This study presents a systematic review of research studies conducted using immersive virtual reality learning environments in educational settings. The focus is on studies with measurable learning outcomes where participants interaction through head mounted displays. The review draws on English-language, peer-reviewed scientific journals published between 2020 and 2024, and explores; research design and representation of trend over the years, educational approach, learning goal, subject area, target audience, country, development tool of virtual environment, head-mounted displays utilization, and the indexing status of the journals. Different databases were searched according to the search strategies to access the relevant studies. These searches initially produced 815 results. Following the PRISMA 2020 guidelines and applying specific exclusion criteria, 38 studies were included in the analysis. The results reveal current trends in immersive virtual reality learning environments and provide researchers and designers with important suggestions for the development of future educational practices.
Immersive virtual reality Learning environments Systematic review Design Development
This article does not require an ethics committee decision as it is a review
Bu çalışma, eğitim ortamlarında sürükleyici sanal gerçeklik öğrenme ortamları kullanılarak yapılan araştırmaların sistematik bir incelemesini sunmaktadır. Katılımcıların başa takılan görüntüleyiciler aracılığıyla etkileşimde bulunduğu, ölçülebilir öğrenme çıktılarının olduğu çalışmalara odaklanılmaktadır. İnceleme; 2020 ve 2024 yılları arasında yayınlanan İngilizce dilinde, hakemli bilimsel dergilerden yararlanmakta ve araştırma tasarımı ve yıllar içindeki eğilimi, eğitim yaklaşımı, öğrenme hedefi, konu alanı, hedef kitle, ülke, sanal ortam geliştirme aracı, kullanılan başa takılan görüntüleyiciler ve dergilerin indekslenme durumunu araştırmaktadır. İlgili çalışmalara ulaşmak için arama stratejileri doğrultusunda çeşitli veri tabanlarında aramalar yapılmıştır. Bu aramalar sonucunda başlangıçta 815 sonuca ulaşılmıştır. PRISMA 2020 yönergeleri takip edilerek ve belirli dışlama kriterleri uygulanarak 38 çalışma analize dahil edilmiştir. Sonuçlar sürükleyici sanal gerçeklik öğrenme ortamlarındaki mevcut eğilimleri ortaya koyarak, araştırmacılara ve tasarımcılara gelecekteki eğitim uygulamalarının geliştirilmesi için önemli öneriler sunmaktadır.
Sürükleyici sanal gerçeklik Öğrenme ortamları Sistematik inceleme Tasarım Geliştirme
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 25 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.