Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Review On The Piano Suite "Paintings From An Exhibition

Yıl 2025, Sayı: 26, 223 - 245, 30.06.2025
https://doi.org/10.31722/ejmd.1579227

Öz

This study provides a comprehensive analysis of the piano suite “Pictures at an Exhibition”, composed by Modest Mussorgsky and inspired by the works of Russian artist Viktor Hartmann. The suite consists of five promenades and ten independent movements. Mussorgsky’s descriptive elements and personification techniques in his musical narrative give the work an impressionistic character, forming a symphonic poem within the context of piano composition. This unique quality caught the attention of French composer Maurice Ravel, inspiring him to create an orchestral arrangement that contributed to the piece's prominent place in the polyphonic music repertoire. “Pictures at an Exhibition” also stands as a significant example of Russian nationalism in music, reflecting impressionist influences within the Russian musical landscape. A review of the literature reveals that studies on the original piano version of the piece lack a holistic approach. Therefore, a detailed investigation into the musical and technical aspects of the work is considered essential for the literature. This study not only aims for an in-depth analysis but also seeks to explore the descriptive and narrative dimensions of Mussorgsky's music. Consequently, the findings from this research are anticipated to serve as a valuable resource for musicologists, music theorists, and pianists.

Kaynakça

  • Aktuğ, E. (2002). Resim-Müzik ilişkisinin 19. ve 20. yüzyıl piyano müziğine yansıması ve Mussorgsky’nin Bir Sergiden Resimleri üzerine ikonografik bir tanımlama. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Babacan, C. (2021). Modest Petrovich Mussorgsky’nin Bir Sergiden Tablolar adlı eserinin farklı edisyonlarının kıyaslanması ve incelemesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Brown, D. (2002). Mussorgsky: His life and works. Oxford, New York: Oxford University Press.
  • Haybat, M. N. (2008). Modest Mussorgsky “Bir Sergiden Tablolar”. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı Piyano Programı, İstanbul.
  • Karakuzu Y. (1998). Modest Petrovitch Mussorgsky’nin Bir Sergiden Tablolar çalışmasının yeniden anlamlandırma denemesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı, Adana.
  • Kurdaş, B. (2016). Modest Mussorgsky’nin “Bir Sergiden Tablolar” başlıklı eserinin ilk Promenade ve Gnomus bölümlerinin Maurice Ravel orkestrasyonundaki orkestralama tekniklerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Kompozisyon Ana Sanat Dalı, Ankara.
  • Kurdaş, B. (2021). İzlenimcilik, izlenimci müzik ve orkestrasyon özellikleri. Sahne ve müzik eğitim-araştırma e- dergisi, (12). 21-49.
  • Lee, C. (1993). Mussorgsky’s “Picture at an Exhibition”: An analytical and performanca study. (Yayınlanmamış Doktora tezi). The Ohio State University, Columbus.
  • Nagachevskaya, S. (2009). Pictures at an Exhibitions: A reconciliation of divergent, perceptions, about Mussorgsky’s renowed cycle. (Yayınlanmamış Doktora tezi). The University Of Arizona, Arizona.
  • Niymet, U. (2019). Rus Beşlisinin klasik müzik tarihine katkıları ve eserlerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Özyazıcı, F. (2013). Mussorgsky’nin “Bir Sergiden Tablolar” isimli eserinin incelenmesi ve fransız empresyonizmine etkileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı Piyano Sanat Dalı, İstanbul.
  • Russ, M. (1992). Mussorgsky: Pictures at an Exhibition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Sayın, E. (2016). M. P. Mussorgsky Bir Sergiden Tablolar adlı piyano eserinin teknik müzikal analizi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı, İzmir.
  • Sinyavsky, A., Dunlop, J., Hammer. P., Suny, R. ve G., Yanov. (1965). Rus milliyetçiliği, (Çev: Fatma Arzık ve Murat Aygen). Yeni Forum Yayınları.
  • Şirin, S. (2023).Wagner “nümberg’in usta şarkıcıları uvertürü”, H. Berlioz “fantastik senfoni Op.14” M. Mussorgsky, “Bir Sergiden Tablolar” ve S Prokofiev “senfoni no.5 Op.100 adlı orkestra eserlerindeki tuba sololarının incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı Üflemeli ve Vurmalı Çalgılar Sanat Dalı, İstanbul.
  • Tsougras, C. ve Stefanou, D. (2018). Embedded blends and meaning construction in Modest Musorgsky’s Pictures at an Exhibition. musicae scientiae, 22(1): 38-5.
  • Yıldız, D. (2001). Ulusal müzik ve Mussorgsky. Ankara: Sevda-Cenap And Müzik Vakfı Yayınları.

MODEST MUSSORGSKY’NİN "BİR SERGİDEN TABLOLAR" PİYANO SÜİTİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2025, Sayı: 26, 223 - 245, 30.06.2025
https://doi.org/10.31722/ejmd.1579227

Öz

Bu çalışma, Rus sanatçı Viktor Hartmann’ın eserlerinden esinlenerek Modest Mussorgsky tarafından bestelenen "Bir Sergiden Tablolar" adlı piyano süitini kapsamlı bir şekilde analiz etmektedir. Eser, beş geçiş (promenade) ve on bağımsız bölümden oluşmaktadır. Mussorgsky’nin müzikal anlatımında kullandığı betimleyici öğeler ve kişileştirme tekniği, eserin empresyonist bir yapıya bürünmesini sağlamış ve böylece piyano besteciliğinde bir senfonik şiir formu meydana getirilmiştir. Bu özellik, Fransız besteci Maurice Ravel tarafından fark edilerek eserin orkestra düzenlemesine ilham vermiş ve eserin çok sesli müzik repertuarında önemli bir yere sahip olmasına katkı sağlamıştır. "Bir Sergiden Tablolar", aynı zamanda Rus ulusal müzik akımının ve Rusya’da izlenimciliğin müziğe yansımalarının da önemli bir örneğidir. Alanyazında eserin orijinal piyano versiyonuna dair yapılan çalışmaların tam bir bütünlükle ele alınmadığı görülmektedir. Bu bağlamda, eserin müzikal ve teknik özelliklerini detaylandıran bir araştırmanın literatüre kazandırılmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Böylece kapsamlı bir analizin yanından esere dair müziğin betimleyici ve anlatısal yönleri de irdelenmeye çalışılmıştır. Sonuç olarak, çalışmandan elde edilen bulguların müzikologlar, müzik teorisyenleri ve piyano icracıları için değerli bir kaynak oluşturacağı öngörülmektedir.

Etik Beyan

Bu çalışması "Modest Mussorgsky'nin Bir Sergiden Tablolar Eserinin Müzikal Açıdan İncelenmesi" adlı tez çalışması temel alınarak gerçekleştirilmiş bir inceleme makalesidir. Araştırma tamamen yazarların araştırma ve bilgi birikimi doğrultusunda gerçekleştirilmiştir. Makalenin yazım ve araştırma aşaması ikinci yazarın ağırlıklı olarak çalışması sonucu elde edilmiş olup, etik kaideler gereği tez yazarı birinci araştırmacı olarak belirtilmiştir.

Kaynakça

  • Aktuğ, E. (2002). Resim-Müzik ilişkisinin 19. ve 20. yüzyıl piyano müziğine yansıması ve Mussorgsky’nin Bir Sergiden Resimleri üzerine ikonografik bir tanımlama. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Babacan, C. (2021). Modest Petrovich Mussorgsky’nin Bir Sergiden Tablolar adlı eserinin farklı edisyonlarının kıyaslanması ve incelemesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Brown, D. (2002). Mussorgsky: His life and works. Oxford, New York: Oxford University Press.
  • Haybat, M. N. (2008). Modest Mussorgsky “Bir Sergiden Tablolar”. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı Piyano Programı, İstanbul.
  • Karakuzu Y. (1998). Modest Petrovitch Mussorgsky’nin Bir Sergiden Tablolar çalışmasının yeniden anlamlandırma denemesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı, Adana.
  • Kurdaş, B. (2016). Modest Mussorgsky’nin “Bir Sergiden Tablolar” başlıklı eserinin ilk Promenade ve Gnomus bölümlerinin Maurice Ravel orkestrasyonundaki orkestralama tekniklerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Kompozisyon Ana Sanat Dalı, Ankara.
  • Kurdaş, B. (2021). İzlenimcilik, izlenimci müzik ve orkestrasyon özellikleri. Sahne ve müzik eğitim-araştırma e- dergisi, (12). 21-49.
  • Lee, C. (1993). Mussorgsky’s “Picture at an Exhibition”: An analytical and performanca study. (Yayınlanmamış Doktora tezi). The Ohio State University, Columbus.
  • Nagachevskaya, S. (2009). Pictures at an Exhibitions: A reconciliation of divergent, perceptions, about Mussorgsky’s renowed cycle. (Yayınlanmamış Doktora tezi). The University Of Arizona, Arizona.
  • Niymet, U. (2019). Rus Beşlisinin klasik müzik tarihine katkıları ve eserlerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Özyazıcı, F. (2013). Mussorgsky’nin “Bir Sergiden Tablolar” isimli eserinin incelenmesi ve fransız empresyonizmine etkileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı Piyano Sanat Dalı, İstanbul.
  • Russ, M. (1992). Mussorgsky: Pictures at an Exhibition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Sayın, E. (2016). M. P. Mussorgsky Bir Sergiden Tablolar adlı piyano eserinin teknik müzikal analizi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı, İzmir.
  • Sinyavsky, A., Dunlop, J., Hammer. P., Suny, R. ve G., Yanov. (1965). Rus milliyetçiliği, (Çev: Fatma Arzık ve Murat Aygen). Yeni Forum Yayınları.
  • Şirin, S. (2023).Wagner “nümberg’in usta şarkıcıları uvertürü”, H. Berlioz “fantastik senfoni Op.14” M. Mussorgsky, “Bir Sergiden Tablolar” ve S Prokofiev “senfoni no.5 Op.100 adlı orkestra eserlerindeki tuba sololarının incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı Üflemeli ve Vurmalı Çalgılar Sanat Dalı, İstanbul.
  • Tsougras, C. ve Stefanou, D. (2018). Embedded blends and meaning construction in Modest Musorgsky’s Pictures at an Exhibition. musicae scientiae, 22(1): 38-5.
  • Yıldız, D. (2001). Ulusal müzik ve Mussorgsky. Ankara: Sevda-Cenap And Müzik Vakfı Yayınları.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Performans Sanatları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Necip Eroğlu 0000-0003-1809-7405

Burak Sağırkaya 0000-0001-5244-957X

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 4 Kasım 2024
Kabul Tarihi 3 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Eroğlu, N., & Sağırkaya, B. (2025). MODEST MUSSORGSKY’NİN "BİR SERGİDEN TABLOLAR" PİYANO SÜİTİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Eurasian Journal of Music and Dance(26), 223-245. https://doi.org/10.31722/ejmd.1579227
AMA Eroğlu N, Sağırkaya B. MODEST MUSSORGSKY’NİN "BİR SERGİDEN TABLOLAR" PİYANO SÜİTİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Eurasian Journal of Music and Dance. Haziran 2025;(26):223-245. doi:10.31722/ejmd.1579227
Chicago Eroğlu, Necip, ve Burak Sağırkaya. “MODEST MUSSORGSKY’NİN ‘BİR SERGİDEN TABLOLAR’ PİYANO SÜİTİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 26 (Haziran 2025): 223-45. https://doi.org/10.31722/ejmd.1579227.
EndNote Eroğlu N, Sağırkaya B (01 Haziran 2025) MODEST MUSSORGSKY’NİN "BİR SERGİDEN TABLOLAR" PİYANO SÜİTİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Eurasian Journal of Music and Dance 26 223–245.
IEEE N. Eroğlu ve B. Sağırkaya, “MODEST MUSSORGSKY’NİN ‘BİR SERGİDEN TABLOLAR’ PİYANO SÜİTİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”, Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 26, ss. 223–245, Haziran 2025, doi: 10.31722/ejmd.1579227.
ISNAD Eroğlu, Necip - Sağırkaya, Burak. “MODEST MUSSORGSKY’NİN ‘BİR SERGİDEN TABLOLAR’ PİYANO SÜİTİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Eurasian Journal of Music and Dance 26 (Haziran 2025), 223-245. https://doi.org/10.31722/ejmd.1579227.
JAMA Eroğlu N, Sağırkaya B. MODEST MUSSORGSKY’NİN "BİR SERGİDEN TABLOLAR" PİYANO SÜİTİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Eurasian Journal of Music and Dance. 2025;:223–245.
MLA Eroğlu, Necip ve Burak Sağırkaya. “MODEST MUSSORGSKY’NİN ‘BİR SERGİDEN TABLOLAR’ PİYANO SÜİTİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 26, 2025, ss. 223-45, doi:10.31722/ejmd.1579227.
Vancouver Eroğlu N, Sağırkaya B. MODEST MUSSORGSKY’NİN "BİR SERGİDEN TABLOLAR" PİYANO SÜİTİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Eurasian Journal of Music and Dance. 2025(26):223-45.

Eurasian Journal of Music and Dance