Algorithms and artificial intelligence (AI) are among the core areas of interest in media and communication research. In an era in which content creation is continuous, the media and communication sectors benefit significantly from these technologies. Within this framework, the perspectives of students in communication faculties, which also provide vocational education to train qualified professionals, are particularly important for understanding their attitudes toward algorithms and AI. This study aimed to identify the general perceptions of communication faculty students regarding AI and the algorithms that form its foundation. To achieve this, a phenomenological research design within the qualitative paradigm was employed, and a structured “algorithms and AI metaphor form” was administered to 63 communication faculty students. The collected data were analyzed using content analysis. As a result, 33 metaphors for algorithms and 32 for AI were identified, indicating a predominantly positive attitude toward both phenomena. The metaphors were categorized into five themes: “systematization,” “humanization,” “functionalization,” “abstraction,” and “other.” The findings suggest that, while algorithms are perceived with a more systematic approach, AI is more strongly associated with human-like qualities, reflecting diverse metaphorical perceptions of both phenomena.
Algorithms Artificial Intelligence (AI) Metaphor Analysis Metaphorical Perception Faculty of Communication
Algoritmalar ve yapay zekâ, medya ve iletişim disiplininin temel ilgi alanlarından biridir. Özellikle içerik üretim sürecinin daimî olduğu bir dönemde medya ve iletişim sektörü algoritmalardan ve yapay zekadan ciddi ölçüde istifade etmektedir. Sektöre nitelikli eleman yetiştirmek amacıyla mesleki eğitim de veren iletişim fakültelerindeki öğrencilerin algoritmalar ve yapay zekayla ilgili görüşleri bu kapsamda önem arz etmektedir. Bu itibarla çalışmada, yapay zekâ ve onun temelini oluşturan algoritmalarla ilgili iletişim fakültesi öğrencilerinin genel kanaatlerinin tespit edilmesi hedeflenmiştir. Söz konusu hedefe ulaşmak için nitel paradigmadan fenomenolojik araştırma deseni tercih edilmiş ve yapılandırılmış bir şekilde oluşturulan “algoritmalar ve yapay zekâ metafor formu” 63 iletişim fakültesi öğrencisine doldurtulmuştur. Verilerin analizi için içerik analizi tekniğinden istifade edilmiştir. Araştırma sonucunda algoritmalara yönelik 33 metafor, yapay zekaya yönelik ise 32 metafor elde edilmiştir. Üretilen metaforlardan hareketle her iki fenomene yönelik büyük ölçüde olumlu bir tutuma sahip olunduğu tespit edilmiştir. Metaforların anlamsal içeriği 5 farklı temada kategorize edilerek analiz gerçekleştirilmiştir. Bu temalar “sistematikleştirme”, “insanlaştırma”, “işlevselleştirme”, “soyutlaştırma” ve “diğer” şeklinde belirlenmiştir. Sonuçlar her iki fenomene yönelik metaforik algıların çeşitlilik arz ettiğini, algoritmalar için daha sistematik bir yaklaşım söz konusuyken yapay zekanın insansı yönüne vurgunun daha yoğun olduğunu göstermektedir.
Algoritmalar Yapay Zekâ (YZ) Metafor Analizi Metaforik Algı İletişim Fakültesi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları, İletişim Teknolojisi ve Dijital Medya Çalışmaları, Yeni Medya |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 19 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2 |