Cadılar (Witches, 2024) belgeselinde Elizabeth Sankey, hem kendi deneyiminin hem de kendisiyle benzer deneyime sahip olan doğum sonrası depresyon ve psikoz yaşayan çeşitli kadınların deneyimlerinin paylaşıldığı bir platform yaratır. Film temelde, yönetmenin kişisel deneyimiyle yüzleşme ediminin ve bu deneyimi aktarmanın aracısı haline gelir. Benzer deneyimi yaşayan diğer kadınlarla aynı zeminde buluşmanın, yaşanılan deneyimin ortak ve farklı yönlerini ve nasıl bir duygu edimine yol açtığını müzakere edebilmenin imkanlılığı, yönetmenin belgeselde yer alan toplumsal oyunculardan biri haline gelmesiyle gerçekleşir. Yönetmenin anlatı içerisindeki performansı salt toplumsal oyuncu olarak varlığını kapsamaz; yönetmen kurgusal yeniden canlandırmanın olduğu kısımlarda kurgusal bir karakter-oyuncu haline de gelir. Cadılığın ve yanı sıra psikolojik sorunlar yaşayan çeşitli kadın karakterlerin temsil edildiği çok sayıda filmden alınan kesitlerden yola çıkılarak kolaj yöntemiyle oluşturulan kısımlar, hem buluntu filmin montaj türlerinden biri olan kolajın kullanımını içermesi açısından hem arşivsel bir pratiğe işaret etmesi açısından hem de tüm bu unsurların deneme filme işaret edecek biçimde yönetmenin öznel görüşlerini ve deneyimini aktarmasına olanak sağlayan mesafesiz ve kişisel bir dış ses eşliğinde düzenlenmesi açısından dikkate değerdir. Yönetmen, kolaj yöntemiyle yeniden düzenlediği çeşitli film kesitlerinin işaret ettiği temsiller ile hem kendi hem de diğer kadınların psikoz deneyimleri arasında ilişki kurarak, bu temsilleri bağlamından koparır ve kendi deneyimi için bir ifade aracı haline getirerek bir tür kendine mal etme eylemi gerçekleştirir. Deneme film pratiği içerisine de dahil edilebilecek olan Cadılar belgeselinin anlatısal ve biçimsel unsurları betimleyici bir analize tabi tutulur. Bu minvalde Cadılar, belgesel anlatısında edimsel ve katılımcı biçemin, kolaj ve kendine mal etme yöntemleri ile kurduğu yenileyici ilişkiye dair verimli bir alan sunar.
Edimsel biçem Katılımcı biçem Kolaj Kendine mal etme Deneme film
In Witches (2024), Elizabeth Sankey creates a platform that facilitates the sharing of her own personal experiences and those of other women who have experienced postpartum depression and psychosis. The film serves as a medium for the director to confront her own experiences and convey them to the audience. By becoming one of the other social actors in the documentary, the director realizes the potential for meeting with other women who share similar experiences and exploring the emotional impact of their lived experiences. The director’s performance within the narrative extends beyond her presence as a social actor; she also assumes the role of a fictional character-actor in the sequences where the fictional reenactment takes place. The sections created using the collage method, based on sections taken from numerous fictional films in which witchcraft and various female characters experiencing psychological problems are represented, are noteworthy both in terms of indicating an archival practice and in terms of being arranged with a subjective and personal voice-over that allows the director to convey his subjective views and experience in a way that points to an essay film. By establishing a connection between the representations indicated by the relevant fictional film sections and both her own and other women’s psychotic experiences, the director disconnects these representations from their context and appropriates them. The narrative and formal elements of the Witches, which can also be included in the practice of experimental film, are subjected to a descriptive analysis. In this regard, Witches can be considered a productive field for the renewal of the relationship between the performative and participatory modes with collage and appropriation in documentary narrative.
Performative mode Participatory mode Collage Appropriation Essay film
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 14 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 39 Sayı: 2 |
ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.