Bu çalışma, TaTGA (Tahmin Et-Tartış-Açıkla-Gözlemle-Tartış-Açıkla) yönteminin fen eğitiminde akademik içsel motivasyon üzerindeki etkisini incelemektedir. TaTGA yöntemi, öğrencilerin fen bilimleriyle etkileşimini artırarak anlamlı ve etkili bir öğrenme ortamı oluşturmaktadır. Araştırma, Türkiye'deki bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 38 fen bilgisi öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Altı hafta süresince öğrenciler, TaTGA yöntemine dayalı kimya laboratuvar etkinliklerine katılmış ve motivasyon seviyeleri uygulama öncesinde ve sonrasında Akademik İçsel Motivasyon Ölçeği (AİM) kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgular, TaTGA etkinliklerinin öğrencilerin akademik içsel motivasyonunu önemli ölçüde artırdığını göstermektedir. Özellikle başarı ihtiyacı, uzmanlık algısı ve sosyal kabul boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı gelişmeler tespit edilmiştir. Ayrıca, laboratuvar etkinliklerinin öğrencilerin deneysel becerilerini geliştirdiği, öz güvenlerini pekiştirdiği ve başarısızlığa karşı daha olumlu bir tutum geliştirmelerini teşvik ettiği belirlenmiştir. Tartışma aşamalarının, öğrencilerin düşüncelerini daha özgüvenli bir şekilde ifade etmelerini sağladığı ve böylece motivasyonlarını güçlendirdiği tespit edilmiştir. Sonuç olarak, TaTGA yöntemi, öğrencilerin bilimsel düşünme becerilerini geliştiren ve motivasyonlarını artıran etkili bir öğretim modeli olarak öne çıkmaktadır. Bu çalışma, TaTGA yöntemini fen eğitiminde yenilikçi bir yöntem olarak vurgulamakta ve öğrencilerin bilimsel kavramlarla etkileşimini güçlendiren yenilikçi öğretim stratejilerinin geliştirilmesine yönelik önemli çıkarımlar sunmaktadır.
Akademik içsel motivasyon kimya laboratuvar uygulamaları PDEODE yöntemi fen eğitimi üniversite öğrencileri.
This study examines the impact of the PDEODE (Predict-Discuss-Explain-Observe-Discuss-Explain) method on academic intrinsic motivation in science education. The PDEODE method fosters a meaningful and engaging learning environment through enhancing students' interactions with science. The research was conducted with 38 pre-service science teachers at a public university in Türkiye. Over six weeks, students participated in chemistry laboratory activities based on the PDEODE method, and their motivation levels were assessed before and after implementation using the Academic Intrinsic Motivation Scale (AIM). The findings indicated that PDEODE activities significantly enhance students' academic intrinsic motivation. Statistically significant improvements were detected in the motivational dimensions of need for achievement, perceived expertise, and social acceptance. Additionally, laboratory activities facilitated the improvement of students’ experimental skills, reinforced their self-confidence, and encouraged a more positive attitude toward failure. The discussion stages were found to encourage students to express their thoughts more confidently, thereby strengthening their motivation. In conclusion, the PDEODE method emerges as an effective instructional model that not only enhances students’ scientific thinking skills but also increases their motivation. This study highlights PDEODE as an innovative method to science education and offers insights into developing teaching strategies that enhance students' engagement with scientific concepts.
Academic intrinsic motivation chemistry laboratory activities PDEODE method science education university students
Ethical Statement This study is based on the master's thesis entitled Evaluation of Academic Achievement Performance and Academic Intrinsic Motivation of University Students Through PDEODE Tasks, submitted under the supervision of Prof. Dr. Melis Arzu Uyulgan on January 31, 2023. Ethics Committee Approval 30/03/2021 dated and numbered E-87347630-640.99-36366 was given by Dokuz Eylül University Rectorate Legal Consultancy.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kimya Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 27 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi (EYYAD) dünyada araştırmacılar, yayıncılar ve bilim insanları tarafından en fazla kullanılan benzerlik yazılımları olan iThenticate ve Turnitin kullanmaktadır. |
|