Kur’ân-ı Kerim’de, Filistin bölgesi ve Kudüs lafız olarak geçmese de bu topraklara işaret eden birtakım âyetler mevcuttur. Kur’ân kıssalarına bakıldığında Hz. İbrahim’den Hz. Îsâ’ya kadar pek çok peygamber ve kavimlerinin az ya da çok yaşamlarını Suriye, Filistin ve Mısır topraklarında geçirdiği görülür. Kur’ân-ı Kerim, Filistin ve Kudüs bölgesini anlatırken bu coğrafyanın bereketli, kutsal, seçkin ve karye/şehir vasıflarına işaret eder. Bu bölgenin mukaddes şehri Kudüs, burada bulunan en eski mescit de Mescid-i Âksa’dır. Nitekim İsrâ sûresi ilk âyette Mescid-i Aksâ’nın çevresinin mübarek kılındığı bildirilmektedir. Ayrıca âyetlerde “mihrâb” geçmekte olup bu yer de Beytu’l-Makdis içerisinde birtakım peygamberlerin ibadetle meşgul olduğu bölüm olarak bilinmektedir. Hadislerde ise Kudüs şehrinin kutsallığı, Mescid-i Âksâ’yı ziyaret etmenin önemi, burada kılınan namazların fazileti ve burada yaşayanların ortaya koydukları örnek vasıflar zikredilmektedir. Özetle Kur’ân-ı Kerim, Filistin ve Şam coğrafyasını, Hz. İbrahim’den Hz. Muhammed’e kadar pek çok nebinin buluştuğu topraklar; Kudüs’ü de bölgenin en kutsal ve önemli şehri olarak nitelemektedir.
-
-
Teşekkür eder, Kolaylıklar dilerim.
Although the region of Palestine and Jerusalem/Kudus are not mentioned verbally in the Qur’ān, there are some verses that refer to these lands. When we look at the kisas/stories in the Qur’ān, we see that many prophets and tribes, from the Prophet Abraham to the Prophet Jesus, spent their lives, more or less, in the lands of Syria, Palestine and Egypt.When the Qu’rān describes the region of Palestine and Jerusalem, it points out the fertile, holy, distinguished and karya/city characteristics of this geography. The holy city of this region is Jerusalem, and the oldest mosque here is the Masjid al-Aqsā. In fact, it is stated in the first verse of the Surah Al-Isrā that the surroundings of the Masjid al-Aqsā have been blessed. In addition, the verses mention the word “mihrāb” and this is known as the section in Bayt al-Maqdis where some prophets were occupied with worship. In the hadiths, the sanctity of the city of Jerusalem, the importance of visiting the Masjid al-Aqsā, the virtue of the prayers performed here and the exemplary qualities of those living here are mentioned. In summary, the Holy Quran describes the geography of Palestine and Damascus as the lands where many prophets from the Prophet Abraham to the Prophet Muhammad met, and Jerusalem as the most sacred and important city of the region.
Tafsīr Qur’ān Palestine Geography of Kudus/Jerusalem Masjid al-Aqsā
Although the region of Palestine and Jerusalem/Kudus are not mentioned verbally in the Qur’ān, there are some verses that refer to these lands. When we look at the kisas/stories in the Qur’ān, we see that many prophets and tribes, from the Prophet Muhammad to the Prophet Jesus, spent their lives, more or less, in the lands of Syria, Palestine and Egypt.When the Qu’rān describes the region of Palestine and Jerusalem, it points out the fertile, holy, distinguished and karya/city characteristics of this geography. The holy city of this region is Jerusalem, and the oldest mosque here is the Masjid al-Aqsā. In fact, it is stated in the first verse of the Surah Al-Isrā that the surroundings of the Masjid al-Aqsā have been blessed. In addition, the verses mention the word “mihrāb” and this is known as the section in Bayt al-Maqdis where some prophets were occupied with worship. In the hadiths, the sanctity of the city of Jerusalem, the importance of visiting the Masjid al-Aqsā, the virtue of the prayers performed here and the exemplary qualities of those living here are mentioned. In short, the Qur’ān describes the geography of Palestine and Damascus as the lands where many prophets from the Prophet Abraham to the Prophet Muhammad met, and Jerusalem as the most sacred temple in the region.
Tafsir Qur’ān Palestine Geography of Kudus/Jerusalem Masjid al-Aqsā
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tefsir |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 26 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 61 |