The aim of this study is to analyse the postgraduate theses on school climate in Turkey from a thematic perspective. In the YÖKTEZ database, 81 theses completed between 2020-2024 were analysed and systematically classified and evaluated in line with the profile characteristics of these theses, the universities where they were published, the data collection tools used, the themes addressed, and the aims and recommendations of the studies. The findings revealed that researchers associated the concept of school climate with variables such as school commitment, academic achievement, school effectiveness, self-efficacy and organisational justice. It was determined that the majority of the studies were conducted at the master's level, quantitative research methods were widely used and the "School Climate Scale" developed by Canlı et al. and the "Organisational (School) Climate Scale" developed by Hoy and Tarter were frequently preferred as data collection tools. In addition, it was determined that the postgraduate theses were grouped under five themes in terms of purpose. In the context of the suggestions offered by the studies, it was determined that school administrators should develop practices that will contribute to the improvement of school climate and in-service trainings should be organised, while researchers were advised to use different samples, methods and variables. As a result of this study, it is concluded that increasing the methodological diversity of school climate research in Turkey and implementing practical suggestions will make significant contributions to making educational environments more positive.
Bu araştırmanın amacı, Türkiye'de okul iklimi üzerine yapılan lisansüstü tezleri tematik bir perspektifle analiz etmektir. YÖKTEZ veri tabanında 2020-2024 yılları arasında tamamlanan 81 tez incelenmiş ve bu tezlerin profil özellikleri, yayımlandıkları üniversiteler, kullanılan veri toplama araçları, ele alınan temalar ve çalışmaların amaçları ile önerileri doğrultusunda sistematik bir şekilde sınıflandırılıp değerlendirilmiştir. Bulgular, araştırmacıların okul iklimi kavramıyla en çok okula bağlılık, akademik başarı, okul etkililiği, öz-yeterlilik ve örgütsel adalet gibi değişkenleri ilişkilendirdiğini ortaya koymuştur. Çalışmaların büyük çoğunluğunun yüksek lisans düzeyinde gerçekleştirildiği, nicel araştırma yöntemlerinin yaygın olarak kullanıldığı ve veri toplama aracı olarak Canlı ve arkadaşları tarafından geliştirilen “Okul İklimi Ölçeği” ile Hoy ve Tarter tarafından geliştirilen “Örgütsel (Okul) İklim Ölçeğinin” sıklıkla tercih edildiği tespit edilmiştir. Ayrıca, yapılan lisansüstü tezlerin amaç bakımından beş tema altında toplandığı belirlenmiştir. Araştırmaların sunduğu öneriler bağlamında ise okul yöneticilerinin okul ikliminin iyileştirilmesine katkıda bulunacak uygulamalar geliştirmeleri ve hizmet içi eğitimlerin düzenlenmesi öne çıkarken, araştırmacılara farklı örneklem, yöntem ve değişkenler kullanılmasının önerildiği tespit edilmiştir. Bu çalışmanın sonucunda, Türkiye'de okul iklimi araştırmalarının metodolojik çeşitliliğini artırmanın ve uygulamalı önerilerin hayata geçirilmesinin, eğitim ortamlarının daha olumlu hale gelmesine önemli katkılar sağlayacağı sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | İnceleme Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 1 |