Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Erkek Çocuklarda Spor Branşı Tercihinden Bir Kesit: Futbol Fenomeni

Yıl 2025, Cilt: 3 Sayı: 1, 107 - 127, 30.06.2025
https://doi.org/10.71243/dksbd.1665583

Öz

Bu araştırmanın amacı, çocuklarının futbola yöneliminde etkisi olan ebeveynlerin bu noktada, belirleyici ve destekleyici, rollerinin nasıl olduğu ve gelecek beklentilerinin öz değerlendirmeleri ile betimlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Ankaragücü ve Gençlerbirliği spor kulüpleri alt yapısında oynayan 12-14 yaş aralığındaki erkek çocuklarının ebeveynleri oluşturmaktadır. Araştırmaya 13 baba, 3 anne olmak üzere toplam 16 ebeveyn katılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve fenomenolojik desen tercih edilmiştir. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Veriler betimsel ve içerik analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada çok boyutlu bir yönelme, yöneltme ve eğilim yelpazesi ortaya çıkmıştır. Çocuklardan kaynaklı yönelim faktörlerinin, ebeveyn yönlendirme faktörlerine göre daha baskın bir görünümde olduğu belirlenmiştir. Çocukların futbola yöneliminde ilgi, istek, futbol sevgisi faktörlerinin ön planda olduğu görülmüştür. Bazı ebeveynler: futbol ile ilgili geçmiş deneyimlerinin ve ilgilerinin olmasının, çocuklarını futbola yönlendirme noktasında bir etki oluşturduğunu belirtmişlerdir. Ebeveynler futbol branşının çocukları üzerinde oluşturabileceği bazı gelişim boyutlarına değinerek; özellikle sağlık daha sonrasında kariyer, finansal, sosyal ve kişisel gelişim açısından da bu spora yönlendirdiklerini belirtmişlerdir. Ebeveynler, çocuklarının futbola katılımlarında ve sürdürmelerinde gereken desteği sunduklarını belirtmişlerdir. Araştırma bulguları, ebeveynlerin çocuklarının futbol kariyerine yönelik en belirgin beklentilerinin ise futbolun popülaritesi ve maddi kazanç sağlama üzerine olduğunu ortaya koymaktadır.

Etik Beyan

Bu araştırma, Gazi Üniversitesi Etik Komisyonu’ nun 16.04.2024 tarih E-77082166-604.01-934302 sayılı izni doğrultusunda etik açıdan bir sakınca bulunmadığına dair onay alınarak başlatılmıştır.

Destekleyen Kurum

TUBİTAK

Proje Numarası

1919B012337871

Kaynakça

  • Bayraktar, B. & Sunay, H. (2007). Türkiye’de elit bayan ve erkek voleybolcuların spora başlamasına etki eden unsurlar ve spordan beklentileri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 63-72. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000077
  • Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2003). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods, New York: Pearson Education.
  • Cemalcılar, Z. (2010). Schools as socialisation contexts: Understanding the impact of school climate factors on students sense of school belonging. Applied Psychology: An International Review, 59(2), 243-272.
  • Chigbu, U. E. (2019). Visually hypothesising in scientific paper writing: Confirming and refuting qualitative research hypotheses using diagrams, Publications, 7(1), 1-22.
  • Cizrelioğulları, M. N. & Kilili, R. (2021). Ebeveyn tutumlarının çocukların yetenek ve becerilerine etkisi. European Journal of Educational and Social Sciences, 6(1), 130-142.
  • Coakley, J. (2006). The good father: Parental expectations and youth sports, Journal of Leisure Studies, 25(2):155-163.
  • Creswell, J. W. (2019). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri, (Çev. H. Özcan), Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Çon, M., Yetim, A., Ağaoğlu, Ş. A. & Tasmektepligil, M. Y. (1997). Elit düzeyde spor yapanların spora yönelmelerinde ilk ve ortaöğretim kurumlarının etkisi üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 41-53.
  • Dever, A. (2015). Spor sosyolojisi, Genişletilmiş 2. Baskı. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel çalışma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Elçi, G. & Ballı, Ö. M. (2011). Ebeveynlerin çocuklarının serbest zaman aktiviteleri ve spora katılımlarıyla ilgili görüş ve beklentileri. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 36-46.
  • Gökçe, H., Keçeci, K. & Yıldız, A. (2019). Ailelerin çocuklarını spora gönderme sebeplerinin belirlenmesi: Pilot çalışma. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 356366.
  • İlhan, L. (2009). Zihinsel engelli çocuğu olan anne-babaların çocuklarının özel eğitimleri sürecinde beden eğitimi ve spor etkinliklerine yaklaşımlarının değerlendirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi , 3(1) , 38-4.
  • Keskin, V. (2006). Çocuklarını spora yönlendiren anne ve babaların beklentileri (Tez No.192717) [Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kılcıgil, E. (1998). Elit sporcuların sosyal çevreyle ilişkisi ve sosyal çevrenin spora yönelmeye etkisi (Tez No.69188) [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=8Pepk4TFj0dFCG82IYG3vA&no=8Pepk4TFj0dFCG82IYG3vA
  • Kılcıgil, E. (1998). Sosyal çevre-spor ilişkileri (Teori ve Elit Sporculara İlişkin Bir Uygulama), Bağırgan Yayımevi, Ankara.
  • Kılcıgil, E. (2003). Ailelerin çocuklarını yaz futbol okullarına gönderme nedenleri, beklentileri ve sosyo-ekonomik durumları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 11-16. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000001
  • Kotan, Ç., Hergüner, G., Yaman, Ç. (2009). İlköğretim okullarında okuyan sporcu öğrencilerin spor yapmalarında okul ve aile faktörünün etkisi (Sakarya il örneği). Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 49-58.
  • Maxwell, J. A. (2018). Nitel araştırma tasarımı, (Çev. Ç. E. Çevikbaş), Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Meral, S. (2010). Ailelerin çocuklarını futbol okullarına gönderme sebeplerinin araştırılması (Tez No.267551) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=iy8lhgf5MJnfIjnE8c-xMg&no=wS32zqgJamFb2DmA3bltlA
  • Mertens, D. M. (2014). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. New york: Sage
  • Ocak, Y., Keskin, V., Tortop, Y. & Gölünük, S. (2011). Çocuklarını yaz spor okullarına gönderen ailelerin sosyo-ekonomik durumları ve beklentileri. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2(1), 13-22.
  • Öntürk, Y., Karacabey, K., Özbar, N. (2019). Günümüzde spor denilince ilk akla neden futbol gelir? Sorusu üzerine bir araştırma. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi , 17 (2) , 1-12 . https://doi.org/10.33689/spormetre.533739
  • Özgüven, İ. E. (2004). Görüşme ilke ve teknikleri, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Özyürek, A., Özkan, İ., Begde, Z. & Yavuz, N. F. (2015). Okul öncesi dönemde beden eğitimi ve spor. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 3, 479-488.
  • Öztürk, H., Akın, A. & Damar, D. (2016). Velilerin Çocuklarını Basketbol Okullarına Gönderme Sebeplerinde Etkili Olan Nedenlerin Tespiti. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(1), 1-12.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel çalışma ve değerlendirme yöntemleri, (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.), Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Punch, K. F. (2005). Introduction to social research: Quantitative and qualitative approaches. London: Sage.
  • Schader, R. M. (2001). Perceptions of elite female athletes regardlng success attributions and the role of parental influence on talent devolopment. University of Connecticut.
  • Şahan H., Çınar V. Kitle iletişim araçlarının spor kamuoyu üzerine etkisi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2004, Sayı 12, 277.
  • Talimciler, A. (2008). Futbol değil iş: Endüstriyel futbol. İletişim kuram ve araştırma dergisi, 26(2), 89-114.
  • Wheeler, S. (2011). The significance of family culture for sports participation. International Review for Sociology of Sport, 47(2), 235- 252.
  • Yıldız, E. & Çetin, Z. (2020). Takım sporları yapan çocukların sosyal beceri düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 1137-1162. https://doi.org/10.17152/gefad.806973
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel çalışma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yücel, C. G. (2007). 12-15 yaş grubundaki çocukların futbola yönelmesinde etkili olan sosyoekonomik faktörler (Tez No.271694) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=jf5M6RrjI-YW9muSSWO5dA&no=ep6k7D9-Clb-ZVIyf9fSXg
  • Yüksel, M. (2019). Ailenin spora katılımı ile çocuklarının elit spora yönelmesi arasındaki ilişki. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 9(2), 319-326.
  • Yılmaz, O. & Kartal, R. (2022). Tenis sporunda ailenin rolü ve önemi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 277-286.

A Section From The Sports Choice Of Boys: Football Phenomenon

Yıl 2025, Cilt: 3 Sayı: 1, 107 - 127, 30.06.2025
https://doi.org/10.71243/dksbd.1665583

Öz

The aim of this research is to describe the self-evaluation of the parents who have an influence on their children's orientation towards football, what their decisive and supportive roles are at this point, and their future expectations. The study group of the research consists of the parents of boys aged 12-14 who play in the infrastructure of Ankaragucu and Genclerbirligi sports clubs. A total of 16 parents, 13 fathers and 3 mothers, participated in the research. In the resarch, a qualitative research method was used, and a phenomenological design was preferred. Semi-structured interview technique was used as a data collection tool. The data were analyzed using descriptive and content analysis techniques. It has been determined that children's own orientation factors are more dominant than parental orientation factors. It has been observed that the factors of interest, desire and love for football are at the forefront in children's orientation towards football.. Some parents stated that their past experience and interest in football had an impact on directing their children to football. Parents Mentioning some of the developmental dimensions that the football branch can create on their children; They stated that they were directed to this sport especially in terms of health and later career, financial, social and personal development. Parents stated that they provide the necessary support for their children's participation and maintenance in football. Research findings reveal that parents' most prominent expectations for their children's football career are about the popularity of football and financial gain.

Proje Numarası

1919B012337871

Kaynakça

  • Bayraktar, B. & Sunay, H. (2007). Türkiye’de elit bayan ve erkek voleybolcuların spora başlamasına etki eden unsurlar ve spordan beklentileri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 63-72. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000077
  • Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2003). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods, New York: Pearson Education.
  • Cemalcılar, Z. (2010). Schools as socialisation contexts: Understanding the impact of school climate factors on students sense of school belonging. Applied Psychology: An International Review, 59(2), 243-272.
  • Chigbu, U. E. (2019). Visually hypothesising in scientific paper writing: Confirming and refuting qualitative research hypotheses using diagrams, Publications, 7(1), 1-22.
  • Cizrelioğulları, M. N. & Kilili, R. (2021). Ebeveyn tutumlarının çocukların yetenek ve becerilerine etkisi. European Journal of Educational and Social Sciences, 6(1), 130-142.
  • Coakley, J. (2006). The good father: Parental expectations and youth sports, Journal of Leisure Studies, 25(2):155-163.
  • Creswell, J. W. (2019). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri, (Çev. H. Özcan), Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Çon, M., Yetim, A., Ağaoğlu, Ş. A. & Tasmektepligil, M. Y. (1997). Elit düzeyde spor yapanların spora yönelmelerinde ilk ve ortaöğretim kurumlarının etkisi üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 41-53.
  • Dever, A. (2015). Spor sosyolojisi, Genişletilmiş 2. Baskı. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel çalışma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Elçi, G. & Ballı, Ö. M. (2011). Ebeveynlerin çocuklarının serbest zaman aktiviteleri ve spora katılımlarıyla ilgili görüş ve beklentileri. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 36-46.
  • Gökçe, H., Keçeci, K. & Yıldız, A. (2019). Ailelerin çocuklarını spora gönderme sebeplerinin belirlenmesi: Pilot çalışma. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 356366.
  • İlhan, L. (2009). Zihinsel engelli çocuğu olan anne-babaların çocuklarının özel eğitimleri sürecinde beden eğitimi ve spor etkinliklerine yaklaşımlarının değerlendirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi , 3(1) , 38-4.
  • Keskin, V. (2006). Çocuklarını spora yönlendiren anne ve babaların beklentileri (Tez No.192717) [Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kılcıgil, E. (1998). Elit sporcuların sosyal çevreyle ilişkisi ve sosyal çevrenin spora yönelmeye etkisi (Tez No.69188) [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=8Pepk4TFj0dFCG82IYG3vA&no=8Pepk4TFj0dFCG82IYG3vA
  • Kılcıgil, E. (1998). Sosyal çevre-spor ilişkileri (Teori ve Elit Sporculara İlişkin Bir Uygulama), Bağırgan Yayımevi, Ankara.
  • Kılcıgil, E. (2003). Ailelerin çocuklarını yaz futbol okullarına gönderme nedenleri, beklentileri ve sosyo-ekonomik durumları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 11-16. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000001
  • Kotan, Ç., Hergüner, G., Yaman, Ç. (2009). İlköğretim okullarında okuyan sporcu öğrencilerin spor yapmalarında okul ve aile faktörünün etkisi (Sakarya il örneği). Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 49-58.
  • Maxwell, J. A. (2018). Nitel araştırma tasarımı, (Çev. Ç. E. Çevikbaş), Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Meral, S. (2010). Ailelerin çocuklarını futbol okullarına gönderme sebeplerinin araştırılması (Tez No.267551) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=iy8lhgf5MJnfIjnE8c-xMg&no=wS32zqgJamFb2DmA3bltlA
  • Mertens, D. M. (2014). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. New york: Sage
  • Ocak, Y., Keskin, V., Tortop, Y. & Gölünük, S. (2011). Çocuklarını yaz spor okullarına gönderen ailelerin sosyo-ekonomik durumları ve beklentileri. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2(1), 13-22.
  • Öntürk, Y., Karacabey, K., Özbar, N. (2019). Günümüzde spor denilince ilk akla neden futbol gelir? Sorusu üzerine bir araştırma. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi , 17 (2) , 1-12 . https://doi.org/10.33689/spormetre.533739
  • Özgüven, İ. E. (2004). Görüşme ilke ve teknikleri, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Özyürek, A., Özkan, İ., Begde, Z. & Yavuz, N. F. (2015). Okul öncesi dönemde beden eğitimi ve spor. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 3, 479-488.
  • Öztürk, H., Akın, A. & Damar, D. (2016). Velilerin Çocuklarını Basketbol Okullarına Gönderme Sebeplerinde Etkili Olan Nedenlerin Tespiti. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(1), 1-12.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel çalışma ve değerlendirme yöntemleri, (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.), Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Punch, K. F. (2005). Introduction to social research: Quantitative and qualitative approaches. London: Sage.
  • Schader, R. M. (2001). Perceptions of elite female athletes regardlng success attributions and the role of parental influence on talent devolopment. University of Connecticut.
  • Şahan H., Çınar V. Kitle iletişim araçlarının spor kamuoyu üzerine etkisi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2004, Sayı 12, 277.
  • Talimciler, A. (2008). Futbol değil iş: Endüstriyel futbol. İletişim kuram ve araştırma dergisi, 26(2), 89-114.
  • Wheeler, S. (2011). The significance of family culture for sports participation. International Review for Sociology of Sport, 47(2), 235- 252.
  • Yıldız, E. & Çetin, Z. (2020). Takım sporları yapan çocukların sosyal beceri düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 1137-1162. https://doi.org/10.17152/gefad.806973
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel çalışma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yücel, C. G. (2007). 12-15 yaş grubundaki çocukların futbola yönelmesinde etkili olan sosyoekonomik faktörler (Tez No.271694) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=jf5M6RrjI-YW9muSSWO5dA&no=ep6k7D9-Clb-ZVIyf9fSXg
  • Yüksel, M. (2019). Ailenin spora katılımı ile çocuklarının elit spora yönelmesi arasındaki ilişki. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 9(2), 319-326.
  • Yılmaz, O. & Kartal, R. (2022). Tenis sporunda ailenin rolü ve önemi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 277-286.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Simge Aslan 0009-0002-2398-0745

Ekrem Levent İlhan 0000-0002-1117-2700

Proje Numarası 1919B012337871
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 25 Mart 2025
Kabul Tarihi 5 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aslan, S., & İlhan, E. L. (2025). Erkek Çocuklarda Spor Branşı Tercihinden Bir Kesit: Futbol Fenomeni. Dede Korkut Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 107-127. https://doi.org/10.71243/dksbd.1665583