According to Hegel, a person's ideas about themselves can only be mediated through being known and recognized after interacting with others. The struggle for recognition, which Hegel asserts is a precondition for the truth of a person, is also one of the fundamental concerns of Tanpınar, who claimed to have been subjected to a conspiracy of silence throughout his life. In this article, which focuses on the novel Mahur Beste, where the struggle for recognition is central, a brief overview will also be provided of the studies on the theory of recognition from Hegel to the present. Finally, contrary to general perception in the face of the "normalizing" and restrictive identity attribution of Behçet Bey towards him, the power of negation in his attitudes towards the refusal of recognition will be mentioned. This will also demonstrate Behçet Bey's affirmative relationship with his own life, despite all the pressures.
The struggle for recognition master-slave dialectics Hegel Mahur Beste Ahmet Hamdi Tanpınar
Hegel’e göre insanın kendi hakkındaki fikirleri ancak başkalarıyla etkileşime girdikten sonra bilinip tanınmayla dolayımlanır. Hegel’in insanın hakikati için ön koşul olduğunu söylediği tanınma uğruna mücadele, ömrü boyunca sükût suikastına uğradığını söyleyen Tanpınar’ın da temel dertlerinden biridir. Tanınma uğruna mücadelenin merkezde olduğu Mahur Beste romanının odağa alındığı bu makalede Hegel’den günümüze kadar tanınma teorisi üzerine yapılan çalışmalara da kısaca yer verilecektir. Son olarak Behçet Bey’in etrafının ona karşı “normalleştirici” ve kısıtlayıcı kimlik atfı karşısında genel sanının aksine onun, tanınmanın reddine karşı geliştirdiği tavırlardaki olumsuzlamanın gücüne değinilecektir. Bu da Behçet Bey’in bütün baskılara rağmen kendi hayatına karşı olan olumlayıcı ilişkisini gösterecektir.
Tanınma uğruna mücadele köle-efendi diyalektiği Hegel Mahur Beste Ahmet Hamdi Tanpınar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 2 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1 |