Bu çalışmanın amacı, Türkiye Büyük Millet Meclisine (TBMM) 2003-2025 yılları arasında öğretmenlerle ilgili sunulan Meclis araştırma önergelerinin incelenmesi ve öğretmenlerin sorunlarının Meclis gündemine nasıl yansıtıldığının belirlenmesidir. Araştırmada, nitel metodoloji geleneği içinde yer alan doküman incelemesi modeli kullanılmıştır. Araştırmanın veri seti, TBMM’nin resmi internet sitesi üzerinde bulunan Meclis Araştırmaları Modülü’nden “öğretmen” anahtar kelimesiyle erişilen toplam 186 adet önergeden oluşmaktadır. Ulaşılan önergelerden “Atama ve İstihdam Sorunları”, “Eğitim Politikaları ve Öğretmenlerin Genel Sorunları”, “Özlük Hakları ve Çalışma Koşulları”, “Öğretmenlere Yönelik Şiddet”, “Yasadışı Eylemleri Olan Öğretmenlerin Durumu” ve “Deprem ve Diğer Afetlerden Etkilenen Öğretmenler ve Okullar” şeklinde altı temaya ulaşılmıştır. Meclise öğretmenlerle ilgili en çok araştırma önergesi CHP, ikinci olarak İYİ Parti ve daha sonra MHP ile HDP tarafından verilmiştir. Analiz sonucunda, Meclis gündeminde ağırlıklı olarak öğretmenlerin atama ve istihdam sorunları ile özlük haklarına ilişkin taleplerin yer aldığı saptanmıştır. Ayrıca önergelerin önemli bir bölümünün yasama sürecinde sonuçlandırılamadan hükümsüz kaldığı tespit edilmiştir.
The aim of this study is to examine the parliamentary research proposals submitted to the Turkish Grand National Assembly (TGNA) regarding teachers between the years 2003 and 2025, and to determine how teachers’ issues are reflected in the parliamentary agenda. In the study, document analysis -a qualitative research method- was employed. The data set consists of 186 parliamentary proposals retrieved from the “Parliamentary Research Module” on the official TGNA website, using the keyword “teacher”. The obtained proposals have been categorized into six main themes: “Appointment and Employment Issues”, “Education Policies and General Problems of Teachers”, “Personal Rights and Working Conditions”, “Violence Against Teachers”, “The Status of Teachers Involved in Illegal Activities”, and “Teachers and Schools Affected by Earthquakes and Other Disasters”. The highest number of proposals related to teachers were submitted by CHP, followed by İYİ Party, and subsequently MHP and HDP. The analysis revealed that the majority of the parliamentary proposals focused on issues regarding appointment and employment problems, as well as demands related to personal rights. Furthermore, it was found that a significant portion of these proposals expired without reaching a legislative conclusion.
Turkish Grand National Assembly parliamentary research proposals education policies teacher
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Bu Sayıda |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 11 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 2 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 27 Sayı: 2 |