The aim of this study is to identify the challenges encountered and the general satisfaction levels during the online piano education process in institutions providing professional music education within universities in Turkey, based on the perspectives of instructors. This research is descriptive in nature and has been conducted within the framework of a survey model. The study population consists of all instructors teaching piano in professional music education institutions (universities) in Turkey. In this study, no sampling was conducted since it was possible to reach the entire population of relevant instructorsA survey developed by the researcher in accordance with the 5-point Likert scale was utilized as the data collection tool. The data obtained from the study were coded into the SPSS 22.0 program, and the responses to the survey items were analyzed in terms of frequency (f) and percentage (%). Based on the findings, it was concluded that, in general, students did not effectively participate in the preparation and lesson processes during online piano education. Additionally, challenges were reported in conveying the relevant course material, and the majority of both instructors and students found online piano education to be generally unproductive.
Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de üniversite bünyesinde mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda online piyano eğitimi sürecinde karşılaşılan sorunların neler olduğunu ve genel memnuniyet durumunu öğretim elemanları görüşleri doğrultusunda belirlemektir. Araştırma, betimsel bir araştırma olup tarama modeli çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Türkiye’de mesleki müzik eğitimi kurumlarında (üniversitelerde) piyano eğitimcisi olarak görev yapan öğretim elemanlarının tamamı oluşturmaktadır. Bu araştırmada ilgili öğretim elemanlarının tamamına ulaşmak mümkün olduğundan dolayı örneklem seçilmemiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından 5’li Likert tipe uygun olarak geliştirilen anket kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, SPSS 22.0 programına kodlanmış, anket maddelerine verilen cevapların dağılımları ise frekans (f) ve yüzde (%) şeklinde analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda online piyano eğitiminde genel olarak derse hazırlık ve ders süreci ile ilgili öğrencilerin etkili biçimde katılım sağlamadığı, derste ilgili konunun aktarılmasında zorluk çekildiği, öğretim elemanlarının ve öğrencilerin büyük çoğunluğunun online piyano eğitimini genel olarak verimli bulmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 2 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.