Öz
Bu çalışma 1886’da kurulan Saint Michel Fransız Lisesinin tarihçesi ve kendine has eğitim sistemini içermektedir. Hazırladığı eğitim programıyla “insan inşa etmeyi” amaçlayan Lasalyen eğitim sisteminin öncülerinden olan lisenin tarihi, arşiv belgelerinin ışığında ilk kez bu denli ayrıntılı kaleme alınmıştır. Yıllar içinde değişen müfredat analiz edilerek verilen dersler ve bu derslerin değişim ve gelişimleri tespit edilmiş ve tabloyla okunabilir hale getirilmiştir. Lisenin bir erkek okulu olarak açılması sebebiyle okula kaydolan ilk kız öğrenci; yine yabancı okulların Osmanlı döneminde bir süre Türklere yasak olması sebebiyle okula kaydolan ilk Türk öğrenci bu çalışmayla ortaya çıkarılmıştır.
Sainte Jeanne d’Arc Lisesi ve Saint Michel Lisesinin güçlerinin birleşimi, başarıyı bir adım ileri taşımış ve 1936-1937 eğitim öğretim yılından itibaren okul St. Michel Fransız Lisesi adıyla “eğitimli ve dünyayı kavrayabilen insan” yetiştirmeye devam etmiştir. Okul yönetiminin, mevcut hükümetlerin eğitim politikalarına uymasıyla kapıları hiç kapanmayan lise, Lasalyen eğitim sisteminden de ödün vermediği için kalitesini günümüze kadar korumayı başarmıştır.
Kurucularının din adamı olmasına rağmen okulun Türk coğrafyasındaki ilk laik ve karma Fransız lisesi olması, onu diğer Fransız liselerinden ayırmaktadır. Özetle okul, kendini gelenekten geleceğe, Osmanlı’dan Cumhuriyet’in ikinci yüzyılına kadar taşımıştır.
St. Michel Lisesi Yabancı Okullar Lasalyen Eğitim Sistemi Eğitim Tarihi Fransız Okulları.
St. Michel Lisesi müdürü Sayın Jean-Michel Ducrot’ya, Müdür Başyardımcısı Ayla Ağırbaş’a, arşivdeki samimi yardımları ve içten dostlukları için Melida Çetinoğlu ve Aslin Akgün’e, Alev Aksu’ya, Beyhan Zengin’e, Mezunlar Derneği Başkanı Budak Özeler’e ve metinde adı geçen röportaj yaptığım tüm okul öğretmenlerine, ismini zikredemediğim ve “St. Michel sadece bir okul değildir, bir yuvadır” ortamını bana derinden hissettiren tüm okul personeline teşekkürü borç bilirim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çağdaş Dünya Tarihi (Diğer) |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 24 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 40 Sayı: 1 |