One of the processes performed in evaluating the effectiveness of educational activities is supervision. The main purpose of the supervision is to determine the degree to which educational goals are achieved and to take measures to achieve better results. The aim of this study is to examine the guidance and supervisory guideline of teachers' houses and teachers' houses and evening arts schools on the basis of legal documents and educational supervision literature. The document analysis method, which is one of the qualitative research methods, was used in the study, and the data were subjected to content analysis. According to the results of the study, it can be argued that the guideline is generally consistent with legal documents, but some articles are not up to date according to legal documents and that there is uncertainty of legal basis and inconsistency with legal documents in points such as missing reference to the relevant legal bases. In addition, while it can be argued that the guideline is generally consistent with the literature, the inconsistency with the literature can be associated with the lack of content and reference and also with contradicting codes.
Educational Supervision Supervisory guideline Teachers' House Evening Art Schools
Eğitim-öğretim faaliyetlerinin etkililiğinin değerlendirilmesinde gerçekleştirilen süreçlerden biri denetimdir. Denetimin temel amacı eğitim-öğretim amaçlarına ulaşılma derecesini saptamak ve daha iyi sonuçlar elde etmek için önlemler almaktır. Bu çalışmanın amacı, öğretmenevleri, öğretmenevi ve akşam sanat okulları rehberlik ve denetim rehberinin yasal belgeler ve eğitim denetimi alanyazını temelinde incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yönteminin kullanıldığı çalışmada, veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmanın sonuçlarına göre, rehberin yasal belgelerle genel olarak tutarlı olduğu ancak bazı maddelerin yasal belgelere göre güncel olmadığı, yasal dayanak belirsizliğinin olduğu ve ilgili yasal dayanaklara eksik gönderme yapıldığı gibi noktalarda yasal belgelerle tutarsızlığından söz edilebilir. Ayrıca rehberin alanyazınla da genel olarak tutarlı olduğu söylenebilecekken; içerik eksikliği, atıfsızlık ve aykırılık kodlarıyla alanyazına göre tutarsızlığına değinilebilir.
Eğitim Denetimi Denetim Rehberi Öğretmenevi Akşam Sanat Okulları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 3 |
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Adres: Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bornova/İzmir