Bu çalışma, Orta İran’da konuşulan tehlike altındaki bir azınlık dili olan Halaççanın etnodilbilimsel canlılığına dair algıları derinlemesine incelemeyi amaçlamaktadır. İran, Farsçayı neredeyse tüm toplumsal ve kurumsal alanlarda teşvik eden tek dilli bir politika izlediğinden, Halaçça gibi azınlık dilleri giderek daha fazla marjinalleşmektedir. Bu dil politikası, Halaççanın kullanıldığı işlevsel alanların daralmasına neden olmakta ve bu durum dilin canlılığını etkilemektedir. Bu çalışma, Halaçça konuşan toplulukların dillerinin canlılığını baskın dil olan Farsçayla karşılaştırarak nasıl algıladıklarını anlamayı amaçlamaktadır. Bu algıları incelemek için çalışma, yarı yapılandırılmış görüşmeler ve ayrıntılı saha çalışması notları ile elde edilen nitel verilere dayanmaktadır. Halaçça konuşan altı katılımcıyla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler, konuşurların dillerinin geleceğini nasıl gördüklerine, karşılaştıkları zorluklara ve toplumsal olarak baskın dil olan Farsçanın etkisine dair bilgiler sunmaktadır. Saha gözlemleri, topluluk içindeki günlük dil pratiklerini ve dinamiklerini dikkate alarak bu verileri daha da zenginleştirmiştir. Bulgular, Halaçça konuşanların, dillerinin canlılığını büyük ölçüde düşük algıladıklarını ve dilin tehlike altında olması ve özel ve kamusal yaşamda sınırlı kullanımına dair kaygılarını yansıtmaktadır. Bulgular, aynı zamanda Farsçanın canlılığını son derece yüksek algıladıklarına işaret etmektedir. Bu nitel çalışma, İran’daki azınlık ve baskın diller arasındaki karmaşık etkileşimleri ortaya koymakta ve tehlike altındaki dillerin etnodilbilimsel canlılığını korumanın çekici ama zorlu doğasını konumlandırma teorisi çerçevesinde vurgulamaktadır.
Halaçça konumlandırma kuramı etnodilbilimsel canlılık tehlike altındaki dil Farsça
We thank our Khalaj informants for their contributions.
This paper provides an in-depth exploration of the ethnolinguistic identity of Khalaj speakers, an endangered minority language community in Central Iran, through the lens of positioning theory. In a socio-political landscape dominated by a monolingual policy that elevates Persian in nearly all social and institutional contexts, minority languages such as Khalaj face increasing marginalization. This policy significantly reduces the functional spaces where Khalaj is used, adversely affecting the language's vitality and prospects for survival. The study investigates how Khalaj-speaking communities position their language in relation to the dominant Persian, examining their perceptions of ethnolinguistic vitality. Utilizing qualitative methods, data were gathered through semi-structured interviews and detailed fieldwork notes. Interviews with six key informants from the Khalaj-speaking community provided rich insights into how speakers perceive their language's future, the challenges it encounters, and the influence of Persian as the socially dominant language. Fieldwork observations further enriched this data, capturing the everyday language practices and dynamics within the community. The findings reveal that Khalaj speakers perceive their language’s vitality as low, reflecting significant concerns regarding its endangerment and limited use in both public and private spheres. In contrast, they recognize the vitality of Persian as overwhelmingly high, acknowledging its predominance in education, governance, and media. These perceptions highlight the positioning of Khalaj within the sociolinguistic landscape, revealing the pressures that contribute to language shift and the potential for revitalization efforts. This qualitative study illustrates the complex interplay between minority and dominant languages in Iran, emphasizing the charming yet challenging nature of maintaining ethnolinguistic vitality for endangered languages like Khalaj through the framework of positioning theory.
Khalaj positioning theory ethnolinguistic vitality endangerment Persian
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Toplumsal Dilbilim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 8 Mayıs 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 12 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 19 Sayı: 36 |