Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Küresel Isınma Konusundaki Bilgi Düzeyleri, Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri ve Öğretmen Özyeterlik Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre Araştırılması

Yıl 2025, Cilt: 16 Sayı: 31, 257 - 281, 16.07.2025

Öz

Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmenlerinin küresel ısınma konusundaki teknolojik pedagojik alan bilgisi ve sınıf içi uygulamalarının araştırılmasıdır. Araştırmada, ilişkisel tarama modeline yer verilmiştir. Araştırmaya gönüllü olarak katılımları sağlanmış toplam 108 fen bilgisi öğretmeni araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırma verileri; Kişisel Bilgi Formu, Küresel Isınma Bilgi Anketi, Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri Ölçeği ve Öğretmen Özyeterlik Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veriler; Bağımsız Örneklemler T-Test, Tek Yönlü ANOVA ve Pearson Korelasyon kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada, fen bilimleri öğretmenlerinin ders verdikleri sınıfların öğrenci sayısı ortalaması arttıkça küresel ısınma bilgi düzeylerinin azaldığı; öğretmenlerin küresel ısınma bilgi düzeyleri arttıkça, teknopedagojik eğitim yeterliklerinin ve öğretmen öz yeterliklerinin arttığı; teknopedagojik eğitim yeterliklerinden birindeki artışın, diğer yeterliklerde yüksek düzeyde artışa neden olduğu; öğretmenlerin yaşları arttıkça teknopedagojik eğitim yeterliklerinden uygulama boyutunun azaldığı; öğretmenlerin haftalık ders saati süreleri arttıkça teknopedagojik eğitim yeterliklerinden uygulama boyutunun arttığı; öğretmen özyeterliklerinden birindeki artışın, diğer yeterliklerde yüksek düzeyde artışa neden olduğu; teknopedagojik eğitim yeterliklerindeki artışın ya da öğretmen özyeterliklerindeki artışın, bu iki yeterliliğin genelinde bir artışa neden olduğu görülmüştür. Araştırma sonuçlarının; fen bilimleri öğretmenlerinin çalışmalarına yol göstereceğine, fen öğretimine yönelik programlara ve alan yazına katkısının olacağına ve yapılması düşünülen etkinlikleri teşvik edeceğine inanılmaktadır.

Etik Beyan

Harran Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu 2023/12 numaralı kurul kararı ile onaylamıştır.

Kaynakça

  • Alpar, C. (2022). Spor sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik güvenirlik: SPSS’de çözümleme adımları ile birlikte. 7. Baskı, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Avcı, T. (2014). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ve öz güven düzeylerinin belirlenmesi [Yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/
  • Bağdiken, P., & Akgündüz, D. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüven düzeylerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 535–566. https://doi.org/10.17152/gefad.357224
  • Bayraktar, H. V., & Çelik, O. (2021). Öğretmenlerin öz yeterlilikleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İZÜ Eğitim Dergisi, 3(6), 98-127.
  • Beşballı, S. G. (2023). Çevre sorunları çerçevesinde küresel iklim değişikliği. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 500-521.DOI: https://doi.org/10.22466/acusbd.1388179
  • Bilgi, K. (2021). Fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel ısınma hakkında bilgi ve tutum düzeylerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi)
  • Boz, N., & Boz, Y. (2008). A qualitative case study of prospective chemistry teachers’ knowledge about ınstructional strategies: Introducing particulate theory. Journal of Science Teacher Education, 19(2), 135-156.
  • Bozkurt, O. & Kaya, O. N. (2008). Teaching about ozone layer depletion in Turkey: Pedagogical content knowledge of science teachers. Public Understanding of Science, 17(2), 261-276.
  • Burmabıyık, Ö. (2014). Öğretmenlerin teknolojik pedagojik içerik bilgilerine yönelik öz-yeterlilik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yalova ili örneği) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi, Ankara.
  • Capa, Y., Çakıroğlu, J. & Sarıkaya, H. (2005). The development and validation of a Turkish version of teachers’ sense of efficacy scale. Education and Science, 30(137), 74-81.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımları (Çev. Ed. S. B. Demir). Eğiten Kitap.
  • Cengiz, E., & Daşdemir, İ. (2021). Determining the technological pedagogical content knowledge (TPACK) self-efficacy of science teachers. In Ş. Koca, G. Salı, & Ç. Kan (Eds.), Research and reviews in educational sciences (pp. 213–242). Gece Kitaplığı.
  • Deniz, S. (2018). Tartışılan konuların ilkokul eğitim programlarında yer alıp almamasına yönelik öğretmen görüşleri (Malatya ili örneği). (Yüksek lisans tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Eroğlu, B., & Aydoğdu, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel ısınma hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2): 345-374.
  • Guzey, S. S., & Roehrig, G. H. (2009). Teaching science with technology: Case studies of science teachers’ development of technology, pedagogy, and content knowledge. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 25–45.
  • Graham, R. C., Burgoyne, N., Cantrell, P., Smith, L., St Clair, L. & Harris, R. (2009). Measuring the TPACK confidence of inservice science teachers. TechTrends, 53(5), 70-79.
  • Hırça, N. ve Şimşek, H. (2013). Öğretmen adaylarının fen konularına yönelik tekno-pedagojik bilgi bütünleştirmelerinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1), 57-82.
  • Jang, S. J., & Tsai, M. F. (2012). Exploring the TPACK of Taiwanese elementary mathematics and science teachers with respect to use of interactive whiteboards. Computers and Education, 59(2), 327-338.
  • Kabakçı-Yurdakul, I. & Odabaşı, H. F. (2013). Teknopedagojik eğitime dayalı öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ed.: Işıl Kabakçı Yurdakul, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. 6. Baskı. Asil Yayınevi, Ankara.
  • Karaban, H. (2016). Öğretim elemanlarının teknolojik pedagojik alan bilgileri (TPAB) ile öğretme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi)
  • Karakaya, Ç. (2013). Fatih Projesi kapsamında pilot okul olarak belirlenen ortaöğretim kurumlarında çalışan kimya öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterlikleri [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi. https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/256552
  • Karakaya, D. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel boyuttaki çevresel sorunlara ilişkin teknolojik pedagojik alan bilgisi ve sınıf içi uygulamalarının araştırılması [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi. https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/355760
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. (34. Baskı). Nobel akademik yayıncılık: Ankara.
  • Kaya, O. N. (2009). The nature of relationships among the components of pedagogical content knowledge of preservice science teachers: ‘Ozone layer depletion’ as an example. International Journal of Science Education, 31(7), 961-988.
  • Kaya, O. N., Şekerci, M., Özden, M., Türkoğlu, İ., Emre, İ., Bahşi, M., & Özdemir, T. Y. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisinin ve sınıf içi öğretim becerilerinin araştırılması ve geliştirilmesi (Proje No: 109K541). TÜBİTAK Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırma Grubu.
  • Kaya, Z. (2014). Harmanlanmış öğrenmenin fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel ısınma konusundaki teknolojik pedagojik alan bilgisi ve sınıf içi öğretim becerilerinin geliştirilmesi üzerine etkisi [Doktora tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Kıray, S. A., Çelik, İ., & Çolakoğlu, M. H. (2013). TPACK self-efficacy perceptions of science teachers: A structural equation modeling study. Eğitim ve Bilim, 38(169), 159–175. https://doi.org/10.15390/EB.2013.2156
  • Kırdı, İ., Sever, F., Kırdı, Y., & Sever, M. (2023). İklim değişikliği ve Konya ilindeki fen bilimleri öğretmenlerinin iklim değişikliği ve farkındalığı hakkındaki görüşleri. International Journal of Social Humanities Sciences Research, 10(92), 404-417.
  • Kırındı, T., & Durmuş, G. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3): 1340-1375.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2), 131–152.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2008). Introducing TPCK. In AACTE Committee on Innovation & Technology (Ed.), Handbook of technological pedagogical content knowledge for educators (pp. 3–29). New York, NY: Routledge.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge?. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
  • Kula, A. (2015). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterliklerinin incelenmesi: Bartın Üniversitesi örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(12), 395–412.
  • Lin, T. C., Tsai, C. C., Chai, C. S., & Lee, M. H. (2013). Identifying science teachers’ perceptions of technological pedagogical and content knowledge (TPACK). Journal of Science Education and Technology, 22, 325-336.
  • Mahler, D., GROßSCHEDL, J., & Harms, U. (2017). Opportunities to learn for teachers’ self-efficacy and enthusiasm. Education Research International, 1-17.
  • Margerum-Leys, J., & Marx, R. W. (2002). Teacher knowledge of educational technology: A case study of student/mentor teacher pairs. Journal of Educational Computing Research, 26(4), 427-462.
  • Miser, R. (2010). Çevre eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Mishra, P., & Koehler, M. (2007). Technological pedagogical content knowledge (TPCK): Confronting the wicked problems of teaching with technology. In C. Crawford et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2007. Association for the Advancement of Computing in Education, Chesapeake, VA, 2214-2226.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6): 1017– 1054.
  • Moran, M. T., Hoy, A. W., & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of Educational Research, 68(2), 202–248.
  • Moran, M., & Hoy, A. W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783-805.
  • North, A. S., ve Noyes, J. M. (2002). Gender influences on children’s computer attitudes and cognitions. Computers in Human Behavior, 18(2), 135-150. Ibourk, A., Wagner, L., & Zogheib, K. (2024). Developing elementary teachers’ climate change knowledge and self-efficacy for teaching climate change using learning technologies. Journal of Science Education and Technology. https://doi.org/10.1007/s10956-024-10187-9
  • Öner, D. (2010). Öğretmenin Bilgisi Özel Bir Bilgi midir? Öğretmek için Gereken Bilgiye Kuramsal Bir Bakış. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 27 (2).
  • Özgür, H. (2016). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterlikleri ve bilgi okuryazarlığı öz-yeterlikleri üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1).
  • Sakin, A. N. & Yıldıırm, H. İ. (2019). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Öz Yeterlik İnanç Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Necatibey Faculty of Education ElectronicJournal of Science and Mathematics Education, 13(2), 1111-1140 https://doi.org/10.17522/balikesirnef.623851
  • Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J. & Shin, T. S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK): The development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123-149.
  • Shavelson, R. J. (2010). On the measurement of competency. Empirical Research in Vocational Education and Training, 2(1), 41-63.
  • Shulman, L. (1986.) Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2): 4-14.
  • So, H. J. & Kim, B. (2009). Learning about Problem based Learning: Student Teachers Integrating Technology, Pedagogy and Content Knowledge. Australasian Journal of Educational Technology, 25, 1,101-116.
  • Şad, S. N., Açıkgül, K. & Delican, K. (2015). Senior preservice teachers’ senses of efficacy on their technological pedagogical content knowledge (TPACK). Journal Of Theoretical Educational Science, 8(2), 204-235.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. MEB Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Tamir, P. (1988). Subject matter and related pedagogical knowledge in teacher education. Teaching and Teacher Education, 4(2), 99–110.
  • Tuncer, M. & Dikmen, M. (2018). Cinsiyetin tekno-pedagojik alan bilgisi üzerindeki etkisinin meta analiz yöntemiyle araştırılması. Fırat University Journal of Social Science, 28(1), 85-92 https://doi.org/10.18069/firatsbed.387808
  • Türk Dil Kurumu [TDK] (2023). Güncel Türkçe sözlük, www.tdk.gov.tr, 22.07.2023.
  • UNESCO. (2010). Climate change education for sustainable development. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000190106
  • Wetzel, K., Foulger, T. S., & Williams, M. K. (2008). The evolution of the required educational technology course. Journal of Computing in Teacher Education, 25(2), 67-71
  • Yanti, M., Riandi, R., & Suhandi, A. (2019). Analyzing the TPACK of science teacher based experience for teaching global warming in secondary level. Unnes Science Education Journal, 8(1), 45–52. https://doi.org/10.15294/usej.v8i1.31355
  • Yurdakul, I. K., Odabaşı, H. F., Kılıçer, K., Çoklar, A. N., Birinci, G., & Kurt, A. A. (2012). The development, validity and reliability of TPACK-deep: A technological pedagogical content knowledge scale. Computers and Education, 58(3), 964-977.

Research of Science Teachers’ Knowledge Levels About Global Warming, Their Techno-Pedagogical Education Competencies and Teacher Self-Efficacy Skills According to Some Variables

Yıl 2025, Cilt: 16 Sayı: 31, 257 - 281, 16.07.2025

Öz

The aim of this research is to investigate science teachers' technological pedagogical content knowledge and classroom applications on global warming. The relational screening model was used in the research. A total of 108 science teachers who volunteered to participate in the research constituted the working group of the research. Research data were collected using the Personal Information Form, Global Warming Knowledge Survey, Technopedagogical Education Competencies Scale and Teacher Self-Efficacy Scale. Data were analyzed using Independent Samples T-Test, One Way ANOVA and Pearson Correlation. In the research, it was found that as the average number of students in the classes that science teachers taught increased, their level of global warming knowledge decreased; as teachers' level of global warming knowledge increased, their technopedagogical education competencies and teacher self-efficacy increased; an increase in one of the technopedagogical education competencies caused a high level of increase in the other competencies; as the ages of teachers increased, the application dimension of technopedagogical education competencies decreased; It has been observed that as the weekly lesson hours of teachers increase, the application dimension of technopedagogical education competencies increases; an increase in one of the teacher self-efficacies causes a high level of increase in the other competencies; an increase in technopedagogical education competencies or an increase in teacher self-efficacies causes an increase in these two competencies in general. It is believed that the research results will guide the work of science teachers, contribute to the programs and literature on science education, and encourage the activities that are planned to be carried out.

Kaynakça

  • Alpar, C. (2022). Spor sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik güvenirlik: SPSS’de çözümleme adımları ile birlikte. 7. Baskı, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Avcı, T. (2014). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ve öz güven düzeylerinin belirlenmesi [Yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/
  • Bağdiken, P., & Akgündüz, D. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüven düzeylerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 535–566. https://doi.org/10.17152/gefad.357224
  • Bayraktar, H. V., & Çelik, O. (2021). Öğretmenlerin öz yeterlilikleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İZÜ Eğitim Dergisi, 3(6), 98-127.
  • Beşballı, S. G. (2023). Çevre sorunları çerçevesinde küresel iklim değişikliği. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 500-521.DOI: https://doi.org/10.22466/acusbd.1388179
  • Bilgi, K. (2021). Fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel ısınma hakkında bilgi ve tutum düzeylerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi)
  • Boz, N., & Boz, Y. (2008). A qualitative case study of prospective chemistry teachers’ knowledge about ınstructional strategies: Introducing particulate theory. Journal of Science Teacher Education, 19(2), 135-156.
  • Bozkurt, O. & Kaya, O. N. (2008). Teaching about ozone layer depletion in Turkey: Pedagogical content knowledge of science teachers. Public Understanding of Science, 17(2), 261-276.
  • Burmabıyık, Ö. (2014). Öğretmenlerin teknolojik pedagojik içerik bilgilerine yönelik öz-yeterlilik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yalova ili örneği) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi, Ankara.
  • Capa, Y., Çakıroğlu, J. & Sarıkaya, H. (2005). The development and validation of a Turkish version of teachers’ sense of efficacy scale. Education and Science, 30(137), 74-81.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımları (Çev. Ed. S. B. Demir). Eğiten Kitap.
  • Cengiz, E., & Daşdemir, İ. (2021). Determining the technological pedagogical content knowledge (TPACK) self-efficacy of science teachers. In Ş. Koca, G. Salı, & Ç. Kan (Eds.), Research and reviews in educational sciences (pp. 213–242). Gece Kitaplığı.
  • Deniz, S. (2018). Tartışılan konuların ilkokul eğitim programlarında yer alıp almamasına yönelik öğretmen görüşleri (Malatya ili örneği). (Yüksek lisans tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Eroğlu, B., & Aydoğdu, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel ısınma hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2): 345-374.
  • Guzey, S. S., & Roehrig, G. H. (2009). Teaching science with technology: Case studies of science teachers’ development of technology, pedagogy, and content knowledge. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 25–45.
  • Graham, R. C., Burgoyne, N., Cantrell, P., Smith, L., St Clair, L. & Harris, R. (2009). Measuring the TPACK confidence of inservice science teachers. TechTrends, 53(5), 70-79.
  • Hırça, N. ve Şimşek, H. (2013). Öğretmen adaylarının fen konularına yönelik tekno-pedagojik bilgi bütünleştirmelerinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1), 57-82.
  • Jang, S. J., & Tsai, M. F. (2012). Exploring the TPACK of Taiwanese elementary mathematics and science teachers with respect to use of interactive whiteboards. Computers and Education, 59(2), 327-338.
  • Kabakçı-Yurdakul, I. & Odabaşı, H. F. (2013). Teknopedagojik eğitime dayalı öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ed.: Işıl Kabakçı Yurdakul, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. 6. Baskı. Asil Yayınevi, Ankara.
  • Karaban, H. (2016). Öğretim elemanlarının teknolojik pedagojik alan bilgileri (TPAB) ile öğretme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi)
  • Karakaya, Ç. (2013). Fatih Projesi kapsamında pilot okul olarak belirlenen ortaöğretim kurumlarında çalışan kimya öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterlikleri [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi. https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/256552
  • Karakaya, D. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel boyuttaki çevresel sorunlara ilişkin teknolojik pedagojik alan bilgisi ve sınıf içi uygulamalarının araştırılması [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi. https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/355760
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. (34. Baskı). Nobel akademik yayıncılık: Ankara.
  • Kaya, O. N. (2009). The nature of relationships among the components of pedagogical content knowledge of preservice science teachers: ‘Ozone layer depletion’ as an example. International Journal of Science Education, 31(7), 961-988.
  • Kaya, O. N., Şekerci, M., Özden, M., Türkoğlu, İ., Emre, İ., Bahşi, M., & Özdemir, T. Y. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisinin ve sınıf içi öğretim becerilerinin araştırılması ve geliştirilmesi (Proje No: 109K541). TÜBİTAK Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırma Grubu.
  • Kaya, Z. (2014). Harmanlanmış öğrenmenin fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel ısınma konusundaki teknolojik pedagojik alan bilgisi ve sınıf içi öğretim becerilerinin geliştirilmesi üzerine etkisi [Doktora tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Kıray, S. A., Çelik, İ., & Çolakoğlu, M. H. (2013). TPACK self-efficacy perceptions of science teachers: A structural equation modeling study. Eğitim ve Bilim, 38(169), 159–175. https://doi.org/10.15390/EB.2013.2156
  • Kırdı, İ., Sever, F., Kırdı, Y., & Sever, M. (2023). İklim değişikliği ve Konya ilindeki fen bilimleri öğretmenlerinin iklim değişikliği ve farkındalığı hakkındaki görüşleri. International Journal of Social Humanities Sciences Research, 10(92), 404-417.
  • Kırındı, T., & Durmuş, G. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3): 1340-1375.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2), 131–152.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2008). Introducing TPCK. In AACTE Committee on Innovation & Technology (Ed.), Handbook of technological pedagogical content knowledge for educators (pp. 3–29). New York, NY: Routledge.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge?. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
  • Kula, A. (2015). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterliklerinin incelenmesi: Bartın Üniversitesi örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(12), 395–412.
  • Lin, T. C., Tsai, C. C., Chai, C. S., & Lee, M. H. (2013). Identifying science teachers’ perceptions of technological pedagogical and content knowledge (TPACK). Journal of Science Education and Technology, 22, 325-336.
  • Mahler, D., GROßSCHEDL, J., & Harms, U. (2017). Opportunities to learn for teachers’ self-efficacy and enthusiasm. Education Research International, 1-17.
  • Margerum-Leys, J., & Marx, R. W. (2002). Teacher knowledge of educational technology: A case study of student/mentor teacher pairs. Journal of Educational Computing Research, 26(4), 427-462.
  • Miser, R. (2010). Çevre eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Mishra, P., & Koehler, M. (2007). Technological pedagogical content knowledge (TPCK): Confronting the wicked problems of teaching with technology. In C. Crawford et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2007. Association for the Advancement of Computing in Education, Chesapeake, VA, 2214-2226.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6): 1017– 1054.
  • Moran, M. T., Hoy, A. W., & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of Educational Research, 68(2), 202–248.
  • Moran, M., & Hoy, A. W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783-805.
  • North, A. S., ve Noyes, J. M. (2002). Gender influences on children’s computer attitudes and cognitions. Computers in Human Behavior, 18(2), 135-150. Ibourk, A., Wagner, L., & Zogheib, K. (2024). Developing elementary teachers’ climate change knowledge and self-efficacy for teaching climate change using learning technologies. Journal of Science Education and Technology. https://doi.org/10.1007/s10956-024-10187-9
  • Öner, D. (2010). Öğretmenin Bilgisi Özel Bir Bilgi midir? Öğretmek için Gereken Bilgiye Kuramsal Bir Bakış. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 27 (2).
  • Özgür, H. (2016). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterlikleri ve bilgi okuryazarlığı öz-yeterlikleri üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1).
  • Sakin, A. N. & Yıldıırm, H. İ. (2019). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Öz Yeterlik İnanç Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Necatibey Faculty of Education ElectronicJournal of Science and Mathematics Education, 13(2), 1111-1140 https://doi.org/10.17522/balikesirnef.623851
  • Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J. & Shin, T. S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK): The development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123-149.
  • Shavelson, R. J. (2010). On the measurement of competency. Empirical Research in Vocational Education and Training, 2(1), 41-63.
  • Shulman, L. (1986.) Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2): 4-14.
  • So, H. J. & Kim, B. (2009). Learning about Problem based Learning: Student Teachers Integrating Technology, Pedagogy and Content Knowledge. Australasian Journal of Educational Technology, 25, 1,101-116.
  • Şad, S. N., Açıkgül, K. & Delican, K. (2015). Senior preservice teachers’ senses of efficacy on their technological pedagogical content knowledge (TPACK). Journal Of Theoretical Educational Science, 8(2), 204-235.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. MEB Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Tamir, P. (1988). Subject matter and related pedagogical knowledge in teacher education. Teaching and Teacher Education, 4(2), 99–110.
  • Tuncer, M. & Dikmen, M. (2018). Cinsiyetin tekno-pedagojik alan bilgisi üzerindeki etkisinin meta analiz yöntemiyle araştırılması. Fırat University Journal of Social Science, 28(1), 85-92 https://doi.org/10.18069/firatsbed.387808
  • Türk Dil Kurumu [TDK] (2023). Güncel Türkçe sözlük, www.tdk.gov.tr, 22.07.2023.
  • UNESCO. (2010). Climate change education for sustainable development. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000190106
  • Wetzel, K., Foulger, T. S., & Williams, M. K. (2008). The evolution of the required educational technology course. Journal of Computing in Teacher Education, 25(2), 67-71
  • Yanti, M., Riandi, R., & Suhandi, A. (2019). Analyzing the TPACK of science teacher based experience for teaching global warming in secondary level. Unnes Science Education Journal, 8(1), 45–52. https://doi.org/10.15294/usej.v8i1.31355
  • Yurdakul, I. K., Odabaşı, H. F., Kılıçer, K., Çoklar, A. N., Birinci, G., & Kurt, A. A. (2012). The development, validity and reliability of TPACK-deep: A technological pedagogical content knowledge scale. Computers and Education, 58(3), 964-977.
Toplam 60 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gamze Kırılmazkaya 0000-0003-0429-4627

Neval Demir 0009-0009-8030-228X

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 16 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 25 Şubat 2025
Kabul Tarihi 10 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Kırılmazkaya, G., & Demir, N. (2025). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Küresel Isınma Konusundaki Bilgi Düzeyleri, Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri ve Öğretmen Özyeterlik Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre Araştırılması. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 16(31), 257-281.