Giriş: Bu çalışmanın amacı, COVID-19 pandemisinden önce ve sonra motosiklet kazaları sonucu acil servise başvuran hastaların yaralanma şiddetini ve demografik ve klinik özelliklerini değerlendirmektir.
Yöntemler: Pandemiden önceki ve sonraki iki yıl içinde motosiklet kazaları nedeniyle bir üniversite hastanesinin acil servisine başvuran hastalar üzerinde retrospektif bir çalışma yürütülmüştür. Pandemi öncesi ve sonrası dönemler arasında yaş, cinsiyet, yaralanma şiddeti, yaralanma bölgeleri, kurye olarak çalışma durumu ve etanol pozitifliği açısından karşılaştırmalar yapılmıştır. Yaralanma Şiddeti Skoru (ISS) >15 birincil son noktaydı. İstatistiksel analizde kategorik değişkenler için Ki-kare veya Fisher'ın kesin testi ve sürekli değişkenler için Student'ın t-testi veya Mann-Whitney U testi kullanılmış olup p <0,05 anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya toplam 112 pandemi öncesi ve 354 pandemi sonrası hasta dâhil edilmiştir. Ortalama yaş 28,98±9,75 yıldı ve %91,2'si erkekti. ISS >15 olan hastaların oranı dönemler arasında benzerdi (%4,5'e karşı %4,8, p = 0,883). Etanol pozitif hastalarda daha yüksek ISS puanları ve daha fazla maksillofasiyal kırık, pnömotoraks/hemotoraks ve akciğer kontüzyonları vardı. Çalışma popülasyonunun %21,2'si kuryeydi ve kuryelerde radius/ulna kırıkları kurye olmayanlara göre daha yaygındı.
Sonuç: Pandemiden sonra motosiklet kazaları arttı ve kuryelerin oranı daha yüksekti. ISS puanları pandemi öncesi ve sonrası dönemlerde benzer kaldı. Güvenli sürüş teknikleri eğitimi, yasal düzenlemeler ve alkol kullanımı konusunda farkındalık gereklidir.
Introduction: This study aimed to assess injury severity and the demographic and clinical characteristics of patients admitted to the emergency department following motorcycle accidents before and after the COVID-19 pandemic.
Methods: A retrospective study was conducted on patients presenting to the emergency department of a university hospital due to motorcycle accidents during the two years before and after the pandemic. Comparisons between the pre- and post-pandemic periods were made regarding age, sex, injury severity, injury sites, employment status as couriers, and ethanol positivity. Injury Severity Score (ISS) >15 was the primary endpoint. Statistical analysis used Chi-square or Fisher’s exact test for categorical variables, and Student’s t-test or Mann-Whitney U test for continuous variables, with p <0.05 considered significant.
Results: A total of 112 pre-pandemic and 354 post-pandemic patients were included in the study. The mean age was 28.98±9.75 years, with 91.2% male. The proportion of patients with ISS >15 was similar across periods (4.5% vs. 4.8%, p = 0.883). Ethanol-positive patients had higher ISS scores, and more maxillofacial fractures, pneumothorax/hemothorax, and lung contusions. Among the study population, 21.2% were couriers, with radius/ulna fractures more common in couriers than non-couriers.
Conclusion: Post-pandemic, motorcycle accidents increased, with a higher proportion of couriers. ISS scores remained similar between pre and post-pandemic periods. Safe driving techniques education, law regulations, and awareness regarding alcohol use are needed.
COVID-19 Emergency medicine Injury Severity Score Motorcycle Trauma
This study was approved by the Human Research Ethics Committee of the Ankara University School of Medicine (date: 26.01.2023, number: İ01-46-23).
No
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Acil Tıp |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 2 |