Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin antrenörlük mesleğine yönelik tutumlarının belirlenen değişkenlere göre incelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 3 Sayı: 1, 74 - 84, 30.06.2025
https://doi.org/10.71243/dksbd.1684493

Öz

Bu araştırmanın amacı, Yozgat Bozok Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin, antrenörlük mesleğine yönelik tutum düzeyinde sınıflandırılmasıdır. Çalışmaya, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Yozgat Bozok Üniversitesi'nden gönüllü olarak katılım sağlayan 128 kadın ve 174 erkek olmak üzere toplam 302 öğrenci dahil edilmiştir.
Araştırmada veri toplamak amacıyla, araştırmacılar tarafından toplanan kişisel bilgi formu ve Kan, ve iğerleri, (2018) tarafından geliştirilen 'Antrenörlük Mesleğine Yönelik Tutum (AMYT)' çalışılmıştır. Verilerin konumu Kolmogorov-Smirnov testi ile değerlendirilmiş; basıklık ve çarpıklık değerleri normal dağılım olarak belirlenmiştir. Analiz sürecinde Independent-Samples t testi, One-Way ANOVA ve Pearson analizi yönteminden yararlanılmıştır.
Sonuç olarak, antrenörlük mesleğine yönelik tutumların cinsiyet, yaş, spor branşı ve spor geçmişi gibi değişkenlere bağlı olarak farklılık gösterdiği ortaya konulmuştur. Bu bulgular, spor bilimleri alanındaki eğitim politikalarının ve antrenörlük mesleğine yönelik yönlendirmelerin geliştirilmesi açısından önemli ipuçları sunmaktadır.

Destekleyen Kurum

yok

Kaynakça

  • Abakay, U., & Kuru, E. (2011). Profesyonel ve amatör futbolcuların antrenörleri ile olan iletişim düzeyi farklılıklarının karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(1), 125–131.
  • Adams, G. (1984). National coach: Theory manual. British Amateur Athletic Board.
  • Alparslan, T., & Kılcıgil, E. (2005). Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin sosyo kültürel yapı-meslek seçimi ilişkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 17–26.
  • Aydilek, E. (2019). Beden eğitimi öğretmen adaylarının yaşam doyumları ve beden eğitimi öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (Yüksek lisans tezi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Bacanlı, F. (1995). Mesleki grup rehberliğinin lise öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeylerine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bakırcı, Y. (2015). Beden eğitimi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Can, Ş. (2010). Tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlari. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24), 13–28.
  • Chelladurai, P. (1984). Discrepancy between preferences and perceptions of leadership behavior and satisfaction of athletes in varying sports. Journal of Sport and Exercise Psychology, 6(1), 27–41.
  • Cinpolat, T., Alıncak, F., & Abakay, U. (2016). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 38–47.
  • Cruickshank, A., & Collins, D. (2015). The sport coach. In I. O’Boyle, D. Murray, & P. Cummins (Eds.), Leadership in sport (pp. 155–172). Routledge.
  • Çakır, Ö., Kan, A., & Sünbül, Ö. (2006). Öğretmenlik meslek bilgisi ve tezsiz yüksek lisans programlarının tutum ve özyeterlik açısından değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 36–47.
  • Demirtaş, H., Cömert, M., & Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının öz yeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim ve Bilim, 36(159).
  • Doğan, E., & Şahin, O. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin antrenörlük mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi.
  • Doğaner, S., & Özbek, O. (2019). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının mesleki etik ilkelere ve öğretmenliğe yönelik tutumlarına ilişkin görüşleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 197–208.
  • Durmuşoğlu-Saltalı, N., Arslan, E., & Budak, O. (2012). Kişilerarası öz yeterliklerin öğretmenlik tutumlarını yordama gücü: Okul öncesi öğretmenleri üzerinde bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 77–84.
  • Eren, E. (2001). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi (7. baskı). Beta Yayınları.
  • Eroğlu, C. (2013). Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (Yüksek lisans tezi, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: SAGE Publications.
  • Güllü, M. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının araştırılması (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Holland, J. L. (1997). Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments. Psychological Assessment Resources.
  • İlgan, A., Sevinç, Ö. S., & Arı, E. (2013). Pedagojik formasyon programı öğretmen adaylarının mesleki tutum ve çağdaş öğretmen algıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 175–195.
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum, algı, iletişim (5. baskı). Siyasal Kitabevi.
  • İslam, A., & İmamoğlu, O. (2019). Spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi (Ordu Üniversitesi örneği). Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 1313–1324.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni insan ve insanlar (10. baskı). Evrim Yayınevi.
  • Kan, A., Demir, H., & Yılmaz, A. (2018). Antrenörlük mesleğine yönelik tutum ölçeği (AMYT) geliştirme çalışması. [Yayın türü ve detay eksik – lütfen tamamlayınız].
  • Karakoç, Ö., Yüksek, S., Aydın, A. D., Karakoç, B., Yetiş, Ü., & Baydil, B. (2011). Milli takım düzeyindeki erkek judocuların kulüp antrenörlerinde gözlemledikleri etik dışı davranışlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 321–332.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayınları.
  • Kayhan, R. F., & Erdem, K. (2019). Spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin antrenörlük mesleğine tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(68), 1415–1421.
  • Koca, C. (2018). Sporda toplumsal cinsiyet eşitliği: Haritalama ve izleme çalışması. CEİD Yayınları.
  • Koç, M. (1994). K. T. Ü. Fatih Eğitim Fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin mesleki seçimlerine etki eden faktörlerin belirlenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 204, 4–8.
  • Korkmaz, G. (2009). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okul yaşam kalitesini algılama düzeyleri ve mesleki tutumlarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Kuvaç, M., & Koç, I. (2014). Preservice science teachers’ critical thinking dispositions: İstanbul University sample. Turkish Journal of Education (TURJE), 3(2), 46–59.
  • Külahoğlu, Ş. (2000). İyi öğretmenlik: Yetenek mi, beceri mi? Eğitim Araştırmaları Dergisi, (2), 52–58.
  • Maio, G., Haddock, G., & Verplanken, B. (2019). Tutum psikolojisi ve tutum değişimi. Bilge Yayınları.
  • Ongan, H. T., & Demiröz, D. M. (2010). Akademik futbol: Futbolda rekabet – başarı ilişkisi. Hiperlink Yayınları.
  • Öner, Ç. (2017). Investigation of authentic leadership in terms of lifelong learning tendency and compassionate love skills of coaching students of Faculty of Sports Sciences. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 1–20.
  • Potrac, P., Jones, R., & Armour, K. (2002). 'It's all about getting respect': The coaching behaviors of an expert English soccer coach. Sport, Education and Society, 7(2), 183–202.
  • Sagas, M., Cunningham, G. B., & Pastore, D. (2006). Predicting head coaching intentions of male and female assistant coaches: An application of the theory of planned behavior. Sex Roles, 54, 695–705.
  • Sağlam, C., & Çeviker, A. (2022). Antrenörlerin öz yeterlilik ve antrenörlüğe yönelik tutum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 662–676.
  • Sakallı, N. (2001). Sosyal etkiler: Kim kimi nasıl etkiler?
  • Sarı, İ., & Bulut, Y. (2020). Antrenörlük mesleğine yönelik tutum ölçeği: Üniversite öğrencileri için geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri Dergisi.
  • Selağzı, S., & Çepikkurt, F. (2014). Antrenör ve sporcu iletişim düzeylerinin belirlenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(1), 11–18.
  • Stirling, A. E., & Kerr, G. A. (2009). Abused athletes' perceptions of the coach-athlete relationship. Sport in Society, 12(2), 227–239.
  • Sunay, H. (1997). Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü'nün uyguladığı antrenör eğitimi programlarının değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(4), 44–60.
  • Sunay, H. (2013). Coaching practices of first and second league women-men volleyball coaches in Turkey. Life Sciences Journal, 10(7), 556–561.
  • Sunay, H., & Gürbüz, P. (2003, Ekim). Beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının öğrenim gördükleri alana ilişkin tutumları (Ankara ili örneği). Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Sural, V., İlhan, E. L., & Esentürk, O. K. (2018). Özel sporcularla çalışan antrenörlerin iş doyum düzeylerinin incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(2), 126–137.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (1. baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Terzi, A. R., & Tezci, E. (2007). Necatibey Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52(52), 593–614.
  • Turgut, M., Gökyürek, B., & Yenel, İ. F. (2004). Determination of the preference causes and expectations of the students having education in the areas of trainer education administration and sports management in the schools of physical education and sports. G.Ü. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 91–99.
  • Yamaner, F., & Baykan, E. (2020). Üniversite öğrencilerinin güreş branşına yönelik tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 38–46.
  • Yanıkkerem, E., Altınparmak, S., & Karadeniz, G. (2004). Gençlerin meslek seçimini etkileyen faktörler ve benlik saygıları. Nursing Forum Dergisi, 7(2), 61–62.
  • Yıldız, S. M. (2007). Factors affecting the quality of educational services at schools of physical education and sports. Kastamonu Education Journal, 15(1), 451–462.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erol Baykan 0000-0002-7429-3446

Sevcan Boyraz 0009-0004-2354-3769

Mustafa Çağrı Alakaş 0009-0000-3730-8517

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 26 Nisan 2025
Kabul Tarihi 18 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Baykan, E., Boyraz, S., & Alakaş, M. Ç. (2025). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin antrenörlük mesleğine yönelik tutumlarının belirlenen değişkenlere göre incelenmesi. Dede Korkut Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 74-84. https://doi.org/10.71243/dksbd.1684493