Firmalar bir takım tanıtım araçlarını kullanarak firma performansını artırmaya çalışırlar. Bu tanıtım araçları içerisinde en önemli olanlarından biri de reklam tanıtım aracıdır. Bu çalışmada BIST imalat sektöründe faaliyette bulunan firmaların reklam harcamalarının firma büyüme performansına etkisi panel veri analizi kullanılarak araştırılmıştır. Araştırmada firma performansını temsilen toplamda iki model oluşturulmuştur. 2010-2019 dönemi boyunca imalat sektöründe reklam harcaması yapan toplamda 43 firmanın verisi kullanılarak analizler yapılmıştır. Hesaplanan değişkenler bağımlı, bağımsız ve kontrol değişkeni olarak üç gruba ayrılmıştır. Reklam harcamalarının etkisini tespit edebilmek amacıyla yapılan çalışmalardan bağımsız değişkenin Reklam Harcamaları / Satışlar olması kararlaştırılmıştır. Ardından firma büyüme performanslarından olan aktiflerdeki büyüme ve satışlardaki büyüme değişkenleri bağımlı değişken olarak belirlenmiş ve son olarak panel veri analizi kullanılarak reklam harcamalarının firma performansına etki düzeyini araştıran çalışmalardan hareketle satışların logaritması ve kaldıraç oranı değişkenleri kontrol değişkeni olarak modele dahil edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, reklam harcamalarının firmalarda aktif büyümeyi negatif etkilediği, satışlardaki büyüme ile aralarında anlamlı bir ilişki olmadığı tespit edilmiştir. Firma bazlı birim etkilere bakıldığında; reklam harcamalarının firmalara olan etkisinin farklılık gösterdiği, reklam harcaması yapan bazı firmaların reklam harcamalarından olumlu, bazı firmaların ise olumsuz etkilendiği tespit edilmiştir.
Reklam Harcamaları Panel Veri Analizi Firma Performansı Büyüme
Firms try to increase firm performance by using a number of promotional tools. One of the most important of these promotional tools is the advertising promotion tool. In this study, the effect of advertising expenditures of companies operating in the BIST manufacturing sector on company growth performance was investigated using panel data analysis. In the research, a total of two models were created to represent firm performance. Analyzes were made using the data of 43 companies that spent advertising in the manufacturing sector during the 2010-2019 period. The calculated variables were divided into three groups as dependent independent and control variables. In order to determine the effect of advertising expenditures, it was decided that the independent variable would be Advertising Expenditures / Sales. Then, growth in assets and growth in sales variables, which are among firm growth performances, were determined as dependent variables, and finally, logarithm of sales and leverage ratio variables were included in the model as control variables, based on studies investigating the effect of advertising expenditures on firm performance using panel data analysis. According to the results of the analysis, it has been determined that advertising expenditures have a negative effect on active growth in companies and there is no significant relationship between sales growth and sales growth. Looking at the firm-based unit effects; It has been determined that the effect of advertising expenditures on companies differs, that some companies that make advertising expenditures are positively affected by advertising expenditures, and some companies are negatively affected.
Advertising Expenditures Panel Data Analysis Firm Performance Growth
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Panel Veri Analizi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Mayıs 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 29 |
Bu dergide yayınlanan tüm çalışmalar, Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License kapsamında lisanslanmıştır.