A Review On The Piano Suite "Paintings From An Exhibition
Yıl 2025,
Sayı: 26, 223 - 245, 30.06.2025
Necip Eroğlu
,
Burak Sağırkaya
Öz
This study provides a comprehensive analysis of the piano suite “Pictures at an Exhibition”, composed by Modest Mussorgsky and inspired by the works of Russian artist Viktor Hartmann. The suite consists of five promenades and ten independent movements. Mussorgsky’s descriptive elements and personification techniques in his musical narrative give the work an impressionistic character, forming a symphonic poem within the context of piano composition. This unique quality caught the attention of French composer Maurice Ravel, inspiring him to create an orchestral arrangement that contributed to the piece's prominent place in the polyphonic music repertoire. “Pictures at an Exhibition” also stands as a significant example of Russian nationalism in music, reflecting impressionist influences within the Russian musical landscape. A review of the literature reveals that studies on the original piano version of the piece lack a holistic approach. Therefore, a detailed investigation into the musical and technical aspects of the work is considered essential for the literature. This study not only aims for an in-depth analysis but also seeks to explore the descriptive and narrative dimensions of Mussorgsky's music. Consequently, the findings from this research are anticipated to serve as a valuable resource for musicologists, music theorists, and pianists.
Kaynakça
- Aktuğ, E. (2002). Resim-Müzik ilişkisinin 19. ve 20. yüzyıl piyano müziğine yansıması ve Mussorgsky’nin Bir
Sergiden Resimleri üzerine ikonografik bir tanımlama. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Babacan, C. (2021). Modest Petrovich Mussorgsky’nin Bir Sergiden Tablolar adlı eserinin farklı edisyonlarının
kıyaslanması ve incelemesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar
Enstitüsü, Ankara.
- Brown, D. (2002). Mussorgsky: His life and works. Oxford, New York: Oxford University Press.
- Haybat, M. N. (2008). Modest Mussorgsky “Bir Sergiden Tablolar”. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mimar
Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı Piyano Programı, İstanbul.
- Karakuzu Y. (1998). Modest Petrovitch Mussorgsky’nin Bir Sergiden Tablolar çalışmasının yeniden
anlamlandırma denemesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler
Üniversitesi Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı, Adana.
- Kurdaş, B. (2016). Modest Mussorgsky’nin “Bir Sergiden Tablolar” başlıklı eserinin ilk Promenade ve Gnomus
bölümlerinin Maurice Ravel orkestrasyonundaki orkestralama tekniklerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış
yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Kompozisyon Ana Sanat Dalı, Ankara.
- Kurdaş, B. (2021). İzlenimcilik, izlenimci müzik ve orkestrasyon özellikleri. Sahne ve müzik eğitim-araştırma e-
dergisi, (12). 21-49.
- Lee, C. (1993). Mussorgsky’s “Picture at an Exhibition”: An analytical and performanca study. (Yayınlanmamış
Doktora tezi). The Ohio State University, Columbus.
- Nagachevskaya, S. (2009). Pictures at an Exhibitions: A reconciliation of divergent, perceptions, about
Mussorgsky’s renowed cycle. (Yayınlanmamış Doktora tezi). The University Of Arizona, Arizona.
- Niymet, U. (2019). Rus Beşlisinin klasik müzik tarihine katkıları ve eserlerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış
yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
- Özyazıcı, F. (2013). Mussorgsky’nin “Bir Sergiden Tablolar” isimli eserinin incelenmesi ve fransız
empresyonizmine etkileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Müzik Anasanat Dalı Piyano Sanat Dalı, İstanbul.
- Russ, M. (1992). Mussorgsky: Pictures at an Exhibition. Cambridge: Cambridge University Press.
- Sayın, E. (2016). M. P. Mussorgsky Bir Sergiden Tablolar adlı piyano eserinin teknik müzikal analizi.
(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı,
İzmir.
- Sinyavsky, A., Dunlop, J., Hammer. P., Suny, R. ve G., Yanov. (1965). Rus milliyetçiliği, (Çev: Fatma Arzık ve
Murat Aygen). Yeni Forum Yayınları.
- Şirin, S. (2023).Wagner “nümberg’in usta şarkıcıları uvertürü”, H. Berlioz “fantastik senfoni Op.14” M.
Mussorgsky, “Bir Sergiden Tablolar” ve S Prokofiev “senfoni no.5 Op.100 adlı orkestra eserlerindeki tuba
sololarının incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel
Sanatlar Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı Üflemeli ve Vurmalı Çalgılar Sanat Dalı, İstanbul.
- Tsougras, C. ve Stefanou, D. (2018). Embedded blends and meaning construction in Modest Musorgsky’s Pictures
at an Exhibition. musicae scientiae, 22(1): 38-5.
- Yıldız, D. (2001). Ulusal müzik ve Mussorgsky. Ankara: Sevda-Cenap And Müzik Vakfı Yayınları.
MODEST MUSSORGSKY’NİN "BİR SERGİDEN TABLOLAR" PİYANO SÜİTİ ÜZERİNE BİR İNCELEME
Yıl 2025,
Sayı: 26, 223 - 245, 30.06.2025
Necip Eroğlu
,
Burak Sağırkaya
Öz
Bu çalışma, Rus sanatçı Viktor Hartmann’ın eserlerinden esinlenerek Modest Mussorgsky tarafından bestelenen "Bir Sergiden Tablolar" adlı piyano süitini kapsamlı bir şekilde analiz etmektedir. Eser, beş geçiş (promenade) ve on bağımsız bölümden oluşmaktadır. Mussorgsky’nin müzikal anlatımında kullandığı betimleyici öğeler ve kişileştirme tekniği, eserin empresyonist bir yapıya bürünmesini sağlamış ve böylece piyano besteciliğinde bir senfonik şiir formu meydana getirilmiştir. Bu özellik, Fransız besteci Maurice Ravel tarafından fark edilerek eserin orkestra düzenlemesine ilham vermiş ve eserin çok sesli müzik repertuarında önemli bir yere sahip olmasına katkı sağlamıştır. "Bir Sergiden Tablolar", aynı zamanda Rus ulusal müzik akımının ve Rusya’da izlenimciliğin müziğe yansımalarının da önemli bir örneğidir. Alanyazında eserin orijinal piyano versiyonuna dair yapılan çalışmaların tam bir bütünlükle ele alınmadığı görülmektedir. Bu bağlamda, eserin müzikal ve teknik özelliklerini detaylandıran bir araştırmanın literatüre kazandırılmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Böylece kapsamlı bir analizin yanından esere dair müziğin betimleyici ve anlatısal yönleri de irdelenmeye çalışılmıştır. Sonuç olarak, çalışmandan elde edilen bulguların müzikologlar, müzik teorisyenleri ve piyano icracıları için değerli bir kaynak oluşturacağı öngörülmektedir.
Etik Beyan
Bu çalışması "Modest Mussorgsky'nin Bir Sergiden Tablolar Eserinin Müzikal Açıdan İncelenmesi" adlı tez çalışması temel alınarak gerçekleştirilmiş bir inceleme makalesidir. Araştırma tamamen yazarların araştırma ve bilgi birikimi doğrultusunda gerçekleştirilmiştir. Makalenin yazım ve araştırma aşaması ikinci yazarın ağırlıklı olarak çalışması sonucu elde edilmiş olup, etik kaideler gereği tez yazarı birinci araştırmacı olarak belirtilmiştir.
Kaynakça
- Aktuğ, E. (2002). Resim-Müzik ilişkisinin 19. ve 20. yüzyıl piyano müziğine yansıması ve Mussorgsky’nin Bir
Sergiden Resimleri üzerine ikonografik bir tanımlama. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Babacan, C. (2021). Modest Petrovich Mussorgsky’nin Bir Sergiden Tablolar adlı eserinin farklı edisyonlarının
kıyaslanması ve incelemesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar
Enstitüsü, Ankara.
- Brown, D. (2002). Mussorgsky: His life and works. Oxford, New York: Oxford University Press.
- Haybat, M. N. (2008). Modest Mussorgsky “Bir Sergiden Tablolar”. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mimar
Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı Piyano Programı, İstanbul.
- Karakuzu Y. (1998). Modest Petrovitch Mussorgsky’nin Bir Sergiden Tablolar çalışmasının yeniden
anlamlandırma denemesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler
Üniversitesi Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı, Adana.
- Kurdaş, B. (2016). Modest Mussorgsky’nin “Bir Sergiden Tablolar” başlıklı eserinin ilk Promenade ve Gnomus
bölümlerinin Maurice Ravel orkestrasyonundaki orkestralama tekniklerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış
yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Kompozisyon Ana Sanat Dalı, Ankara.
- Kurdaş, B. (2021). İzlenimcilik, izlenimci müzik ve orkestrasyon özellikleri. Sahne ve müzik eğitim-araştırma e-
dergisi, (12). 21-49.
- Lee, C. (1993). Mussorgsky’s “Picture at an Exhibition”: An analytical and performanca study. (Yayınlanmamış
Doktora tezi). The Ohio State University, Columbus.
- Nagachevskaya, S. (2009). Pictures at an Exhibitions: A reconciliation of divergent, perceptions, about
Mussorgsky’s renowed cycle. (Yayınlanmamış Doktora tezi). The University Of Arizona, Arizona.
- Niymet, U. (2019). Rus Beşlisinin klasik müzik tarihine katkıları ve eserlerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış
yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
- Özyazıcı, F. (2013). Mussorgsky’nin “Bir Sergiden Tablolar” isimli eserinin incelenmesi ve fransız
empresyonizmine etkileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Müzik Anasanat Dalı Piyano Sanat Dalı, İstanbul.
- Russ, M. (1992). Mussorgsky: Pictures at an Exhibition. Cambridge: Cambridge University Press.
- Sayın, E. (2016). M. P. Mussorgsky Bir Sergiden Tablolar adlı piyano eserinin teknik müzikal analizi.
(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı,
İzmir.
- Sinyavsky, A., Dunlop, J., Hammer. P., Suny, R. ve G., Yanov. (1965). Rus milliyetçiliği, (Çev: Fatma Arzık ve
Murat Aygen). Yeni Forum Yayınları.
- Şirin, S. (2023).Wagner “nümberg’in usta şarkıcıları uvertürü”, H. Berlioz “fantastik senfoni Op.14” M.
Mussorgsky, “Bir Sergiden Tablolar” ve S Prokofiev “senfoni no.5 Op.100 adlı orkestra eserlerindeki tuba
sololarının incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel
Sanatlar Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı Üflemeli ve Vurmalı Çalgılar Sanat Dalı, İstanbul.
- Tsougras, C. ve Stefanou, D. (2018). Embedded blends and meaning construction in Modest Musorgsky’s Pictures
at an Exhibition. musicae scientiae, 22(1): 38-5.
- Yıldız, D. (2001). Ulusal müzik ve Mussorgsky. Ankara: Sevda-Cenap And Müzik Vakfı Yayınları.