Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Ayrımcılık Algısı ve Ayrımcılık Deneyimleri

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 88, 3 - 36, 18.04.2025

Öz

Bu çalışma 18-25 yaş arasındaki üniversite öğrencilerinin ayrımcılık algılarını ve ayrımcılık deneyimlerini anlamaya çalışmaktadır. Bu çerçevede 349 kişiye çevrimiçi olarak anket uygulanmış ve 16 kişiyle yüz yüze derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Araştırmaya katılan gençlerin çoğunluğu Türkiye’de çok fazla ayrımcılık olduğunu düşünmektedir ve yaklaşık üçte ikisi ayrımcılığın bir biçimini deneyimlemiştir. Daha da önemlisi, katılımcıların kendileri de ayrımcılık olarak ifade edilebilecek tutum ve düşüncelere sahiptir. Diğer taraftan ayrımcılıkla karşılaşanların çoğunluğu bir sonuç alamayacağını düşündüğü için ayrımcılıkla mücadele etmekte isteksizdir. Bu noktada ayrımcılıkla mücadele etmesi gereken devlet kurumlarının yeterince işlemediği ortaya çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Antonovsky, Aaron. (1960). “The Social Meaning of Discrimination”, Phylon, 21/1.
  • Avrupa Komisyonu. (2005). Ayrımcılıkla Mücadele, Avrupa Komisyonu, İstihdam, Sosyal İşler ve Eşit Fırsatlar Genel Müdürlüğü.
  • Balcı, A., & Tuncel, G. (2017). “Öğretmen Adaylarının Önyargı ve Ayrımcılığa İlişkin Deneyimlerinin Fenomenolojik Analizi”, Kesit Akademi Dergisi, 11.
  • Creswell, John W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design, Choosing Among Five Traditions, Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Glesne, C. (2013). Nitel Araştırmaya Giriş, (.ev. Editörleri A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu), 3. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Göregenli, M. (2018). “Ayrımcılıkla Mücadele: Sosyal Psikolojik Değiniler”, Ayrımcılığın Yüzleri içinde (der: Ülkü Doğanay), Ankara: Kapasite Geliştirme Derneği Yayını.
  • Gül, İ. I., & Karan, U. (2011). Ayrımcılık Yasağı: Kavram, Hukuk, İzleme ve Belgeleme, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nin tüm maddelerini görmek için: https://l24.im/9DHc
  • Johnson, G. D. Guillard, V. (2017). “Discriminations dans les Services Marchands: Le Cas des Chambres D’hôtes en France”, Dauphine Recherches en Management içinde, Paris: La Découverte.
  • Korkut, L. (2009). Ayrımcılık Karşıtı Hukuk, İnsan Hakları Gündemi Derneği.
  • Leblebici, Doğan N. ve ark. (2005). “Employment of Persons with Disabilities in Turkey: The Effectiveness of Current Measures fort he Prevention of Discrimination”, Toplum ve Sosyal Hizmet, 16/1.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü, (çev. O. Akınhay & D. Kömürcü). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Pratto, F., Sidanius, J., & Levin, S. (2006). “Social dominance theory and the dynamics of intergroup relations: Taking stock and looking forward”, European Review of Social Psychology, 17(1), 271-320.
  • Rothery, M., Jr., Grinnell, R. M., Tutty, L. M. (1996). Qualitative Research for Social Workers: Phases, Steps and Tasks, Boston: Ally and Bacon Publications.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyaset Bilimi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Kemal Coşkun

Merve Fidan

Yayımlanma Tarihi 18 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 15 Ocak 2025
Kabul Tarihi 19 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 88

Kaynak Göster

APA Coşkun, M. K., & Fidan, M. (2025). Üniversite Öğrencilerinin Ayrımcılık Algısı ve Ayrımcılık Deneyimleri. Eğitim Bilim Toplum, 22(88), 3-36.