The purpose of this research is to examine the relationship between digital transformation maturity (DTM) and sustainable performance (SP). In the research, the relational screening model, one of the quantitative research methods, was used, and the survey technique was preferred as the data collection tool. The research sample consists of people (328 people) who work in the production, marketing, R&D, accounting and information technology units of various sectors and businesses and who are technology-intensive in their work. SPSS were used in the data analysis. Digital transformation maturity was examined in three dimensions: strategic orientation & cultural adaptation, technological competence and governance, and sustainable performance was examined in two dimensions: process performance and outcome performance. According to the research results, both hypotheses constituting the research problem were accepted. When a general evaluation is made, it is possible to say that one of the important conditions for businesses to achieve and increase sustainable performance is to increase their digital transformation maturity levels. If a specific evaluation is to be made, the findings show that the strategic orientation & cultural adaptation dimension of digital maturity is a critical element in both types of performance (process-outcome), while the technological competence dimension is more important for outcome performance, and the governance dimension is more important for process performance.
Digital Transformation Digital Maturity Sustainable Performance Process Performance Outcome Performance
Bu araştırmanın amacı dijital dönüşüm olgunluğu (DDO) ile sürdürülebilir performans (SP) arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmış, veri toplama aracı olarak anket tekniği tercih edilmiştir. Araştırma örneklemi, çeşitli sektörlerde ve işletmelerin üretim, pazarlama, ar&ge, muhasebe ve bilgi teknolojileri birimlerinde görev yapan ve çalışmalarında teknoloji yoğun faaliyet gösteren kişilerden (328 kişi) oluşmaktadır. Veriler analizinde SPSS kullanılmıştır. Dijital dönüşüm olgunluğu; stratejik yönelim&kültürel uyum, teknolojik yeterlilik ve yönetişim olmak üzere üç boyutta, sürdürülebilir performans ise süreç performansı ve sonuç performansı olmak üzere iki boyutta incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre araştırma sorunsalını oluşturan her iki hipotezde kabul edilmiştir. Genel anlamda bir değerlendirme yapıldığında işletmelerin sürdürülebilir performansı yakalamasının ve artırmasının önemli koşullarından birisinin, dijital dönüşüm olgunluk düzeylerini artırmaları olduğunu söylemek mümkündür. Spesifik bir değerlendirme yapılacak olursa elde edilen bulgulara göre dijital olgunluğun stratejik yönelim&kültürel uyum boyutu her iki performans türü (süreç-sonuç) içinde kritik bir unsur iken sonuç performansı için teknolojik yeterlilik boyutu daha önemli süreç performansı içinse yönetişim boyutu daha önemlidir.
Dijital Dönüşüm Dijital Olgunluk Sürdürülebilir Performans Süreç Performansı Sonuç Performansı
Bu çalışmanın tüm hazırlanma süreçlerinde etik kurallara uyulmuştur.
Verilerin toplanması aşamasındaki yardımlarından dolayı Emine ORHAN, Zeynep KÖMÜR ve Engin YILDIRIM’a ve Gösterdikleri yoğun ilgi ve emeklerinden dolayı Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi Editör Kurulu’na ve sağladıkları katkılarında dolayı hakemlere teşekkür ederim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 21 Sayı: 1 |
İletişim Adresi: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 14030 Gölköy-BOLU
Tel: 0 374 254 10 00 / 14 86 Faks: 0 374 253 45 21 E-posta: iibfdergi@ibu.edu.tr
ISSN (Basılı) : 1306-2174 ISSN (Elektronik) : 1306-3553