The Battle of Lepanto was a turning point for the Republic of Venice. Despite lacking sufficient strategy against the Ottoman Empire's navy in the early period. Venice faced increased Ottoman influence in the Adriatic following the Battle of 1537-1540. The capitulations signed to end the war of 1537–1540 allowed the Ottomans to establish dominance in the Eastern Mediterranean, during which Venice suffered significant territorial losses and economic difficulties. The cost of the Battle of Lepanto and a subsequent plague led to the end of Venice's golden age in maritime trade and commerce. The decline of its trading fleet was further compounded by major oceanic explorations and the increasing Ottoman influence in the Levant. The reduction in the number of Venetian commercial galleys and the shift towards focusing on the war fleet influenced the state's shipbuilding policies. Throughout the 16th century, wars, piracy, hired fleets, and climate changes affected Venice's shipbuilding process. The rapid recovery of the Ottoman navy after the Battle of Lepanto forced Venice to always be prepared, making military galley production a priority. By 1606, while some of Venice's merchant ships were of foreign origin, the Venetian Arsenal concentrated on military galley production. However, there was also stagnation in galley production in the post-Lepanto period, and the process of building galleons was continuously postponed due to the mentioned reasons.
İnebahtı Deniz Savaşı, Venedik Cumhuriyeti için dönüm noktası olmuştur. Venedik, erken dönemde Osmanlı Devleti donanması karşısında yeterli stratejiye sahip olmamakla birlikte, Chioggia Savaşı'nın ardından Osmanlıların Adriyatik'teki nüfuzunun artmasıyla karşı karşıya kalmıştır. 1537-1538 savaşını sona erdirmek için 1540’ta imzalanan ahidname Osmanlılar Orta Akdeniz'de egemenlik kurmaya çalışırken, Venedik bu dönemde ciddi toprak kayıpları yaşamış ve ekonomik olarak zor durumda kalmıştır. İnebahtı Deniz Savaşı'nın maliyeti ve veba salgını, Venedik'in denizcilik ve ticaretteki altın çağının sona ermesine yol açmış, ticaret filosunun düşüşü büyük okyanus keşifleri ve Levant'taki Osmanlı etkisi gibi faktörlerle daha da pekişmiştir. Venedik'in ticari kadırga sayısının azalması ve savaş filosuna odaklanması, devletin gemi inşa etme politikalarında etkili olmuştur. 16. yüzyıl boyunca savaşlar, korsanlar, kiralanan filolar ve iklim değişiklikleri gibi birçok faktör, Venedik'in gemi inşa sürecini etkilemiştir. İnebahtı Deniz Savaşı'ndan sonra Osmanlı donanmasının hızla toparlanması, Venedik'i her an hazır olmaya zorlamış ve askeri kadırga üretimi öncelik haline gelmiştir. 1606 yılına gelindiğinde Venedik'teki tüccar gemilerinin bir kısmı yabancı üretime aitken, Venedik Tersanesi askeri kadırga üretimine yoğunlaşmıştır. Ancak İnebahtı Deniz Savaşı sonrası dönemde kadırga üretiminde bir duraklama da yaşanmıştır. Kalyon inşa etme süreci belirtilen sebepler dolasıyla sürekli ertelenmiştir.
Venedik Kalyon Kadırga İnebahtı Deniz Savaşı Gemi İnşa Teknolojisi Ekonomi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yeniçağ Akdeniz Tarihi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1 |