The Trilogy of Konstantiniyye (1962-2011) comprises three novels titled Uykuda
Çocuk Ölümleri (Deaths of Children in Sleep, 2002), Karadelik Güncesi (Black
Hole Diary, 2007), and Gecenin Atları (Horses of the Night, 2011). It features
a complex structure characterized by intertextuality, innovative language,
and profound imagination. Each volume of the trilogy features distinct main
characters and evolving plots; nonetheless, all three novels possess two shared
characteristics: Surrealist realm where dream and reality synthesize, and their
settings situated underground. The two mutually reinforcing aspects of The Trilogy
of Konstantiniyye, along with other fictional elements, create a pattern that aligns
with the fundamental principles and artistic techniques of surrealism to emancipate
consciousness. Consequently, examining the subterranean places in these books,
whose classification and characterization are contentious, yields valuable
insights into elucidating the surrealist attributes of these works. To achieve these
conclusions, rather than providing a detailed analysis of the extensive spaces in the
books, the underground spaces were analyzed in conjunction with the items they
contained and their historical context. Surrealism seeks to attain the “marvelous”
at the intersection of dream and reality. This notion, analogous to “uncanny” in
psychoanalytic discourse, is most prominently manifested in romantic ruins and
modern mannequins. The examination of the underground romantic ruins and
surreal artifacts of the trilogy elucidates the convergence of the fiction with surrealist
techniques. This study aims to clarify the path of fiction into the underground, the
liberation of consciousness, and the surrealist domain created in The Trilogy of
Konstantiniyye, by employing surrealist techniques and concepts, drawing on both
literary texts and theoretical writings from surrealists who have made substantial
contributions to the novel genre.
Ali Teoman The Trilogy of Konstantiniyye surrealism the space the marvelous
Araştırma ve yayın etiği beyanı: Bu makale, orijinal veriler temelinde hazırlanmış özgün bir araştırma makalesidir. Daha önce hiçbir yerde yayımlanmamış olup başka bir yere yayımlanmak üzere gönderilmemiştir. Yazar, araştırma sürecinde etik ilkelere ve kurallara uymuştur. Yazarların katkı düzeyleri: Makale tek yazarlıdır. Etik komite onayı: Bu çalışma için etik kurul onayı gerekmemektedir. Finansal destek: Bu araştırma için herhangi bir finansal destek alınmamıştır. Çıkar çatışması: Bu çalışma ile ilgili herhangi bir çıkar çatışması bulunmamaktadır.
Ali Teoman’ın (1962-2011) Uykuda Çocuk Ölümleri (2002), Karadelik Güncesi
(2007), Gecenin Atları (2011) adlı romanlarından oluşan Konstantiniyye Üçlemesi;
metinlerarası niteliği, dil kullanımı ve hayal gücünün derinliğiyle katmanlı bir yapıya
sahiptir. Üçlemenin her cildinde başkarakterler ve olay örgüsü değişir fakat üç roman
da iki ortak niteliği paylaşır: Bunlardan ilki, rüya ve gerçekliğin birbirine kaynaştığı
gerçeküstücü düzlem; ikincisi ise mekânların yeraltındaki konumudur. Konstantiniyye
Üçlemesi’nin birbirini destekleyen bu iki niteliği, kurgunun diğer unsurlarıyla birleşerek
bilinci özgürleştirmeyi amaçlayan gerçeküstücülüğün ön kabulleriyle örtüşen
bir kurgu dinamiği oluşturur. Bu nedenle tasnifi ve tanımı zor olan bu romanlardaki
yeraltı mekânlarının çözümlenmesi, romanların gerçeküstücü niteliklerinin belirginleşmesi
bakımından faydalı sonuçlar üretmeye elverişlidir. Bu sonuçlara ulaşmak
amacıyla her biri oldukça hacimli romanlardaki mekânların dökümünü sunmak yeri
ne metinlerdeki mekânlar barındığı nesneler ve zamansallığıyla birlikte incelenmiştir.
Nitekim gerçeküstücülük, rüya ve gerçekliğin kaynaştığı “harikulade”ye ulaşmak ister.
Psikiyatri literatüründeki “tekinsiz”in sürrealist karşılığı olan bu kavram,
kendisini en çok romantik harabelerde ve modern mankenlerde gösterir. Üçlemenin
yer altındaki romantik harabelerinin ve gerçeküstücü nesnelerinin çözümlenmesi,
kurgunun gerçeküstücülükle kesişimini belirginleştirmektedir. Bu çalışma, gerçeküstücü
teknik ve kavramlar ışığında roman türünde de önemli eserler veren ilk sürrealistlerin
edebî metinlerinden ve kuramsal yazılarından yararlanarak Konstantiniyye
Üçlemesi’nde kurgunun yeraltına inişini, bilincin özgürleşmesini ve gerçekliğin
kazandığı yeni düzlemi belirginleştiren sonuçlara ulaşmaktadır.
Ali Teoman Konstantiniyye Üçlemesi gerçeküstücülük mekân harikulade
Araştırma ve yayın etiği beyanı: Bu makale, orijinal veriler temelinde hazırlanmış özgün bir araştırma makalesidir. Daha önce hiçbir yerde yayımlanmamış olup başka bir yere yayımlanmak üzere gönderilmemiştir. Yazar, araştırma sürecinde etik ilkelere ve kurallara uymuştur. Yazarların katkı düzeyleri: Makale tek yazarlıdır. Etik komite onayı: Bu çalışma için etik kurul onayı gerekmemektedir. Finansal destek: Bu araştırma için herhangi bir finansal destek alınmamıştır. Çıkar çatışması: Bu çalışma ile ilgili herhangi bir çıkar çatışması bulunmamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Modern Türk Edebiyatı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri - Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 25 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 31 Sayı: 122 |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Doç.Dr. Ahmet Keskin (Samsun Üniversitesi-ahmet.keskin@samsun.edu.tr)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Prof.Dr. Zekiye Antakyalıoğlu ( İstanbul Aydın Üniversitesi-zekabe@hotmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)