Divan edebiyatında kadın şairler, dönemin sosyal ve kültürel yapısı dolayısıyla erkek şairlere göre daha az tanınmışlardır. Bu durum, divan şiirlerindeki kadın şairlerin sayısını sınırlandırmıştır. Bazı kadın şairler edebiyatla uğraşmış ve kendi seslerini bir şekilde duyurmayı başarsalar da yazdıkları şiirlere kadın bakış açısını pek fazla yansıtamamışlardır. Daha çok aşk, güzellik, özlem, tasavvuf gibi konuları dile getirmişlerdir. 15. yüzyılda yaşayan Zeynep Hatun (Hanım), akrostiş tarzındaki şiiri başlatan Mihri Hatûn, 16. yüzyılda yetişen Ayşe Hubbi Hatun, 18. yüzyıl şairi Fitnat Hanım, 19. yüzyılda yaşayan Şeref Hanım ve Leyla Hanım; hanedanın tek kadın şairi olan Âdile Sultan Anadolu sahası kadın Divan şairlerine örnek verilebilir.
Azerbaycan sahası Divan edebiyatına baktığımız zaman ise bölgenin coğrafi konumu, kültürel etkileşimlere açık olması, Türkçe ve Farsçanın önemli edebî dil olarak kullanılması, Azerbaycan divan edebiyatının kendine has bir kimlik kazanmasına yol açmıştır. Bu edebiyatın ilk kadın şairi, 12. yüzyılda Selçuklu saraylarında bulunan ve şiirlerini Farsça yazan, rubai ustası Meshetî-i Gencevî’dir. Azerbaycan edebiyatı tarihi ve Azerbaycan kadın divan şairleri üzerine çalışmaları bulunan Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü öğretim üyesi Prof. Dr. Parvana Bayram, Azerbaycan Kadın Divan Şairleri (Başlangıçtan Günümüze) başlıklı kitabında, kadın divan şairlerine yer vermiştir. Bu eser, Azerbaycan Divan edebiyatı ve kadın divan şairleri alanında son dönemde Türkiye’de yapılmış ilk ve önemli çalışmadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Osmanlı Sahası Dışındaki Klasik Türk Edebiyatı, Osmanlı Sahası Klasik Türk Edebiyatı, Klasik Türk Edebiyatı |
Bölüm | YAYIN DEĞERLENDİRME |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 5 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Yazar, dergimizde yayınlanan makalelerin telif hakkına sahip olup çalışmaları CC BY-NC 4.0 lisansı altındadır./The author owns the copyright of the articles published in our journal and his works are under CC BY-NC 4.0 licence.