This
research is purposed to determine the school administrators perceptions about
their procrastination behavior, workload, and personality traits by
quantitative research techniques in the sample of 270 school administrators (77
principals and 193 vice-principals) working in the primary and high schools
located in central district of Malatya province. For the quantitative research,
‘survey model’ was used. The data of the research were collected with
‘Procrastination Scale for School Administrators’, developed by the researcher,
‘Role-Oriented Workload Scale’ and ‘Big Five Factor Personality Scale’ scales.
The variables of gender, subject, duty, school type, were also examined in the
relation between procrastination behavior, workload, and personality traits.
Based
on the findings of the research, it was concluded that administrators display
procrastination behaviors partially, they perceive their workload at moderate
level, they ‘generally’ agree with the conscientiousness subscale of the
personality scale, moderately agree with the ‘agreeableness’ subscale, and
‘generally’ agree with the neuroticism subscale.
A
moderate positive correlation was found between procrastination and workload
(r=.602, p=.01), a moderate negative correlation was found between procrastination
and conscientiousness personality trait (r=-.496, p=.01), and a slight negative
correlation was found between workload and conscientiousness subscale (r=
-.321, p=.01).
It is expected that school
administrators should be
internally supervised in order to avoid postponement of their duties from the
findings of their work, and have a high level of work satisfaction and
organizational commitment for task internalizations. Effective time management
and internal audit skills of administrators should be developed.
School administrators procrastination behavior workload personality traits
Okul
yöneticilerinin; ertelemecilik davranışlarına, iş yüklerine ve kişilik
özelliklerine ilişkin algılarını belirlemeyi amaçlayan çalışma, Malatya ili merkez ilçe belediye sınırları içerisindeki
ilkokul ve ortaokullarda görev yapan 77 müdür, 193 müdür yardımcısı olmak üzere
toplam 270 okul yöneticisi ile yürütülmüştür. Araştırmada “tarama
(survey)” modeli kullanılmıştır. veriler, araştırmacı
tarafından geliştirilen “Okul
Yöneticileri Ertelemecilik Davranışları Ölçeği”, “Rol Kaynaklı İş yükü Ölçeği” ve “5 Faktör Kişilik Özellikleri Ölçeği”
kullanılarak toplanmıştır. Ayrıca cinsiyet, branş, görev türü, okul türü değişkenleri ile ertelemecilik, iş yükü ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkiler de incelenmiş
ve yorumlanmıştır. Araştırma
bulgularına göre, yöneticiler ertelemecilik davranışlarını “kısmen”
sergilemekte, iş yüklerini orta düzeyde algılamakta, kişilik ölçeğinin
sorumluluk alt boyutuna “çoğunlukla”, geçimlilik alt
boyutuna “orta düzeyde”, duygusal denge alt
boyutuna ise“çoğunlukla” katılmaktadırlar.
Ertelemecilik ile iş yükü arasında orta düzeyde pozitif yönde (r=.602, p=.01), ertelemecilik ile sorumluluk kişilik özelliği arasında
orta düzeyde negatif yönde (r=-.496, p=.01), iş yükü ile sorumluluk
(r= -.321, p=.01) arasında ise düşük düzeyde negatif yönde ilişki bulunmuştur. Çalışma
bulgularından hareketle görevlerin ertelenmemesi için yöneticilerin içten
denetimli olmaları, görevleri içselleştirmeleri için yüksek bir iş doyumuna ve
örgütsel bağlılık düzeyine de sahip olmaları beklenmektedir. Yöneticilerin
etkili zaman yönetimi ve içten denetim becerilerinin geliştirilmesi
sağlanmalıdır.
Okul yöneticisi ertelemecilik davranışları iş yükü kişilik özellikleri.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 2 |
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Adres: Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bornova/İzmir