Araştırmada, kadın futbolcuların eğitiminde atletik zihinsel enerjileri ve sporda cesaret düzeyleri ile arasındaki ilişkide futbolda psikolojik becerilerin aracılık etkisinin olup olmadığı belirlemek amacıyla özgün teorik bir model kurulmuş ve bu model de Sobel testi ile değerlendirilmiştir. Alanyazına yeni bilgiler katmayı amaçlayan aracılık çözümlemeleri kuramsal araştırma niteliğindedir. Oluşturulan sobel test modelinde kadın futbolcuların sporda cesaret ölçeği bağımlı değişken, atletik zihinsel enerji ölçeği bağımsız değişken ve futbolda psikolojik beceriler ölçeği de aracı değişken olarak belirlenmiştir. Araştırmaya 2021-22 Türkiye Futbol Federasyonu’nun belirlediği kadın futbol liglerinde oynayan 307 kadın futbolcu katılmıştır. Veri toplama aracı olarak, kişisel bilgiler formu, “Profesyonel Futbolcularda Psikolojik Beceriler Ölçeği-16 (SPSS-16)”, “Sporda Cesaret Ölçeği-31 (SCS-31)” ile “Atletik Zihinsel Enerji Ölçeği (AMES)” kullanılmıştır. Araştırmada kadın futbolcuların atletik zihinsel enerjilerinin onların psikolojik becerilerine etki düzeyleri, psikolojik beceri düzeylerinin onların cesaret düzeylerini nasıl etki ettiği, atletik zihinsel enerjileri onların cesaret düzeylerini yaptığı etkiyi ve son olarak da atletik zihinsel enerjileri onların psikolojik becerileri ile cesaretlerini arasında aracılık etkisine sebep olup olmadığı hipotezlerine çözüm aranmıştır. Araştırma sonucunda, kadın futbolcuların atletik zihinsel enerjilerinin psikolojik beceri düzeylerini pozitif yönlü, psikolojik becerilerinin cesaret düzeylerini olumlu olarak, atletik zihinsel enerjileri onların cesaretleri olumlu yönde ve son olarak da kadın futbolcuların psikolojik becerileri onların cesaret ve atletik zihinsel enerjileri arasında tam aracılık etkisinin olduğu belirlenmiştir. Araştırma için önerilen teorik model doğrulanmıştır. Araştırma için önerilen teorik model edinilen verilerle kurulan üç farklı model ile değerlendirilmiş ve hipotezler ile de doğrulanmıştır. Kadın futbolcuların eğitiminde özellikle altyapılarda fiziksel eğitimin yanı sıra mental eğitim ile birlikte psikolojik ve zihinsel gelişimlerine dikkat edilmesi gerekmektedir. Kadın futbolcuların cesur hareketler desteklenmeli, cesur davranışların onların müsabaka esnasındaki atletik zihinsel enerjileri ve psikolojik becerileri ile ilişkili uygulamalar yapılarak farkındalık düzeyleri artırılması önerilebilir.
Sporcu eğitimi Atletik zihinsel enerji Futbolda psikolojik Beceri Sporda cesaret
yok
yok
yok
This study investigated whether psychological skills played a mediating role between athletic mental energy and sports courage in training female soccer players. The study developed an original theoretical model, which was tested using the Sobel test. Mediation analyses are theoretical research designs as they aim to add new information to the literature. In the Sobel test model, sports courage was the dependent variable, athletic mental energy was the independent variable, and soccer psychological skills were the mediating variable. The sample consisted of 307 female soccer players from the women's soccer leagues of the 2021-2022 Turkish Football Federation. Data were collected using a sociodemographic characteristics questionnaire, the Soccer Psychological Skills Scale-16 (SPSS-16), the Sports Courage Scale-31 (SCS-31), and the Athletic Mental Energy Scale (AMES). This study sought answers to four hypotheses: (1) the effect of female soccer players' athletic mental energy on their psychological skills, (2) the effect of psychological skill levels on their courage levels, (3) The effect of athletic mental energy on their courage levels, and (4) the mediating effect of athletic mental energy between their psychological skills and their courage. Psychological skills affected athletic mental energy and courage positively. Athletic mental energy affected sports courage positively. Psychological skills played a mediating role between athletic mental energy and sports courage. The theoretical model was evaluated using three models and confirmed with hypotheses. Coaches and trainers should pay attention to the mental as well as physical aspects to train female soccer players. The results confirmed the theoretical model. Authorities should encourage female soccer players to engage in bold actions and inform them about the significance of athletic mental energy and psychological skills.
Athlete training Athletic mental energy sports courage Soccer psychological skill
yok
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Sayı Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | yok |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 1 |
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Adres: Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bornova/İzmir