Alsaadi, R. & Al Sultan, A. (2021). The effects of learning stations on socioeconomically disadvantaged students’ achievement and self-regulated learning. IAFOR Journal of Education: Studies in Education, 9(6), 51-69.
  • Arslan, A. (2017). Türkçe öğretiminde istasyon tekniği kullanımının öğrencilerde akademik başarıya, tutuma ve kalıcılığa etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Avcı, H. (2015). İngilizce öğretiminde istasyon tekniği kullanımının akademik başarıya, tutumlara ve kalıcılığa etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Bekereci, Ü., Şimşek, F., Hamzaoğlu, E. & Yazıcı, M. (2020). Fen bilimleri dersinde istasyon tekniği kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve fen tutumlarına etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(6) 1779–1786.
  • Benek, İ. (2012). İstasyonlarda öğrenme tekniğinin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarılarına etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Benek, İ. & Kocakaya, S. (2012). İstasyonlarda öğrenme tekniğine yönelik öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 8-18.
  • Berkant, H. G. (2021). Öğretme-öğrenme stratejileri, yöntem ve teknikleri. M. Tuncer (Ed.), Öğretim ilke ve yöntemleri içinde (1.baskı, s.159). Eğitim Yayınevi.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi.
  • Christina, S., Rusijono, R & Bachtiar, B. (2019). The application of blended learning’s station rotation method in elementary school’s science education to improve higher order thinking skills. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 11(2), 80-85.
  • Civelek, M. (2015). Öğretim yöntem ve teknikleri. https://www.google.com.tr/books/edition/%C 3%96%C4%9Fretim_Y%C3%B6ntem_ve_Teknikleri/4nVtBwAAQBAJ?hl=tr&gbpv=1
  • Çakmak, M. (2018). İstasyon tekniğinin 6. sınıf madde ve ısı ünitesindeki öğrenci başarısına etkisi ve öğrencilerin tekniğe ilişkin görüşleri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dicle Üniversitesi.
  • Demirörs, F. (2007). Lise I. sınıf öğrencileri için ohm yasası konusunda öğrenme istasyonları’nın geliştirilmesi ve uygulanması. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Güç, F., Korkmaz, Ö., Çakır, R. & Bacanak, A. (2016). İstasyon tekniğinin matematik dersi akademik başarısına etkisi ve öğrenci görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 171-190. doi: http://doi.org/10.21764/efd.61146
  • Gülbahar, B. (2022). Eğitim bilimleri alanında uluslararası araştırmalar XIV. İstanbul: Eğitim Yayınevi. https://www.google.com.tr/books/edition/E%C4%9Fitim_Bilimleri_Alan%C4%B1nda_Uluslararas/JyqpEAAAQBAJ?hl=tr&gbpv=1&dq=istasyon+g%C3%BClbahar&pg=PA209&printsec=frontcover
  • Güneş, E. (2009). Fen ve teknoloji dersinde istasyon tekniği ile yapılan öğretimin erişiye ve kalıcılığa etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Güven, İ. (2023). Özel öğretim yöntemleri II, 4. hafta, beyin fırtınası ve istasyon teknikleri. https://acikders.ankara.edu.tr/mod/resource/view.php?id=38932
  • İnal, A. (2013). 9.sınıf kimya dersi kimyasal bağlar konusunun öğrencilerin öğrenme stilleri ve geleneksel öğretim yaklaşımı ile işlenmesinin öğrenci akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Doktora tezi. Gazi Üniversitesi.
  • Kara Ekemen, D. (2017). Biyolojik çeşitlilik ve korunması konusunun öğretilmesinde istasyon tekniği kullanımının 9. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları ve tutumları üzerine etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Karagöz, Y. (2018). SPSS ve amos uygulamalı nicel-nitel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Koca, M. (2018). Altıncı sınıf fen bilimleri dersi hücre konusunun öğretiminde istasyon tekniği uygulamasının öğrencilerin akademik başarısına, kalıcılığına ve tutumlarına etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • MEB. (2018). Ortaöğretim kimya dersi öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/ 201812102955190-19.01.2018%20Kimya%20Dersi%20%C3%96%C4%9Fretim%20 Program%C4%B1.pdf
  • Pho, D. H., Nguyen, H. T., Nguyen, H. M. & Nguyen, T. T. N. (2021). The use of learning station method according to competency development for elementary students in Vietnam. Cogent Education, 8(1), 1-27. doi: https://doi.org/10.1080/2331186X. 2020.1870799
  • Sürücü, A., Özdemir, H. & Baştürk, R. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kavram başarılarına istasyonlarda öğrenme modelinin etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45), 52-62.
  • Şenyurt, Y. S. (2022). 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde istasyon tekniği kullanımının öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Taşdemir, D. (2015). Sosyal bilgiler dersi 6. sınıf “ülkemizin kaynakları” ünitesinin istasyon tekniği ile öğretiminin öğrencilerin akademik başarısı ve derse karşı tutumuna etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Türe, Z. G. (2018). Örnek olay destekli istasyon tekniğinin sosyobilimsel konuların öğretimi üzerine etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Erzincan Üniversitesi.
  • Wraight, J. M. (2019). The effects of station teaching on academic achievement, attention and focus of students with learning disabilities in an inclusive classroom. Master thesis. Rowan University.
  • Yıldız, S. (2019). Mitoz bölünme konusunda istasyon tekniği ile desteklenmiş öğretimin fen bilgisi öğretmen adaylarının akademik başarılarına etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Yılmaz, G. (2015). 9. sınıf öğrencileri için kimyasal türler arası etkileşimler konusunda öğrenme istasyonlarının geliştirilmesi ve akademik başarı üzerindeki etkisinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.

“Asitler, Bazlar ve Tuzlar” Ünitesinin Öğretilmesinde İstasyon Tekniği Kullanımının 10. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarıları ve Kimya Dersine Karşı Tutumları Üzerine Etkisi

Yıl 2025, Sayı: 64, 2165 - 2187, 30.06.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1612319

Öz

Araştırmanın amacı lise Kimya dersi kapsamında “Asitler, Bazlar ve Tuzlar” ünitesinde bulunan, “Asitler ve Bazlar”, “Asitlerin ve Bazların Tepkimeleri”, “Hayatımızda Asitler ve Bazlar” ve “Tuzlar” konularının istasyon tekniği kullanılarak öğretilmesinin öğrencilerin akademik başarılarına ve Kimya dersine karşı tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırma, 2022-2023 eğitim öğretim yılı, Denizli ilinde bulanan bir meslek lisesinde öğrenim gören toplam 113 öğrenciyle yürütülmüştür. Araştırmada deneysel modellerinden ön test son test kontrol gruplu eşitlenmemiş yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın yapıldığı okulda rastgele atama sonucu iki sınıf deney, iki sınıf ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubundaki öğrencilerle dersler istasyon tekniğiyle işlenirken kontrol grubundaki öğrencilerle dersler resmi müfredata uygun şekilde işlenmiştir. Uygulama öncesi ve sonrası öğrencilerin akademik başarılarını tespit etmek için araştırmacı tarafından geliştirilen “Asit Baz Başarı Testi” ve öğrencilerin uygulamaya karşı tutumlarını değerlendirmek için İnal (2013) tarafından Kimya dersine uyarlanan “Kimya Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, kontrol ve deney grubundaki öğrencilerin son test akademik başarı ve kimya tutum puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur. Bu sonuca göre uygulanan istasyon tekniğinin etkili bir yöntem olduğu söylenebilir. Gelecekteki çalışmalarda, bu tekniğin kalıcılık ve güdülenme gibi başlıklar altında incelenebileceği ve diğer sınıf kademelerinde de uygulanabileceği önerilmektedir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2022). Kuramdan uygulamaya öğretimde yöntemsel yaklaşım ve öğrenme süreçler stratejiler yaklaşımlar modeller yöntemler ve teknikler. Eğitim Yayınevi.
  • Akgün, S. (2022). Görsel sanatlar dersindeki grafik tasarımı konularının 8. sınıfta istasyon tekniğiyle işlenmesinin öğrencilerin akademik başarılarına, tutumlarına ve kalıcılığa etkisi. Doktora tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Alsaadi, R. & Al Sultan, A. (2021). The effects of learning stations on socioeconomically disadvantaged students’ achievement and self-regulated learning. IAFOR Journal of Education: Studies in Education, 9(6), 51-69.
  • Arslan, A. (2017). Türkçe öğretiminde istasyon tekniği kullanımının öğrencilerde akademik başarıya, tutuma ve kalıcılığa etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Avcı, H. (2015). İngilizce öğretiminde istasyon tekniği kullanımının akademik başarıya, tutumlara ve kalıcılığa etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Bekereci, Ü., Şimşek, F., Hamzaoğlu, E. & Yazıcı, M. (2020). Fen bilimleri dersinde istasyon tekniği kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve fen tutumlarına etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(6) 1779–1786.
  • Benek, İ. (2012). İstasyonlarda öğrenme tekniğinin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarılarına etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Benek, İ. & Kocakaya, S. (2012). İstasyonlarda öğrenme tekniğine yönelik öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 8-18.
  • Berkant, H. G. (2021). Öğretme-öğrenme stratejileri, yöntem ve teknikleri. M. Tuncer (Ed.), Öğretim ilke ve yöntemleri içinde (1.baskı, s.159). Eğitim Yayınevi.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi.
  • Christina, S., Rusijono, R & Bachtiar, B. (2019). The application of blended learning’s station rotation method in elementary school’s science education to improve higher order thinking skills. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 11(2), 80-85.
  • Civelek, M. (2015). Öğretim yöntem ve teknikleri. https://www.google.com.tr/books/edition/%C 3%96%C4%9Fretim_Y%C3%B6ntem_ve_Teknikleri/4nVtBwAAQBAJ?hl=tr&gbpv=1
  • Çakmak, M. (2018). İstasyon tekniğinin 6. sınıf madde ve ısı ünitesindeki öğrenci başarısına etkisi ve öğrencilerin tekniğe ilişkin görüşleri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dicle Üniversitesi.
  • Demirörs, F. (2007). Lise I. sınıf öğrencileri için ohm yasası konusunda öğrenme istasyonları’nın geliştirilmesi ve uygulanması. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Güç, F., Korkmaz, Ö., Çakır, R. & Bacanak, A. (2016). İstasyon tekniğinin matematik dersi akademik başarısına etkisi ve öğrenci görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 171-190. doi: http://doi.org/10.21764/efd.61146
  • Gülbahar, B. (2022). Eğitim bilimleri alanında uluslararası araştırmalar XIV. İstanbul: Eğitim Yayınevi. https://www.google.com.tr/books/edition/E%C4%9Fitim_Bilimleri_Alan%C4%B1nda_Uluslararas/JyqpEAAAQBAJ?hl=tr&gbpv=1&dq=istasyon+g%C3%BClbahar&pg=PA209&printsec=frontcover
  • Güneş, E. (2009). Fen ve teknoloji dersinde istasyon tekniği ile yapılan öğretimin erişiye ve kalıcılığa etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Güven, İ. (2023). Özel öğretim yöntemleri II, 4. hafta, beyin fırtınası ve istasyon teknikleri. https://acikders.ankara.edu.tr/mod/resource/view.php?id=38932
  • İnal, A. (2013). 9.sınıf kimya dersi kimyasal bağlar konusunun öğrencilerin öğrenme stilleri ve geleneksel öğretim yaklaşımı ile işlenmesinin öğrenci akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Doktora tezi. Gazi Üniversitesi.
  • Kara Ekemen, D. (2017). Biyolojik çeşitlilik ve korunması konusunun öğretilmesinde istasyon tekniği kullanımının 9. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları ve tutumları üzerine etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Karagöz, Y. (2018). SPSS ve amos uygulamalı nicel-nitel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Koca, M. (2018). Altıncı sınıf fen bilimleri dersi hücre konusunun öğretiminde istasyon tekniği uygulamasının öğrencilerin akademik başarısına, kalıcılığına ve tutumlarına etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • MEB. (2018). Ortaöğretim kimya dersi öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/ 201812102955190-19.01.2018%20Kimya%20Dersi%20%C3%96%C4%9Fretim%20 Program%C4%B1.pdf
  • Pho, D. H., Nguyen, H. T., Nguyen, H. M. & Nguyen, T. T. N. (2021). The use of learning station method according to competency development for elementary students in Vietnam. Cogent Education, 8(1), 1-27. doi: https://doi.org/10.1080/2331186X. 2020.1870799
  • Sürücü, A., Özdemir, H. & Baştürk, R. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kavram başarılarına istasyonlarda öğrenme modelinin etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45), 52-62.
  • Şenyurt, Y. S. (2022). 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde istasyon tekniği kullanımının öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Taşdemir, D. (2015). Sosyal bilgiler dersi 6. sınıf “ülkemizin kaynakları” ünitesinin istasyon tekniği ile öğretiminin öğrencilerin akademik başarısı ve derse karşı tutumuna etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Türe, Z. G. (2018). Örnek olay destekli istasyon tekniğinin sosyobilimsel konuların öğretimi üzerine etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Erzincan Üniversitesi.
  • Wraight, J. M. (2019). The effects of station teaching on academic achievement, attention and focus of students with learning disabilities in an inclusive classroom. Master thesis. Rowan University.
  • Yıldız, S. (2019). Mitoz bölünme konusunda istasyon tekniği ile desteklenmiş öğretimin fen bilgisi öğretmen adaylarının akademik başarılarına etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Yılmaz, G. (2015). 9. sınıf öğrencileri için kimyasal türler arası etkileşimler konusunda öğrenme istasyonlarının geliştirilmesi ve akademik başarı üzerindeki etkisinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kimya Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aysel Özgören 0009-0001-8108-9785

Seçil Erökten 0000-0002-3149-5267

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2025
Kabul Tarihi 13 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 64

Kaynak Göster

APA Özgören, A., & Erökten, S. (2025). “Asitler, Bazlar ve Tuzlar” Ünitesinin Öğretilmesinde İstasyon Tekniği Kullanımının 10. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarıları ve Kimya Dersine Karşı Tutumları Üzerine Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(64), 2165-2187. https://doi.org/10.53444/deubefd.1612319