Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SANAL DÜNYADA SESSİZ ÇIĞLIK! GÖÇMEN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SİBER ZORBALIK DENEYİMLERİNİN İNCELENMESİ: İZMİR KÂTİP ÇELEBİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2025, Cilt: 3 Sayı: 1, 5 - 30, 26.06.2025
https://doi.org/10.69999/emedia.1644459

Öz

Bu araştırma, Birleşmiş Milletlerin (BM) 17 adet Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi’nden biri olan “Eşitsizlikleri Önleme” doğrultusunda, Türkiye'de göçmen üniversite öğrencilerinin siber zorbalık/mağduriyet deneyimlerini İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi örneğinde incelemeyi amaçlamaktadır.
Siber zorbalık bilgi ve iletişim teknolojileri aracılığıyla çevrimiçi ortamlarda bir kişi veya grubu tehdit etmek, düşmanlık besleyip bunu göstermek, korkutmak, sindirmek veya taciz etmek olarak tanımlanmaktadır. Sözlü şiddet, taciz, karalama, başkasının kimliğine bürünme, ifşa, görsel şiddet, grup şiddeti, ısrarlı siber takip şeklinde gerçekleşebilmektedir.
Göçmen üniversite öğrencileri dezavantajlı bir grup ve kırılgan bir topluluk olmaları nedeniyle, siber zorbalık ve mağduriyet riski altındadır. Çalışma kapsamında İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan farklı uyruklardan 15 göçmen öğrenciyle derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda, kadın katılımcıların daha çok cinsiyetlerinden dolayı, erkek katılımcıların ise milliyetleri nedeniyle hakaret, tehdit ve ısrarlı takip şeklinde siber zorbalığa maruz kaldıkları belirlenmiştir.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

TÜBİTAK 1919B012314021

Teşekkür

Bu çalışma TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında 1919B012314021 başvuru numarası ile TÜBİTAK tarafından desteklenmeye değer görülmüştür. Desteklerinden dolayı TÜBİTAK’a teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Aksaray. S. (2011). Siber Zorbalık, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20-2, 405-432.

SANAL DÜNYADA SESSİZ ÇIĞLIK! GÖÇMEN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SİBER ZORBALIK DENEYİMLERİNİN İNCELENMESİ: İZMİR KÂTİP ÇELEBİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2025, Cilt: 3 Sayı: 1, 5 - 30, 26.06.2025
https://doi.org/10.69999/emedia.1644459

Öz

Bu araştırma, Birleşmiş Milletlerin (BM) 17 adet Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi’nden biri olan “Eşitsizlikleri Önleme” doğrultusunda, Türkiye'de göçmen üniversite öğrencilerinin siber zorbalık/mağduriyet deneyimlerini İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi örneğinde incelemeyi amaçlamaktadır.
Siber zorbalık bilgi ve iletişim teknolojileri aracılığıyla çevrimiçi ortamlarda bir kişi veya grubu tehdit etmek, düşmanlık besleyip bunu göstermek, korkutmak, sindirmek veya taciz etmek olarak tanımlanmaktadır. Sözlü şiddet, taciz, karalama, başkasının kimliğine bürünme, ifşa, görsel şiddet, grup şiddeti, ısrarlı siber takip şeklinde gerçekleşebilmektedir.
Göçmen üniversite öğrencileri dezavantajlı bir grup ve kırılgan bir topluluk olmaları nedeniyle, siber zorbalık ve mağduriyet riski altındadır. Çalışma kapsamında İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan farklı uyruklardan 15 göçmen öğrenciyle derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda, kadın katılımcıların daha çok cinsiyetlerinden dolayı, erkek katılımcıların ise milliyetleri nedeniyle hakaret, tehdit ve ısrarlı takip şeklinde siber zorbalığa maruz kaldıkları belirlenmiştir.

Proje Numarası

TÜBİTAK 1919B012314021

Kaynakça

  • Aksaray. S. (2011). Siber Zorbalık, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20-2, 405-432.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Teknolojisi ve Dijital Medya Çalışmaları, Yeni İletişim Teknolojileri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Görkem Batuhan Özçınar 0009-0000-1179-1811

Medine Özdemir 0009-0002-9591-187X

Elif Korap Özel 0000-0002-1332-5715

Proje Numarası TÜBİTAK 1919B012314021
Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 21 Şubat 2025
Kabul Tarihi 8 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özçınar, G. B., Özdemir, M., & Korap Özel, E. (2025). SANAL DÜNYADA SESSİZ ÇIĞLIK! GÖÇMEN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SİBER ZORBALIK DENEYİMLERİNİN İNCELENMESİ: İZMİR KÂTİP ÇELEBİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Eurasian Journal of Media Communication and Culture Studies, 3(1), 5-30. https://doi.org/10.69999/emedia.1644459